La
door Lauravg Dec 5, 2019 om 22:13
Winkels & webshops

Verzendkosten retournering

Hallo,
Ik heb een bestelling geplaatst bij een webshop. Deze webshop promoot overal met gratis verzending boven de 65 euro. Ik heb een bestelling geplaatst boven de 65 euro en geen verzendkosten betaald. Een paar schoenen past ik niet en heb ik terug gestuurd (zelf retourkosten betaald). Nu heb ik het bedrag van die schoenen terug ontvangen, maar niet het hele bedrag. Hierop zijn verzendkosten op in mindering gebracht (van de heen reis). Mijn vraag is mag dit wel. Achteraf zie ik dat het ergens als je goed zoekt op de site wel staat, maar het is heel misleidend. Overal staat gratis verzending. (Met dat ene paar komt het bestel bedrag niet boven €65)

4054 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2019 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe heet die shop?

Lees ook eens hier.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd

Regels aanklikken.

Wat ze doen, mag niet.

La
door Lauravg Dec 5, 2019 om 23:37
Antwoorden / 1 Vragen

De webshop heet style woerden

La
door Lauravg Dec 5, 2019 om 23:44
Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben wel op hun site staan de de verzendkosten in mindering gebracht kunnen worden op het bedrag wat je terug ontvangt als je een deel van je bestelling houd en het dus onder 65 euro uitkomt. Maar die info moet je zelf op zoek. Ik twijwel dan ook of die regels van de consumentenwijzer hierop gelden. Dit zit natuurlijk net even anders.

diumenge
door diumenge Dec 5, 2019 om 23:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom mag dat niet?

marita5
door marita5 - Dec 6, 2019 om 01:19
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo LauraVg

 Achteraf zie ik dat het ergens als je goed zoekt op de site wel staat,

Het goed zoeken valt best mee , fluitje van èèn cent .

Staat duidelijk op de site , onder Retourneren , en bij Veelgestelde Vragen .

https://stylewoerden.nl/retourneren

Veelgestelde vragen ,

Hoe werkt het precies met de verzendkosten en de retourkosten ?

De verzendkosten zijn €5,95 voor bestellingen onder de €65. Bestellingen worden vanaf €65 gratis verzonden.
Mocht hierna een of meerdere artikelen worden geretourneerd en het totaalbedrag van je bestelling komt onder de €65 uit, dan worden er alsnog €5,95 verzendkosten berekend.
Dit bedrag zal in mindering gebracht worden op het bedrag van het retourneerde artikel. De retourkosten zijn altijd voor eigen rekening.

ne
door neodutchio - Dec 6, 2019 om 07:37
5150 Antwoorden / 12 Vragen

U weet dat u onder de €65,- verzendskosten moet betalen en gaat nu vragen of het normaal is dat u verzendskosten moet betalen omdat u onder de €65,- komt.
Dat zijn de voorwaarde van de webshop. Waarom zou het niet mogen?

panter22
door panter22 - Dec 6, 2019 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Die bepaling zal de webshop hebben gemaakt om te voorkomen dat je 1 artikel wilt en de rest er bij bestelt om geen verzendkosten te hoeven betalen,Je houdt dat ene artikel en de rest stuur je terug, Heb je mooi gratis verzending.

endemion
door endemion Dec 6, 2019 om 14:43
237 Antwoorden / 3 Vragen

Dat gaat niet geheel op je hebt nog steeds de kosten voor de retourzending.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2019 om 08:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik u was, nam ik even contact op met Consuwijzer. Mijns inziens is het niet correct wat dat bedrijf doet.

Er kloppen trouwens wel meer voorwaarden niet uit die algemene voorwaarden,

ne
door neodutchio Dec 6, 2019 om 09:33
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou het niet kloppen? Bezorgkosten zijn niet wettelijk vastgelegd. Bij menig online verkoper wordt de klant verwent door gratis bezorging en gratis retournering, maar er zijn ook bedrijven waar je altijd bezorgkosten betaald. En beide mag gewoon.

marita5
door marita5 Dec 6, 2019 om 09:44
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , welke voorwaarden kloppen niet in de algemene voorwaarden ? Bij de voorwaarden Art 9 punt 3  bij levering staat het ook vermeld , dus hoe duidelijk wilt Ts het hebben , als hij/ zij op voorhand niks leest , staat 3x op de site vermeld : 3. De verzendkosten zijn 5,95 euro voor bestellingen onder de 65 euro. Bestellingen worden vanaf 65 euro gratis verzonden. Mocht hierna een artikel of meerdere artikelen worden geretourneerd en het totaalbedrag van je bestelling komt onder de 65 euro uit, dan worden er alsnog 5,95 euro verzendkosten berekend. Dit bedrag zal in mindering gebracht worden op het bedrag van het geretourneerde artikel.

