ro
door robert_38@live.nl Jul 9, 2020 om 21:40
Winkels & webshops

Waardoor stijgen de prijzen zo hard in de supermarkt?

De prijzen in de supermarkten stijgen enorm, komt door de corona zegt men dan, is dat ook zo dat vraag ik mij serieus af, is het geen winst maken onder de noemer van Corona?

3508 22 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jul 9, 2020 om 22:05
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Robert,

Het antwoord is : inflatie (waardevermindering van geld).

Ik raad je aan om de wekelijkse aanbiedingen in de gaten te houden.

Je kunt gratis folderpakketten aanvragen bij kiesjefolders.nl en folderkiezer.

Gr
door Grunn1 - Jul 9, 2020 om 22:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Men zal wel Corona aanvoeren als prijs verhoging terwijl dit weinig tot geen invloed zou mogen hebben.
Prijzen worden sowieso kuntsmatig hoog gehouden in Nederland want hoe kan het anders dat in bijvoorbeeld Duitsland dezelfde producten minder kosten en zelfs uit Nederland geëxporteerde goederen zijn er goedkoper. Ook laten we ons graag verneuken met allerlei aanbiedingen en excotisch voedsel wat eigelijk afval producten uit arme landen zijn. En wat denk je hoe Jumbo zoveel kan sponseren, ja echt dat betaald de klant.
Waarom denk je dat bijvoorbeeld drogisterijen elke week altijd wel 1 + 1 gratis kunnen verkopen? Omdat de normale prijs veel te hoog is. Werkelijk alles daar is veel te duur maar daardoor kunnen ze ook veel aanbiedingen hebben. Echt alle producten zijn om de paar weken wel 1 + 1 gratis alles of zelfs nog goedkoper.
Ik koop zelf bijvoorbeeld alle Fa in Duitsland, douchefris kost hier rond de 3 euro of in de aanbieding altijd 1 euro al jaren en om de paar week, in Duitsland is de normale prijs van exact hetzelfde product 1,10 euro en in de aanbieding 79 cent.

newmikey
door newmikey Jul 11, 2020 om 14:21
830 Antwoorden / 0 Vragen

"hoe kan het anders dat in bijvoorbeeld Duitsland dezelfde producten minder kosten en zelfs uit Nederland geëxporteerde goederen zijn er goedkoper"
Ik pik er maar één onzindingetje uit maar de rest is ook gebrabbel. Dingen zijn in landen met heel veel mensen goedkoper dan in kleinere landen met een beperkter taalgebied vanwege bijvoorbeeld labeling en marketing. Ook zijn er prijsverschillen vanwege de BTW (Nederland 21% en Duitsland 16% op dit moment) en de andere distributiekosten en verschillende inkoopvolumes.

Met een beetje logisch nadenken komen we er wel!

Gr
door Grunn1 Jul 12, 2020 om 21:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je logisch zou kunnen nadenken klopt het natuurlijk voor geen meter dat producten uit Nederland in het buutenland goedkoper zijn maarja bij sommigen gaat zoiets er niet in.

ne
door neodutchio - Jul 9, 2020 om 22:47
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vreemd, de supermarkt waar ik regelmatig kom om de acties te halen adverteerd dat heel veel prijzen verlaagd zijn.

tenormin
door tenormin Jul 11, 2020 om 00:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Duim naar beneden Neo, tenzij je aandelen hebt als zakenman. ;-(((

ne
door neodutchio Jul 11, 2020 om 08:33
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Tja, de bushokjes hangen vol met die tekst van de supermarkt. En ja, er zijn supermarkten die de prijzen hebben laten stijgen, maar dat is al in de media en op fora behandeld. Dus gewoon naar een andere supermarkt gaan.

tenormin
door tenormin - Jul 9, 2020 om 22:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@Robert, de prijzen zijn wel degelijk verhoogd, al beweren sommige panelleden van niet. De Supers hebben tijdens Corona nog nooit  omzetten gemaakt als tijdens deze periode, drukker dan de drukste Kerstinkopen. En de A-merk prijzen zijn wel degelijk overal verhoogd. De mensen die het niet opvalt hoeven kennelijk niet op geld te letten: ik betaal ook behoorlijk wat meer per week voor dezelfde artikelen.

rj
door rjw Jul 10, 2020 om 20:27
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Voorbeelden graag. Heb je folders of kassabonnen van voor de coronacrisis en nu?

