Ro
door Romyzon Jan 19, 2020 om 17:08
Winkels & webshops

Verzendkosten pakket rekenen na retour sturen

Hallo,

Ik heb laatst 2 producten besteld met een totaal bedrag van €79,90. Boven de €75,00 is het gratis verzendkosten. Ik heb dan dus ook geen verzendkosten betaald. Uiteindelijk heb ik 1 van de 2 producten terug gestuurd. De kosten voor het retour sturen is voor eigen rekening, geen probleem natuurlijk want ik kies er zelf voor. Nu heb ik vandaag de prijs van het geretourneerde artikel terug gekregen min de verzendkosten (€4,95). Ik heb het bedrijf gelijk een mailtje gestuurd en krijg al antwoord: "De verzendkosten onder de €75 zijn €4,95."  En "Boven de €75,00 is het gratis uw order is €39,95"  Omdat ik dus 1 artikel terug stuur is de totale waarde van mijn bestelling onder de €75,00 waardoor ik dus achteraf nog de verzendkosten van mijn bestelling betaal. Mag een bedrijf dit doen?

7625 20 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jan 19, 2020 om 17:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat lijkt me wel. U behoudt 1 boek dus de bestelkosten worden minder. Dus €4,95, zoals in de voorwaarden staan is n.m.m. correct.

diumenge
door diumenge - Jan 19, 2020 om 17:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt mij logisch en redelijk, maar er was recent een soortgelijke vraag. Lees de daar gegeven antwoorden eens door:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/verzendkosten-retournering

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2020 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de hele boel terug had gestuurd, hadden ze ook geen verzendkosten mogen rekenen van de heenzending.

Maar neem eens contact op met Consuwijzer, want mijns inziens handelt deze webshop fout.

edrick3
door edrick3 - Jan 19, 2020 om 18:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen
Ha
door Hazero - Jan 19, 2020 om 21:10
5 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas mag dit volgens mij wel gewoon...

gerbera
door gerbera - Jan 19, 2020 om 21:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zal best wel in de voorwaarden staan, en ja dat mag gewoon voor retourzendingen. Van datgene wat u terug heeft gestuurd, krijgt u het bedrag (minus verzendkosten) terug als u vooruit betaald heeft.  Het gaat dan niet om de bestelling maar de aankoop die u gedaan heeft en die is € 39,95

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2020 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Klopt geen hout van. Voortaan wegblijven bij die shop.

Als u één ding had besteld, en dus verzendkosten had moeten betalen, hadden ze die ook terug moeten geven na retourneren.

Welke webshop is dat eigenlijk? Kan men er rekening mee houden om daar niets te bestellen.

brainless
door brainless - Jan 20, 2020 om 01:02
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap de webshop wel, ken nl genoeg mensen die bewust wat extra's bestellen (wat zij niet van plan zijn te houden) om maar gratis te kunnen laten bezorgen en daarna het extra bestelde terugsturen.

Tr
door Trostomaat Jan 20, 2020 om 03:05
239 Antwoorden / Vragen

.... en daarna, op eigen kosten, het extra bestelde terugsturen.
Wat maakt dit een lucratieve deal voor de klant?

brainless
door brainless Jan 20, 2020 om 22:36
324 Antwoorden / 0 Vragen

Veel bedrijven hebben gratis retourzenden.

Tr
door Trostomaat Jan 21, 2020 om 01:49
239 Antwoorden / Vragen

Deze webshop niet staat in de vraag, dus uw opmerking ('ik snap de webshop wel') is niet van toepassing

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2020 om 10:14
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, uw uiteindelijke bestelling bleef onder het in de voorwaarden genoemde bedrag waarbij verzending gratis is.
Het is dus terecht maar of het chic / elegant / klantvriendelijk is, is een geheel andere vraag.

newmikey
door newmikey - Jan 20, 2020 om 10:55
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat mag.