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2019 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5

Dat iets in de voirwaarden beschreven staat, maakt nog niet dat ze kloppen.

Lees bijvoorbeeld ook eens de eerste alinea van retourneren. De retourspullen moeten binnen 14 dagen terug zijn bij die shop om geld terug te krijgen. Klopt dus ook niet. Als er verzendkosten worden berekend door die shop en je stuurt de helft terug, dan hoeven ze niet de verzendkosten, ook niet de helft, daarvan ook te vergoeden.

marita5
door marita5 Dec 6, 2019 om 10:20
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Duidelijk , dankuwel .

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2019 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard mag een bedrijf bezorgkosten rekenen, maar als de spullen teruggestuurd worden, MOETEN ook de bezorgkosten terug betaald worden.

In dit geval worden er GEEN bezorgkosten gerekend, maar denkt dat bedrijf dat alsnog te kunnen doen, omdat er een deel teruggestuurd wordt. En dat is dus onjuist.

diumenge
door diumenge Dec 6, 2019 om 19:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, waarom is het onjuist wat ze doen. Bij een lager bedrag rekenen ze wél bezorgkosten én bij deels retourneren hoeft een winkelier de betaalde bezorgkosten niet terug te betalen. Wat ze hier doen is een combinatie van die twee regels toepassen.

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2019 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat ze nu het kosteloos terugsturen blokkeren. En dat mag dus niet.

diumenge
door diumenge Dec 6, 2019 om 20:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kosteloos terugsturen blokkeren?

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2019 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ze bezorgkosten zouden rekenen, dan hoeven ze geen bezorgkosten terug te betalen als je een deel terugstuurt.

Maar deze shop rekent geen bezorgkosten, en mogen dus daarom ook niet bij terugzending van een deel ineens wel de bezorgkosten in mindering brengen,

ma
door malty - Dec 6, 2019 om 09:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat doet deze webwinkel als je alles terugstuurt, toch bezorgkosten rekenen?
Zoals in onderstaand artikel, de webwinkel neemt het risico dat een deel van de bestelling teruggestuurd wordt.

Lees eens

https://www.webwinkelkeur.nl/gratis-verzending-boven-drempelbedrag-en-deelretour/

endemion
door endemion Dec 6, 2019 om 14:54
237 Antwoorden / 3 Vragen

Conclusie het is een grijs gebied, tenminste dat was zo in 2015. Is er ondertussen al een rechter geweest die hiernaar gekeken heeft? Waarschijnlijk niet aangezien het om een klein bedrag gaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2019 om 09:46
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals al gemeld is hier niet iets aan de orde dat niet mag. Hetgeen gebeurt staat duidelijk in de door de webshop gemelde voorwaarden en daar is m.i. niets onwettigs mee. Dat nog afgezien van het feit dat men ook mag stellen dat terugzenden helemaal niet gratis behoeft te zijn en bovendien kan ook nog aan de orde zijn dat het artikel niet wordt terugontvangen en de verzender dan aansprakelijk is m.a.w. geen geld terug krijgt als die niet kan aantonen dat het correct is verzonden. (Bijv. retourbewijs).

audb
door audb - Dec 6, 2019 om 13:05
1668 Antwoorden / 5 Vragen

misleiding? het is een kwestie van iets goed begrijpen.

Verzendkosten is niet het zelfde als gratis retour en bij de meeste webshops is dat ook alleen als je alles terug stuurt zodat niet de goedkoopste product retour wordt gestuurt.

mo
door mof - Dec 6, 2019 om 13:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een bestelling plaatst met gratis verzending boven de 65 euro bestelkosten, en door het retourneren van een paar schoenen komen de totale kosten van afgenomen goederen niet langer boven die 65 euro uit, dan is het logisch dat u dan wel de bestelkosten betaalt. Lekker makkelijk, gewoon wat meer bestellen dan de limiet en dan wat terugsturen en dan geen verzendkosten over een eigenlijke bestelling van minder dan de limiet betalen.
Denk toch zelf eens wat meer na!

ma
door malty Dec 6, 2019 om 13:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het terugsturen kost de Ts geld (€5,75) dus hij zal niet wat extra bestellen om onder die €5.95 verzendkosten uit te komen.

endemion
door endemion Dec 6, 2019 om 15:00
237 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt me ook een kwestie van hoe je het stelt. Als je zegt 'gratis verzending' of 'geen verzendkosten' ja dan lijkt me het niet juist om die later in te houden op een bedrag dat terug betaald dient te worden. Maar als je stelt ''100% korting' op de verzendkosten bij aankoop boven x bedrag zou het anders kunnen zijn.