Gu
door Guacamolly Oct 20, 2017 om 23:46
Winkels & webshops
Verzendkosten terug als tegoed?

Ik was aan het rondneuzen op www.cheaque.com voor een nieuw shirt. Nu stuur ik eigenlijk zelden iets retour, maar ik controleer toch altijd even de voorwaarden op de site. Ik was nogal verbaasd over het stukje in de veelgestelde vragen, wat in de afbeelding staat.

Voor zover ik weet moet je altijd het volledige bedrag, inclusief bezorgkosten, terugbetaald krijgen en kan dit niet in de vorm van een tegoed. Klopt dit of mag Cheaque dit doen?

1592 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2017 om 00:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt er maar aan wat met die verzendkosten bedoeld wordt. Als dat de verzendkosten zijn die je zelf maakt bij het terugsturen, mag dat natuurlijk. Als je verzendkosten moet betalen, wanneer zij je het toezenden, dan moeten die gewoon geretourneerd worden.

Ra
door Raadgeverij - Oct 21, 2017 om 00:34
16 Antwoorden / 1 Vragen

In beginsel dienen terugzendkosten te worden vergoed. Dus ook in geld. Zie

https://www.nporadio1.nl/consument/6032-internetaankoop-retour-naar-webshop-wie-betaalt-de-verzendkosten.

marita5
door marita5 - Oct 21, 2017 om 07:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Guacamolly ,

Deze webwinkel is aangesloten bij thuiswinkel.org , nmm mag dit niet ( verzendkosten terugbetalen d.m.v een tegoed ) zie hier de voorwaarden :

Artikel 9  Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

  1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
  2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument , inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
  3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
  4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen .
Dien een klacht in bij thuiswinkel.org , klik op de rode regels .

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Neem ook contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/contact

 Lees deze informatie eens door ,

https://radar.avrotros.nl/columns/detail/je-online-gekochte-product-terugsturen-mag-dat/

De link van @raadgeverij ,

https://www.nporadio1.nl/consument/6032-internetaankoop-retour-naar-webshop-wie-betaalt-de-verzendkosten

Gu
door Guacamolly - Oct 21, 2017 om 08:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1, er staat in hetzelfde stukje dat de retourkosten voor de koper zijn, het gaat dus echt om de bezorgkosten.

@Raadgeverij en Marita5, dank voor de snelle en uitgebreide reactie.

Ik zal Cheaque eerst wel even een berichtje sturen, kijken wat hun reactie is.

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2017 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, maar u stelt een vraag over verzendkosten en dat kunnen dus beide kosten zijn.

En ik schrijf toch ook dat als u kosten moet betalen om het te krijgen u die terug moet krijgen?

reflecs
door reflecs Oct 21, 2017 om 11:57
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@guacamolly, als u de rest van de veelgestelde vragen leest, zult u zien dat ze de termen bezorgkosten en verzendkosten (=retourkosten) gebruiken. Bezorgkosten hoef je boven een bepaald bedrag niet te betalen, verzendkosten altijd.

panter22
door panter22 - Oct 21, 2017 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk op:
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand

Geld terug

De verkoper moet uw aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten

Hebt u de verkoper laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de verkoper alles wat u al betaald hebt binnen veertien dagen terugbetalen. De termijn van 14 dagen begint de dag nadat u de ondernemer hebt laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd. Hebt u bezorgkosten of andere kosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop. U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de verkoper u hierover heeft geïnformeerd toen u de aankoop deed.

ne
door neodutchio - Oct 21, 2017 om 09:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe ik het lees komen de verzendskosten voor het terugsturen van het product voor uw rekening. Hier is wettelijk niets over geregeld en een webwinkel mag u vragen om dit op eigen kosten te doen. Deze kosten van het terugsturen zal u als een nieuw tegoed op uw account krijgen. Op die manier proberen ze natuurlijk dat u iets anders gaat bestellen om dit 'geld' weer te besteden. Eigenlijk is retoursturen dan gratis, mits u iets anders besteld.

Dit staat los van de verzendskosten die u betaald bij uw bestelling. Deze moeten namelijk bij herroeping van de hele bestelling gewoon terug betaald worden.

Gu
door Guacamolly - Oct 21, 2017 om 09:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

@NEODUTCHIO, zou kunnen dat ik het verkeerd lees hoor. Vind het dan wel verwarrend dat ze in de eerste zin niet spreken van de verzendkosten van de retourzending ;)

ne
door neodutchio Oct 21, 2017 om 10:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het valt in het kopje retourneren. Het gaat dan om de kosten van het terug zenden.

panter22
door panter22 Oct 21, 2017 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen

Lees nog even verder onder het kopje: Herroepingsrecht.
https://www.cheaque.com/faq/

Een product mag je binnen 14 dagen terugsturen. Dat heet herroepingsrecht. Het geld van de aankoop krijg je terug, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten zijn €4,95 als je iets koopt onder de €40. Daarboven is het gratis verzenden.
Stel je koopt een shirt voor €29,95. Dan betaal je €4,95 verzendkosten. Totaal €34,90
Stuur je het shirt binnen 14 dagen terug, dan krijg je die €34,90 teruggestort op je rekening.
Maar dat shirt moet wel weer terug naar cheaque.com. Dan breng je het shirt naar post.nl. Kost €6,95. Die kosten moet je zelf betalen aan post.nl.
Nu zegt cheaque.com, als het pakketje in goede orde aangekomen is, dan krijg je, als je een account hebt aangemaakt, punten. Die punten kun je gebruiken als je weer wat bij hen koopt.
Kijk verder onder : Vragen over je account.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2017 om 10:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U opent hierover een topic, maar u had met 1 mailtje richting dat bedrijf duidelijkheid kunnen krijgen.

panter22
door panter22 Oct 21, 2017 om 17:51
6599 Antwoorden / Vragen

Het is ook ingewikkeld, herroepingsrecht en retour sturen.
Dat moet je maar net weten. Bovendien, dit is toch de rubriek vraag en beantwoord.

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2017 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, u vraagt en wij draaien.;-)

diumenge
door diumenge - Oct 21, 2017 om 10:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik interpreteer het ook zoals Tijger1 en Neodutchio doen. Je moet zelf de retourkosten betalen, maar dat zetten ze om in tegoed. Feitelijk gaan ze daarmee dus een stapje verder dan moet, best netjes dus.