maffy1948
door maffy1948 - Jan 20, 2020 om 12:26
45 Antwoorden / 0 Vragen

Je dacht dus lekker goedkoop wat bestellen en het andere terug sturen. Hoe verziek ik het voor anderen. In het begin was het dat alles gratis was, maar dan bestellen ze drie dingen en sturen er twee terug dat kost die winkels/bedrijven henden vol geld en dit als resultaat. Ze moesten het nog hoger maken, werd er minder terug gestuurt. Als je wat besteld en het is te klein of te groot dat je het terug stuurt maar wel een andere maat neemt dat het gratis blijft. Maar het zijn ook meestal de zelfde mensen die op die manier denken dat het voor niets kan. Alles wat in de lucht zit dat is allemaal gratis, de rest gewoon betalen.

simon55
door simon55 - Jan 20, 2020 om 12:32
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Lijkt mij dat ze correct handelen. Straks gaan mensen bij bedrijven bestellen,  zodat ze aann de gratis levering zitten , en sturen dan iets wat ze niet willen retour. Dat heet belasteren. En ja , dat u verzendkosten moet betalen vindt ik juist. En snel graag

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2020 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Belasteren?

endemion
door endemion Jan 20, 2020 om 20:16
237 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt me echt geen probleem. Sowieso als je iets op afstand bestelt dan heb je in principe gewoon altijd met een prijs iclusief levering te maken. Dat er nogal wat bedrijven zijn die hun onkostenpost transport virtueel loskoppelen tja... Het zou sowieso beter zijn als ze die kosten gewoon uit de omzet halen net als alle andere onkostenposten ipv klanten daarmee op te zadelen als iets om rekening mee te houden. Zouden ze eens moeten doen met stookkosten, arbeidkosten etc.

ma
door marleenvanh - Jan 20, 2020 om 13:06
451 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is gekomen omdat er veel te veel werd teruggestuurd. Ook hier moeten de goeden weer onder de kwaden lijden.... Tenzij u natuurlijk vantevoren al wist dat u waarschijnlijk één van de twee zou terugsturen dan is het precies om DAT gedrag waarom deze regel is! Ga anders maar naar een gewone winkel. Dan kun je het meteen passen en wel of niet houden.

luppo
door luppo - Jan 20, 2020 om 13:18
69 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt mij redelijk u hebt voor een lagere bestelling dan € 75 ontvangen.
Sommige mensen  bestellen goederen boven het gratis verzenden bedrag en sturen de helft weer terug,ik beschouw dit als misbruik.

luppo
door luppo - Jan 20, 2020 om 13:18
69 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt mij redelijk u hebt voor een lagere bestelling dan € 75 ontvangen.
Sommige mensen  bestellen goederen boven het gratis verzenden bedrag en sturen de helft weer terug,ik beschouw dit als misbruik.

Ka
door Kassagebruiker - Jan 20, 2020 om 13:26
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bij vele mode webshops ligt het retour percentage op 50% of méér. Niet zo gek dat die kosten ergens op verhaald worden.

1paul
door 1paul - Jan 20, 2020 om 14:26
3134 Antwoorden / 0 Vragen
mo
door mof - Jan 20, 2020 om 15:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Anders zou iedereen net boven de 75 euro bestellen en op grond van de 14 dagen retourwet een deel terugsturen en daarmee de verzendkosten voor bestelling onder de 75 euro ontlopen.
door het terugsturen is uw netto bestelling onder de 75 euro en daarmee is de verrekening gerechtvaardigd.

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2020 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zou iemand daarmee opschieten? Het terugsturen kost tenslotte ook geld.

brainless
door brainless Jan 20, 2020 om 22:36
324 Antwoorden / 0 Vragen

In veel gevallen kost het geen geld.

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2020 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bij deze shop dus wel.

Tr
door Trostomaat - Jan 21, 2020 om 01:56
239 Antwoorden / Vragen

Kijk nog eens naar de link die Malty deelde (19 januari 17:27). Hoe kan het dat velen na dat tijdstip gewoon roepen dat de webshop dit inderdaad mag doen.
Zeker niet gelezen.
Je kunt natuurlijk ook zeggen dat het mag, als je het wel gelezen hebt, maar kom dat met argumenten die weerleggen wat in dat artikel te berde gebracht wordt.
Gebeurt ook niet.
De consensus gaat toch wel degelijk in de richting dat dit niet mag. Niemand heeft aangetoond dat dit wel mag.