Li
door Linstupers Jan 16, 2019 om 20:34
Winkels & webshops

Vraag over herroepingsrecht

Ik heb vorige week online een vaatwasser gekocht. Helaas kwamen we er na installatie achter dat we een verkeerd type besteld hadden, want we hielden behoorlijk wat bovenruimte over. Ik had dus een XXL (extra hoog model) moeten uitzoeken, dus dat is mijn fout geweest. We dachten het op te lossen met een tussenplaatje en hebben de vaatwasser in gebruik genomen. Kom er toch achter ivm ernstige rugklachten dat ik meer moet bukken bij in- uitruimen en heb flink spijt. Wil gebruik maken van herroepingsrecht, maar nu wil de webwinkel de vaatwasser terug nemen tegen 75% van de nieuwwaarde. Dit kost ons een kleine 200 Euro. Dit terwijl we hebben aangegeven bij hun een XXL versie te willen afnemen van ruim 100 EUro duurder. Al met al zijn we nu dus 300 Euro meer kwijt. Ik vind 75% terugbetalen wel erg karig, want we zijn behoorlijk met de vaatwasser omgegaan, hij is niet beschadigd, hij heeft alleen een enkele keer gedraaid. Wat zijn mijn rechten? Op de site van de webwinkel staat wel info over het herroepingsrecht, maar voor de koop of na het sluiten van de koop heeft men mij hier niet op gewezen.

2295 12 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 16, 2019 om 20:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze mogen de waardevermindering in rekening brengen, niemand wil die gebruikte vaatwasser immers nog voor de nieuwprijs kopen. Of 75% redelijk is, daar valt over te discussieren, maar ik denk niet dat veel mensen die een tweede-kansje kopen meer dan 75% van de nieuwwaarde daarvoor zouden willen betalen. Ik in ieder geval niet.

Oja, als je direct de goede machine had gekocht dan was je ook 100 euro duurder uit, dus die kan je nu natuurlijk niet mee tellen. Je verlies is 200 euro.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2019 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen rechten meer. U hebt de vaatwasser in gebruik genomen. U had hem nog binnen 14 dagen terug kunnen sturen nadat u geconstateerd had dat hij eigenlijk niet paste.

Het herroepingsrecht ligt vast, daar hoeft u niet op gewezen te worden.

Als ik u was zou ik kijken of u niet een verhoging kunt (laten) maken wat onder de vaatwasser kan staan. Dan is het probleem opgelost.

diumenge
door diumenge Jan 16, 2019 om 21:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij dat de TS nog binnen die 14 dagen zit vanwege: "Ik heb vorige week online een vaatwasser gekocht. "

Gr
door Grunn1 Jan 16, 2019 om 21:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@diumenge, dan had ts hem niet in gebruik moeten nemen maar alleen moeten passen.

diumenge
door diumenge Jan 16, 2019 om 22:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@epcot, je mag een product uitproberen. De grens tussen in gebruik nemen en uitproberen is echter vaag. Desondanks ben ik het met je eens dat TS beter alleen had kunnen passen.

tijger1
door tijger1 Jan 17, 2019 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge
Accepteert u een NIEUWE vaatwasser waar al zout in zit, spoelglans plus duidelijke sporen van gebruik, voor de nieuwprijs?

Ik niet.

jo
door jorisw Jan 17, 2019 om 21:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge: een vaatwasser is niet echt een product om uit te proberen. Als blijkt dat de machine niet goed werkt kan je op basis van de garantie het ding laten repareren of ruilen voor een goede. Het terugstuurrecht is daar niet voor bedoeld. Dat is bedoeld om hetzelfde te kunnen doen als in een stenen winkel. Daar ga je ook niet eerst de vaat doen voordat je m koopt.

diumenge
door diumenge Jan 20, 2019 om 17:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, nee die zou ik niet accepteren, zie mijn eerdere antwoord, daar staat dat letterlijk.
@Jorisw, zo denk ik er persoonlijk ook over, maar uit reacties op eerdere soortgelijke vragen heb ik begrepen dat de wetgever daar anders over denkt.

tenormin
door tenormin - Jan 16, 2019 om 21:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, zoals tijger1 al aangeeft, in andere woorden dan: U had "droog kunnen zwemmen" en dan constateren dat het een verkeerd type was. Nu niets meer aan te doen. Ik vind 75% terugbetalen helemaal niet karig, integendeel, eerder een grote coulantie ten opzichte van een reeds gebruikte vaatwasser.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2019 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ineen XXL kan alleen veel meer in. De onderste korf zat net zolaag zitten als bij gewone.

ne
door neodutchio - Jan 16, 2019 om 21:58
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Het voordeel van online kopen is dat u geen verkoper spreekt. Hoe moet er dan iemand tegen u wat over de herroeping zeggen? U zegt zelf al dat het op de website van de winkels staat, wat wilt u nog meer?
Voor het herroepingsrecht geldt dat u de aankoop mag beoordelen en zonodig testen. U hebt de vaatwasser beoordeeld en deze is niet de juiste keuze voor u. Daarna hebt u willens en wetens de vaatwasser in gebruik genomen. De verpakking zat er strak om heen, dus deze is niet opnieuw te gebruiken. In de wet is het geregeld dat waardevermindering voor rekening van de koper komt.

Heel netjes dat deze verkoper de gebruikte vaatwasser terug wil nemen. Deze zal of opnieuw verpakt moeten worden, of als tweedekansje. Er bestaan speciale websites voor waar dit soort producten (getest, zonder verpaking of kleine schade) verkocht worden. En dit kan helaas niet voor de volle verkoopprijs.

gerbera
door gerbera - Jan 16, 2019 om 22:13
7358 Antwoorden / 14 Vragen

we hielden behoorlijk wat bovenruimte over.

Misschien de machine hoger (laten)plaatsen door er een vlonder onder te maken.

diumenge
door diumenge - Jan 16, 2019 om 23:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mag u het product uitproberen tijdens de bedenktijd?

Ja, uitproberen mag wel. Maar u mag het product niet echt in gebruik nemen. Als vuistregel kunt u aanhouden dat u hetzelfde mag doen als wanneer u iets in de winkel koopt. U mag bijvoorbeeld een laptop of televisie aanzetten om te kunnen bekijken hoe het beeld en geluid is. Of een kledingstuk aantrekken om te zien of het past. Maar het is niet de bedoeling dat u de kleding de hele dag draagt en vervolgens weer terugstuurt. Waar precies de grens ligt tussen uitproberen en in gebruik nemen is niet altijd even duidelijk. En dit zal ook per product verschillend zijn.

Wat is het risico als u het product in gebruik neemt en het binnen de bedenktijd terugstuurt?

Hebt u meer gedaan dan nodig was om het product te kunnen beoordelen? En is het product daardoor minder waard geworden voor de verkoper? Dan mag de verkoper hiervoor kosten in rekening brengen. U betaalt dan een schadevergoeding voor de waardevermindering van het product.

consuwijzer.nl/online-winkelen/online-product-gekocht-mag-ik-het-uitproberen-en-terugsturen

panter22
door panter22 - Jan 17, 2019 om 10:02
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe zou je het vinden als je de vaatwasser kon inruilen tegen een gebruikte XXL machine voor de nieuwprijs?
Geen probleem, doen we?
En rechten? Je hebt je rechten verpeeld en mag blij zijn dat de verkoper de vaatwasser terugneemt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2019 om 11:36
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Evenals @GERBERA, wat let u om de vaatwasser hoger te plaatsen dus op een vlonder?
Op zich is het aanbod voor de teruname heel erg coulant m.i.

Het gegeven dat u de wasmachine heeft benut kan helaas worden opgevat als uitzondering op de herroepingswetgeving.

ma
door maarten heest - Jan 17, 2019 om 11:38
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo @LINSTUPERS, dat lijkt me een redelijke en nette oplossing. Een kleine 200 euro moet je al gauw afschrijven van een machine die al gebruikt is. Hoe kort ook. Die 100 euro extra moet u buiten uw rekensom houden denk ik. Daar wordt de leverancier niet 10o euro netto beter van en bovendien was u die 100 euro extra ook kwijtgeweest als u meteen de goede keuze gamaakt had. Succes.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2019 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moet u dan bij een XXL minder diep bukken? Lijkt mij niet.

panter22
door panter22 Jan 17, 2019 om 13:05
6599 Antwoorden / Vragen

Staat alleen mooier onder het aanrecht Heb je geen loze ruimte

tijger1
door tijger1 Jan 17, 2019 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts heeft spijt ivm ernstige rugklachten.

panter22
door panter22 Jan 17, 2019 om 13:45
6599 Antwoorden / Vragen

Hm

aurora1
door aurora1 Jan 20, 2019 om 17:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Je kunt ook nog altijd een (opstap)krukje  gebruiken om op te zitten met het vullen en legen als het allemaal zo erg is....

lo
door lovewinnie - Jan 17, 2019 om 12:22
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft hem laten draaien, hij is niet kapot. Ze kunnen hem niet als nieuw verkopen maar als een retour artikel en kunnen dus niet meer de hoofdprijs vragen
U zag niet meteen dat hij niet goed was ?. O gebruikt dus enkel doos open en weer dicht had u 100% terug gekregen.