Tr
door Trostomaat Jul 10, 2020 om 22:35
239 Antwoorden / Vragen

Tuurlijk niet. Het is een 'gevoel'. En dat telt.

tenormin
door tenormin Jul 10, 2020 om 22:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@rjw: niet zo'n "demanding" toon aanslaan s.v.p. Witte puntjes - eerst 1,32 - nu 1,45. Eieren 10, groot - eerst 2,89 - nu 3.15 - , kant en klaar maaltijden 90 cent verhoogd. Ik kan dit niet per kassabon tonen, heb geen idee hoe dat moet. Koffie, espresso mattchicato: - eerst 3,49 - nu 3.79 en voor de rest ga ik maar niet door. Beenham, bacon enz. Ik moet helaas online bestellen. Aan kortingen kan ik niet meedoen: allerlei dranken, zoals Cola, bier, en andere zoete dranken: die gebruik ik niet.

tenormin
door tenormin Jul 10, 2020 om 22:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@trostomaat, nee, het is geen gevoel: het is het eindbedrag op de kassabon. Dat geeft geen goed gevoel. Maar jij bent misschien in staat om langs markten te gaan, wat heel fijn is; ik ben aan huis gebonden dus ook aan een Super waar ik bestel. Heb een fijn, en voordelig, weekend.

Donuts
door Donuts Jul 11, 2020 om 19:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

xx

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 9, 2020 om 23:36
2010 Antwoorden / Vragen

Wat stelt u dan voor? Door de overheid vastgestelde prijzen? Prijzen gaan op en neer en dat mag. En anders onderin de schappen liggen de goedkope varianten.

mi
door miennaamishaaz Jul 10, 2020 om 00:01
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als we door de overheid vastgestelde prijzen hebben, gaan mensen weer klagen dat product X te duur is of altijd uitverkocht.
Dan krijg je communistische prijzen.

Veel supermarkten bazeren hun prijsen ook op de Locatie waar de winkelbezoeker woont.

Zo heb je in een stad/dorp waar het gemiddeld inkomen 1.5x het gemiddelde van nederland is.
Duurdere prijzen bij winkels zoals Albert-Hein.
maar in een Dorp waar het gemiddelde inkomen lager is dan de norm {75% van het gemiddelde van nederland}
zijn de prijzen weer goedkoper.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 10, 2020 om 00:23
2010 Antwoorden / Vragen

Zo werkt de markteconomie. Prijzen worden niet centraal bepaald door het communistisch bestuur maar de winkel kijkt wat de mensen willen betalen, en ze moet altijd uitkijken dat ze niet naar de concurrent gaan. Het systeem heeft in de praktijk bewezen beter te zijn dan dat andere systeem hoewel je je soms wel eens afvraagt of iedereen de memo ook gehad heeft.

mi
door miennaamishaaz - Jul 9, 2020 om 23:58
725 Antwoorden / 1 Vragen

Om welke winkel gaat het dan.
In welke stad?
Welke soort producten ziet u snel in prijs omhoog gaan?

Prijzen kunnen namelijk locatie afhankelijk zijn, bij bepaalde winkels.

tenormin
door tenormin Jul 10, 2020 om 00:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Klopt wel @miennaamishaaz, als er b.v. 2 Appies in elkaars buurt zijn, zijn er wel degelijk prijsverschillen. Hoe verder een supermarkt uit de route is hoe duurder. Of elke andere super. Zodra dichtsbijzijnde met veel concurrenten: dan worden ze scherp.

panter22
door panter22 - Jul 10, 2020 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

Vooral de verse producten zijn in prijs gestegen. Die kunnen het gemakkelijkst verhoogd worden,
De kosten voor de coronamaatregelen(spatschermen, extra reinigingsmateriaal) moeten uiteindelijk door de klant worden betaald.
Dus de prijzen gaan omhoog,

Analoog
door Analoog - Jul 10, 2020 om 09:04
136 Antwoorden / Vragen

Nou, indirect natuurlijk wel, want wat denk je wie die dure flesjes desinfectie middelen gaat betalen, de winkelier echt niet hoor, want dat loopt flink in de papieren, dat gaan wij met z'n allen betalen.

Gr
door Grunn1 Jul 10, 2020 om 09:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dure flesjes? Inkoop bij de importeur kost dat spul nagenog niks hoor of denk je dat een AH dit bij de winkel op de hoek koopt.

Analoog
door Analoog Jul 10, 2020 om 09:35
136 Antwoorden / Vragen

Nou als ik dezelfde flesjes zelf in de super wil kopen moet ik er ook dik voor betalen en de consument zit niet met de inkoop prijzen van de groothandel, maar met de winkelprijzen en wat dacht je om hoeveel flesjes het inmiddels gaat, dat gaan ze echt niet gratis weggeven.

gerbera
door gerbera - Jul 10, 2020 om 09:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het is gewoon gebruik (misbruik) maken van de omstandigheden, nu is het de corona, vorig jaar de droogte en straks zal het wel weer een slechte oogst zijn door de regen nu. Veel supers hebben nu opvallend veel aanbiedingen echter niet die producten die u dringend nodig heeft maar u wel naar de winkel lokken. En helaas, we zullen er mee moeten leren leven en nog beter op de echte aanbiedingen gaan letten van verschillende supers.

