Arie Feenstra
door Arie Feenstra Jun 30, 2022 om 17:24
Winkels & webshops

Verplichte kassabon

Een ondernemer is verplicht om een kassabon te verstrekken als ik daarom vraag.
Nu zijn er slimme ondernemers die jou een klantenpas met bijbehorende account aanbieden.
Dit is een klantenvolgsysteem.
Nu zeggen bedrijven als Lidl, wij gaan (zgn vanuit milieu oogpunt, want dat doet het goed natuurlijk)geen papieren kassabon meer verstrekken alleen nog digitaal via uw account.
Kortom ze weten straks precies wat ik heb gekocht, en welke persoonlijke aanbiedingen ze mij moeten sturen om mij te verleiden meer te kopen.
Ik wil gewoon anoniem kunnen winkelen.
Ik vindt dit een behoorlijke aantasting van mijn privacy, maar mag dit zomaar?  Hoe weet ik zeker dat zij deze gegevens niet voor andere dergelijke dubieuze praktijken gebruiken.

2472 11 Rapporteer

rj
door rjw - Jun 30, 2022 om 17:29
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Als je anoniem wilt winkelen gebruik je toch geen klantenkaart? En bij het afrekenen kijk je gewoon op het scherm of het klopt. Zodra je wat raars ziet zeg je dat of je roept er iemand bij als het een zelfscankassa is.

Arie Feenstra
door Arie Feenstra Jun 30, 2022 om 17:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemde reactie RJW, stel ik koop iets waar garantie op zit. Dan kan ik het zonder bon niet bewijzen.
Geen actieve uitgifte van bonnen prima, maar als ik hem vraag moet ik hem kunnen krijgen.

sira
door sira - Jun 30, 2022 om 17:38
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Er zijn niet alleen slimme ondernemers, maar ook slimme klanten en die weigeren de klantenkaart.

Arie Feenstra
door Arie Feenstra Jun 30, 2022 om 17:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Precies  dat doe ik ook  maar dan krijg ik dus straks geen bon meer en hoe zit het dan met garantie

panter22
door panter22 Jun 30, 2022 om 18:14
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom zou je geen kassabon krijgen. Tegenwoordig vragen ze bij de kassa of je een bon wilt of niet. Niet iedereen heeft een mobiel en moet toch boodschappen kunnen doen.

ne
door neodutchio - Jun 30, 2022 om 18:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik kan alleen een stuk uit Belgie vinden waar Lidl de klanten wil motiveren om de klantenkaart te gaan gebruiken. Dat in de hoop dat er in de toekomst geen papieren bonnen meer nodig zijn.

Nergens lees ik dat het ook voor Nederland geldt en nergens lees ik dat de papieren bonnen ook daadwerkelijk afgeschaft worden. Geen paniek dus.

getty
door getty - Jun 30, 2022 om 18:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mij krijgt u hem alsnog, als u hem "opeist". Ze kunnen hem nog steeds gewoon uitdraaien. Voet bij stuk houden dus.

panter22
door panter22 - Jun 30, 2022 om 18:11
6599 Antwoorden / Vragen

Bij Lidl kun je best zonder klantenkaart winkelen.
De weekaanbiedingen gelden voor iedereen met of zonder klantenkaart. De persoonlijke aanbiedingen zijn niet bijzonder.
Trouwens, de kassabon staat nu al in je account.
Bij AH is het anders. Je krijgt alleen kortingen als je een benuskaart hebt. Met de persoonlijke aanbiedingen van AH heb ik geen moeite.
Ik koop bv zelden kaas zonder korting.

Analoog
door Analoog Jun 30, 2022 om 18:58
137 Antwoorden / Vragen

Kom vaak bij AH en die gebruiken altijd eigen kaart voor de bonuskortingen, want ik heb hem niet en wil hem niet, nooit probleem mee gehad.

panter22
door panter22 Jul 1, 2022 om 08:10
6599 Antwoorden / Vragen

Dan moet je altijd langs de kassa. Dus ook geen zelfscanner voor jou.

tenormin
door tenormin - Jun 30, 2022 om 19:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Pint u weleens bij een winkel? Of alles cash? Zodra u in een winkel pint kan uw bank ook zien waar u gekocht heeft. En hoe laat. Krijg de kassabon altijd, gewoon omdat ik het wil. Totaal geen probleem, ook niet bij het online laten bezorgen: krijg ik de kassabon. Dubbelop: na ontvangst van de boodschappen nog een mailtje met mijn bestelling en de rekening. Dat u word bekogeld met rommel omdat u iets gekocht heeft, tja, dat is het heden. Toen ik op zoek was naar een televisie, wasmachine, droger en noem maar op: word men doodgegooid via je PC. Maar dat zakt weer snel af. Zie het niet eens meer.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 30, 2022 om 20:41
2042 Antwoorden / Vragen

Volgens mij heeft een leverancier een plicht u op verzoek een kassabon te geven en ik zie ook nergens dat men daaraan gaat tornen. Lijkt mij weer een (halfbegrepen) storm in een glas water.

mi
door miennaamishaaz - Jun 30, 2022 om 20:51
725 Antwoorden / 1 Vragen

Welke LIDL is dit dan?

De Lidl's bij mij in de buurt geven gewoon een kassabon.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 1, 2022 om 03:16
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Arie,

Voor zover ik weet, is uw kwestie nog niet aan de orde.

Maar er zijn bedrijven, die nog een stap verder gaan....

Zo was ik laatst bij een Chinees restaurant "Sea Palace".

Hier wilt de eigenaar, dat je bestellingen online plaatst, met een app op je smartphone in het restaurant.....

Ik vroeg :"Mag ik een ouderwets menu-kaart?", was er niet....

Mijn partner heeft toen de app maar gedownload....

Ik wilde bami bestellen, zei de ober :"Dat raad ik af want het klaarmaken duurt te lang".....

Het wordt steeds gekker met al die snufjes....

Ze gebruiken ook robots om te bedienen.....

ne
door neodutchio Jul 1, 2022 om 07:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat de kok geen zin heeft om bami te maken heeft natuurlijk niets met een app te maken. En qua coronaveiligheid is een app veel beter dan een menukaart en als ober boven een tafel blijven hangen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 1, 2022 om 09:05
16830 Antwoorden / 202 Vragen

De regel is dat indien u een kassabon wenst deze ook moet worden afgegeven. Uitsluitend indien u daarin toestemt kan die ook digitaal worden afgegeven en kunt u die zelf afdrukken. Hoe dan ook, zonder kassobon geen bewijs indien er sprake zou zijn van garantieproblemen.
Als al gezegd, het hebben van een klantenpas van wie dan ook is niet verplicht maar wel erg handig i.v.m. de mogelijkheid vaak van het sparen van punten etc. en gerichte aanbiedingen. Maar herhaald, u bepaalt zelf of u dat wilt.

Ps. Als uw vraag is bedoeld voor d redactie en niet voor ons als vrijwillige forumleden dan: kassa@bnnvara.nl

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 1, 2022 om 18:05
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Frappant dat ik vandaag bij WUZ in de Telgraaf een soortgelijke opmerking zie (wel van een andere 'ervaarder'. .