Vraag over herroepingsrecht
Ik heb vorige week online een vaatwasser gekocht. Helaas kwamen we er na installatie achter dat we een verkeerd type besteld hadden, want we hielden behoorlijk wat bovenruimte over. Ik had dus een XXL (extra hoog model) moeten uitzoeken, dus dat is mijn fout geweest. We dachten het op te lossen met een tussenplaatje en hebben de vaatwasser in gebruik genomen. Kom er toch achter ivm ernstige rugklachten dat ik meer moet bukken bij in- uitruimen en heb flink spijt. Wil gebruik maken van herroepingsrecht, maar nu wil de webwinkel de vaatwasser terug nemen tegen 75% van de nieuwwaarde. Dit kost ons een kleine 200 Euro. Dit terwijl we hebben aangegeven bij hun een XXL versie te willen afnemen van ruim 100 EUro duurder. Al met al zijn we nu dus 300 Euro meer kwijt. Ik vind 75% terugbetalen wel erg karig, want we zijn behoorlijk met de vaatwasser omgegaan, hij is niet beschadigd, hij heeft alleen een enkele keer gedraaid. Wat zijn mijn rechten? Op de site van de webwinkel staat wel info over het herroepingsrecht, maar voor de koop of na het sluiten van de koop heeft men mij hier niet op gewezen.
Ze mogen de waardevermindering in rekening brengen, niemand wil die gebruikte vaatwasser immers nog voor de nieuwprijs kopen. Of 75% redelijk is, daar valt over te discussieren, maar ik denk niet dat veel mensen die een tweede-kansje kopen meer dan 75% van de nieuwwaarde daarvoor zouden willen betalen. Ik in ieder geval niet.
Oja, als je direct de goede machine had gekocht dan was je ook 100 euro duurder uit, dus die kan je nu natuurlijk niet mee tellen. Je verlies is 200 euro.
U hebt geen rechten meer. U hebt de vaatwasser in gebruik genomen. U had hem nog binnen 14 dagen terug kunnen sturen nadat u geconstateerd had dat hij eigenlijk niet paste.
Het herroepingsrecht ligt vast, daar hoeft u niet op gewezen te worden.
Als ik u was zou ik kijken of u niet een verhoging kunt (laten) maken wat onder de vaatwasser kan staan. Dan is het probleem opgelost.
Lijkt mij dat de TS nog binnen die 14 dagen zit vanwege: "Ik heb vorige week online een vaatwasser gekocht. "
@diumenge, dan had ts hem niet in gebruik moeten nemen maar alleen moeten passen.
@epcot, je mag een product uitproberen. De grens tussen in gebruik nemen en uitproberen is echter vaag. Desondanks ben ik het met je eens dat TS beter alleen had kunnen passen.
@diumenge
Accepteert u een NIEUWE vaatwasser waar al zout in zit, spoelglans plus duidelijke sporen van gebruik, voor de nieuwprijs?
Ik niet.
@diumenge: een vaatwasser is niet echt een product om uit te proberen. Als blijkt dat de machine niet goed werkt kan je op basis van de garantie het ding laten repareren of ruilen voor een goede. Het terugstuurrecht is daar niet voor bedoeld. Dat is bedoeld om hetzelfde te kunnen doen als in een stenen winkel. Daar ga je ook niet eerst de vaat doen voordat je m koopt.
@Tijger1, nee die zou ik niet accepteren, zie mijn eerdere antwoord, daar staat dat letterlijk.
@Jorisw, zo denk ik er persoonlijk ook over, maar uit reacties op eerdere soortgelijke vragen heb ik begrepen dat de wetgever daar anders over denkt.
Ja, zoals tijger1 al aangeeft, in andere woorden dan: U had "droog kunnen zwemmen" en dan constateren dat het een verkeerd type was. Nu niets meer aan te doen. Ik vind 75% terugbetalen helemaal niet karig, integendeel, eerder een grote coulantie ten opzichte van een reeds gebruikte vaatwasser.
Het voordeel van online kopen is dat u geen verkoper spreekt. Hoe moet er dan iemand tegen u wat over de herroeping zeggen? U zegt zelf al dat het op de website van de winkels staat, wat wilt u nog meer?
Voor het herroepingsrecht geldt dat u de aankoop mag beoordelen en zonodig testen. U hebt de vaatwasser beoordeeld en deze is niet de juiste keuze voor u. Daarna hebt u willens en wetens de vaatwasser in gebruik genomen. De verpakking zat er strak om heen, dus deze is niet opnieuw te gebruiken. In de wet is het geregeld dat waardevermindering voor rekening van de koper komt.
Heel netjes dat deze verkoper de gebruikte vaatwasser terug wil nemen. Deze zal of opnieuw verpakt moeten worden, of als tweedekansje. Er bestaan speciale websites voor waar dit soort producten (getest, zonder verpaking of kleine schade) verkocht worden. En dit kan helaas niet voor de volle verkoopprijs.
we hielden behoorlijk wat bovenruimte over.
Misschien de machine hoger (laten)plaatsen door er een vlonder onder te maken.
Mag u het product uitproberen tijdens de bedenktijd?
Ja, uitproberen mag wel. Maar u mag het product niet echt in gebruik nemen. Als vuistregel kunt u aanhouden dat u hetzelfde mag doen als wanneer u iets in de winkel koopt. U mag bijvoorbeeld een laptop of televisie aanzetten om te kunnen bekijken hoe het beeld en geluid is. Of een kledingstuk aantrekken om te zien of het past. Maar het is niet de bedoeling dat u de kleding de hele dag draagt en vervolgens weer terugstuurt. Waar precies de grens ligt tussen uitproberen en in gebruik nemen is niet altijd even duidelijk. En dit zal ook per product verschillend zijn.
Wat is het risico als u het product in gebruik neemt en het binnen de bedenktijd terugstuurt?
Hebt u meer gedaan dan nodig was om het product te kunnen beoordelen? En is het product daardoor minder waard geworden voor de verkoper? Dan mag de verkoper hiervoor kosten in rekening brengen. U betaalt dan een schadevergoeding voor de waardevermindering van het product.
consuwijzer.nl/online-winkelen/online-product-gekocht-mag-ik-het-uitproberen-en-terugsturen
Hoe zou je het vinden als je de vaatwasser kon inruilen tegen een gebruikte XXL machine voor de nieuwprijs?
Geen probleem, doen we?
En rechten? Je hebt je rechten verpeeld en mag blij zijn dat de verkoper de vaatwasser terugneemt.
Evenals @GERBERA, wat let u om de vaatwasser hoger te plaatsen dus op een vlonder?
Op zich is het aanbod voor de teruname heel erg coulant m.i.
Het gegeven dat u de wasmachine heeft benut kan helaas worden opgevat als uitzondering op de herroepingswetgeving.
Hallo @LINSTUPERS, dat lijkt me een redelijke en nette oplossing. Een kleine 200 euro moet je al gauw afschrijven van een machine die al gebruikt is. Hoe kort ook. Die 100 euro extra moet u buiten uw rekensom houden denk ik. Daar wordt de leverancier niet 10o euro netto beter van en bovendien was u die 100 euro extra ook kwijtgeweest als u meteen de goede keuze gamaakt had. Succes.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer