Verplichte kassabon
Een ondernemer is verplicht om een kassabon te verstrekken als ik daarom vraag.
Nu zijn er slimme ondernemers die jou een klantenpas met bijbehorende account aanbieden.
Dit is een klantenvolgsysteem.
Nu zeggen bedrijven als Lidl, wij gaan (zgn vanuit milieu oogpunt, want dat doet het goed natuurlijk)geen papieren kassabon meer verstrekken alleen nog digitaal via uw account.
Kortom ze weten straks precies wat ik heb gekocht, en welke persoonlijke aanbiedingen ze mij moeten sturen om mij te verleiden meer te kopen.
Ik wil gewoon anoniem kunnen winkelen.
Ik vindt dit een behoorlijke aantasting van mijn privacy, maar mag dit zomaar? Hoe weet ik zeker dat zij deze gegevens niet voor andere dergelijke dubieuze praktijken gebruiken.
Als je anoniem wilt winkelen gebruik je toch geen klantenkaart? En bij het afrekenen kijk je gewoon op het scherm of het klopt. Zodra je wat raars ziet zeg je dat of je roept er iemand bij als het een zelfscankassa is.
Vreemde reactie RJW, stel ik koop iets waar garantie op zit. Dan kan ik het zonder bon niet bewijzen.
Geen actieve uitgifte van bonnen prima, maar als ik hem vraag moet ik hem kunnen krijgen.
Er zijn niet alleen slimme ondernemers, maar ook slimme klanten en die weigeren de klantenkaart.
Precies dat doe ik ook maar dan krijg ik dus straks geen bon meer en hoe zit het dan met garantie
Waarom zou je geen kassabon krijgen. Tegenwoordig vragen ze bij de kassa of je een bon wilt of niet. Niet iedereen heeft een mobiel en moet toch boodschappen kunnen doen.
Ik kan alleen een stuk uit Belgie vinden waar Lidl de klanten wil motiveren om de klantenkaart te gaan gebruiken. Dat in de hoop dat er in de toekomst geen papieren bonnen meer nodig zijn.
Nergens lees ik dat het ook voor Nederland geldt en nergens lees ik dat de papieren bonnen ook daadwerkelijk afgeschaft worden. Geen paniek dus.
Volgens mij krijgt u hem alsnog, als u hem "opeist". Ze kunnen hem nog steeds gewoon uitdraaien. Voet bij stuk houden dus.
Bij Lidl kun je best zonder klantenkaart winkelen.
De weekaanbiedingen gelden voor iedereen met of zonder klantenkaart. De persoonlijke aanbiedingen zijn niet bijzonder.
Trouwens, de kassabon staat nu al in je account.
Bij AH is het anders. Je krijgt alleen kortingen als je een benuskaart hebt. Met de persoonlijke aanbiedingen van AH heb ik geen moeite.
Ik koop bv zelden kaas zonder korting.
Kom vaak bij AH en die gebruiken altijd eigen kaart voor de bonuskortingen, want ik heb hem niet en wil hem niet, nooit probleem mee gehad.
Dan moet je altijd langs de kassa. Dus ook geen zelfscanner voor jou.
Pint u weleens bij een winkel? Of alles cash? Zodra u in een winkel pint kan uw bank ook zien waar u gekocht heeft. En hoe laat. Krijg de kassabon altijd, gewoon omdat ik het wil. Totaal geen probleem, ook niet bij het online laten bezorgen: krijg ik de kassabon. Dubbelop: na ontvangst van de boodschappen nog een mailtje met mijn bestelling en de rekening. Dat u word bekogeld met rommel omdat u iets gekocht heeft, tja, dat is het heden. Toen ik op zoek was naar een televisie, wasmachine, droger en noem maar op: word men doodgegooid via je PC. Maar dat zakt weer snel af. Zie het niet eens meer.
Volgens mij heeft een leverancier een plicht u op verzoek een kassabon te geven en ik zie ook nergens dat men daaraan gaat tornen. Lijkt mij weer een (halfbegrepen) storm in een glas water.
Geachte Arie,
Voor zover ik weet, is uw kwestie nog niet aan de orde.
Maar er zijn bedrijven, die nog een stap verder gaan....
Zo was ik laatst bij een Chinees restaurant "Sea Palace".
Hier wilt de eigenaar, dat je bestellingen online plaatst, met een app op je smartphone in het restaurant.....
Ik vroeg :"Mag ik een ouderwets menu-kaart?", was er niet....
Mijn partner heeft toen de app maar gedownload....
Ik wilde bami bestellen, zei de ober :"Dat raad ik af want het klaarmaken duurt te lang".....
Het wordt steeds gekker met al die snufjes....
Ze gebruiken ook robots om te bedienen.....
Dat de kok geen zin heeft om bami te maken heeft natuurlijk niets met een app te maken. En qua coronaveiligheid is een app veel beter dan een menukaart en als ober boven een tafel blijven hangen.
De regel is dat indien u een kassabon wenst deze ook moet worden afgegeven. Uitsluitend indien u daarin toestemt kan die ook digitaal worden afgegeven en kunt u die zelf afdrukken. Hoe dan ook, zonder kassobon geen bewijs indien er sprake zou zijn van garantieproblemen.
Als al gezegd, het hebben van een klantenpas van wie dan ook is niet verplicht maar wel erg handig i.v.m. de mogelijkheid vaak van het sparen van punten etc. en gerichte aanbiedingen. Maar herhaald, u bepaalt zelf of u dat wilt.
Ps. Als uw vraag is bedoeld voor d redactie en niet voor ons als vrijwillige forumleden dan: kassa@bnnvara.nl
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer