st
door student01 Apr 14, 2010 om 21:52
Winkels & webshops

Verschil eerlijke producten en goedkope huismerken?

Ik woon sinds kort op mezelf en ik wil graag eerlijke producten kopen (biologisch dan wel fair trade), maar heb als student ook een beperkt budget. Ik vraag mij af of er een relatie is tussen goedkope producten en oneerlijke productie of dat dit niet per definitie zo is?

Veel supermarkten bieden bijvoorbeeld producten aan van een zgn. Euroshopper merk. Dit kan vaak veel in prijs schelen. Neem bijvoorbeeld Euroshopper hagelslag van de Albert Heijn: €0,96/500g., terwijl Fair Trade hagelslag €1,96/400g. kost.

Welke goedkope producten zijn dus goed en welke slecht? Hoe groot is het verschil tussen deze producten? Waar wordt de prijs op gebaseerd?

4124 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 14, 2010 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

student01

Je vraagt: Welke goedkope producten zijn dus goed en welke slecht? Hoe groot is het verschil tussen deze producten? Waar wordt de prijs op gebaseerd?

Deze 3 vragen zijn gewoon niet te beantwoorden. Veel kun je opsteken als je wat op internet grasduint, maar ook dan blijkt soms, dat wat goed was, ineens slecht is en omgekeerd. Ook als student heb je weinig keus. Het budget laat alleen maar een keuze uit de onderste schappen toe. Over het verschil valt nog te zeggen dat huismerken vaak goedkoper zijn maar toch uit dezelfde fabriek komen en dus van dezelfde kwaliteit zijn. Alleen het etiket is anders als het merknaametiket, maar de inhoud is hetzelfde.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2010 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees de ingrediëntenlijst en vergelijk die eens. Euroshopper hagelslag kan bijvoorbeeld minder cacao bevatten. In sommige produkten is de suiker door goedkope (chemische) zoetstof vervangen en/of zitten geur,- kleur,- en smaakstoffen. Ook kunnen goedkope produkten gemanipuleerde sojabonen bevatten.
Het is maar wat je belangrijk vindt.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2010 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fair trade bestaat niet .
Met dit logo zijn er ? zakenvullers bezig

ve
door verwijderd - Apr 15, 2010 om 00:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ read:

Je schrijft:"...toch uit dezelfde fabriek komen en dus van dezelfde kwaliteit zijn."

Die conclusie mag je m.i. zo maar niet trekken. Bij Bolletje zag ik voor eigen merk 2 mensen langs de afkoelband de inferieure beschuiten er uit pikken met een lange stok met een afgekopte spijker erin en mij Dirk v/d Broek eigen merk stond er maar 1 man te pikken. En het kan nóg minder.

Zo zal het met meer eigen merken zo gaan. Die zijn goedkoper dan de merkproducten en het moet uit de lengte of uit de breedte komen.

Fair Trade kost geld en heeft op zich niets met kwaliteit van het product zelf te maken, alleen met het productie en handels traject.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2010 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook al is je budget beperkt, bezuinig niet teveel op je eten. Je kan veel geld besparen door geen broodjes te kopen onderweg, maar de allergoedkoopste produkten kan je beter links laten liggen. Het is een kwestie van uitproberen, biologische groenten zijn wel veel lekkerder vind ik maar die zijn niet overal te koop en wat duurder.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 01:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat veel afhangt van wat jezelf lekker vindt.

Ik heb weleens biologische groenten gehad waarvan ik dacht, nou als dit biologisch is, dan ken ik er nog een paar.

Maar laatst had de Lidl bijvoorbeeld ineens biologische diepvriesspinazie
en dat was echt verrassend goed en helaas niet meer verkrijgbaar.

Maar ik heb met biologische tomaten nog weleens pech, want daar
komt heel snel schimmel op, terwijl ik dat weer niet heb met die van de Toko
of de reguliere en ook de smaak was echt niet beter.

Dus gewoon uitproberen wat het beste bevalt.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 02:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet je er niet zoveel van aantrekken van fair trade of biologisch is het allemaal waar? als je consumenten 24 heb kijk dan is regelmatig naar hallo gelderland, daar heb ik de euroshopper kroketten op de 1e plaats gezien, gewoon gekocht en perfekt.

Mvrgrt

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

helemaal mee eens, fair trade ? je bedoelt foult trade zeker :)
Er is inderdaad geen fair trade, Europa en andere continenten moeten miljoenen monden voeden, dan gaan ze echt niet kijken naar fairtrade, dat soort namen, uitspraken zijn bedoelt om wat eerlijke mensen mee te nemen in het algemene commerciële voedsel proces. dus maak je zelf niet druk, koop gewoon wat je lekker vind. Ze komen inderdaad allemaal uit diezelfde fabriek en meestal zelfs uit diezelfde containers, maar gaan in 2 banen, baan 1 pakketjes van drukkerij a, baan 2 pakketjes van drukkerij b. Ik heb kennissen die in fabrieken werken of hebben gewerkt, uit hun verhalen heb ik klein beetje kennis opgebouwd inmiddels :) en dit geld niet allen voor voeding, ook voor kleding, all die hugo boss, canda(C&A) VND en alle anderen, er is echt geen uitzondering. wil je echt fair trade ? ga naar de klassieke Hollandse boerderij, deze vind je overal door het hele land, even googele, grappigste is, ze zijn gezond, want het zijn verse eigen producten, en heel vaak verrassend goedkoop.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens AH Euro Shopper Toilet papier en je zult de merkloze baby zalf voor rode billetjes ook nodig hebben voor dit alternatieve schuurpapier!

Dus voor je goedkoopste neemt, soms is het rotzooi dus niet teveel kopen maar eerst proberen en goed kijken.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste student,

Leuke nieuwe uitdagende tijd in je leven, het is goed om prijsbewust te zijn, je hebt immers een niet al te ruim inkomen. Daarom is des te beter om op je inkopen te letten en toch gezond te leven.

Je kunt groenten, aardappelen en fruit ook bij de boer kopen, als dat te doen is met de afstand en de tijd die je hebt, kan dat veel geld schelen.
Daarbij zijn er dure en goedkopere merken, het wil niet altijd zeggen dat een bekende naam ook betere kwaliteit heeft maar let op de aanbiedingen, dat kan soms ook euro's schelen.

Wat ook een mogelijkheid kan zijn, alleen eten is altijd duurder dan met meerdere personen. Je schrijft dat je op jezelf woont, indien dit b.v. een studentenflat is waarmee je met meerdere een keuken gebruikt, is het misschien een idee met een groepje iets af te spreken. Zo kun je bv met 3 anderen om beurten voor een eenvoudige maar wel gezonde maaltijd zorgen, dan heb je één keer in de 4 dagen de zorg van boodschappen doen, koken en afruimen, de andere avonden als je mede studenten aan de beurt zijn, kun jij je meer concentreren op je studie. Zo help je elkander en eht kan nog gezellig zijn ook. Woon je alleen, dan kun je dit voorstel ook afspreken bij elkaar om de beurt te komen eten.

M.vr.gr.,
Ineke L

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zit wel degelijk verschil tussen euroshopper en de Ah artikelen of andere merkartikelen. Probeer het allemaal uit en vergelijk. sommige artikelen van euroshopper zijn "smaakvol" mAar de meeste niet. Beschuit is dunner, brood kan je wel een halfje van op en heb je nog honger, broodbeleg (zoet) smakeloos. Gehakt zit veel meer vet in, en bij kip of spek ligt er een laag water in de pan tijdens bakken.Vleeswaren, erg veel vet, heb jarenlang euroshopper produkten gekocht vanwege minimum inkomen. kan mij nu ietsepietsie meer veroorloven en je proeft het verschil meteen.