rj
door rjw Jul 10, 2020 om 20:28
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Een consument die zich laat lokken verdient niet beter. We zijn toch allemaal volwassen mensen die zelfstandig na kunnen denken?

tenormin
door tenormin Jul 11, 2020 om 01:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Jij blijkt het je alles te kunnen veroorloven. En dan het neerbuigende toontje : zelfstandig na kunnen denken? Verplaats je eens in mensen die niets te kiezen hebben en afhankelijk zijn van.... Zal jou niet gebeuren? Ik hoop het voor je.

gerbera
door gerbera Jul 11, 2020 om 16:14
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, neem aan dat uw reactie niet voor mij bedoeld is.☺

tenormin
door tenormin Jul 11, 2020 om 17:18
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@uiteraard niet @gerbera. ☼

ekiem
door ekiem - Jul 10, 2020 om 19:11
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Ja hoor, de prijzen zijn inderdaad verhoogd . Niet enorm maar wel zo dat het toch opvalt. Zoals aardbeien, werden eerst per bakje van 500 gr verkocht, nu dezelfde prijs voor 400 gr. Zo ben ik al heel wat "aanbiedingen "voorbij zien komen. Hetzelfde bij ander fruit.

Ekiem

tenormin
door tenormin Jul 11, 2020 om 01:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@ekiem, maar de meesten vinden het onzin, die prijsverhogingen. Dus waar blijf je dan? Ik krijg, buiten dat ik online boodschappen moet bestellen vanuit de wijk waar ik woon, ook gratis een maaltijd, samen met 150 andere mensen. Wat verse maaltijden zijn, en extraatjes: zoals gisteren. Rode kool stamppot met rundvlees, twee toetjes, een verse haring, dus niet uit de supermarkt en ook nog kaasstengels. Geweldig. Als ik eerder al had gesteld: mensen die het kunnen betalen valt het niet op: ze pakken wat ze normaal in wagentje gooien en hoeven niet naar de prijs te kijken. Fijn hoor, misgun het niemand, maar laat men niet doen alsof het niet duurder is geworden.

panter22
door panter22 Jul 11, 2020 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

@tenormin, als je online bestelt dan kun je toch ook de aanbiedingen kopen. Als je op leeftijd bent en je kunt de bezorgkosten betalen, waarom zou je dan nog met de wekelijkse boodschappen gaan sjouwen?

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2020 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Als u dan al gratis een maaltijd krijgt, scheelt dat toch weer wat. En u hoeft geen A merken te kopen.

tenormin
door tenormin Jul 11, 2020 om 17:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@panter22, op wasmiddelen na heb ik niets aan "aanbiedingen". Zeker niet met verse groente: is niet te bewaren want dan moet je er 2 of 3 bakken van kopen. Ben ik duurder uit, want dan moet ik het weggooien. De bezorgkosten nekken me vaak, want als ze al een code geven voor gratis bezorgen: dat zijn meestal de enorme flessen frisdranken en/of kratten bier. Wat moet ik daarmee? Gaan drinken om €6,00 te besparen. Ik lust die troep niet. (En ik heb inmiddels al een heleboel "gratis bezorgde" wasmiddelen in huis waar ik een jaar mee kan doen.

Donuts
door Donuts Jul 11, 2020 om 19:02
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Picnic brengt geen bezorgkosten in rekening. AH heeft ook bezorgmomenten van € 2,95. Er zijn nog meer supers dan de Plus.

tenormin
door tenormin Jul 11, 2020 om 19:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat weet ik @sprietje, maar ik heb geen mobiele telefoon dus ook geen app. En Picnic werkt alleen met app. Ik weet dat er meer supers dan de PLUS zijn ;-) . Qua versheid verkies is gewoon voor waar ik nu bestel. En dat is zeker niet bij Appie.

rj
door rjw - Jul 10, 2020 om 20:30
3238 Antwoorden / 5 Vragen

De grootste prijsstijgingen zijn al in januari doorgevoerd (gestegen grondstofprijzen, flink hogere personeelskosten) maar dat valt bij velen nu waarschijnlijk pas op. We hebben in Nederland dit jaar 1 van de grootste CAO loonstijgingen ooit gehad, dus is het niet zo gek dat alles dan wat duurder wordt.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2020 om 23:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doe de boodschappen eens bij een andere supermarkt. Eentje die minder "aanbiedingen" heeft, maar gewoon lagere prijzen.

tenormin
door tenormin Jul 11, 2020 om 00:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Noem eens een naam van een andere supermarkt, die gewoon lagere prijzen heeft?

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2020 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ditk vd Broek, Bas vd Heijden, Lidl, Aldi. Allemaal voordeliger dan AH.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2020 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga eens naar een Lidl ipv AH.

panter22
door panter22 Jul 11, 2020 om 09:38
6599 Antwoorden / Vragen

Lidl, biologische wortels. Vorige week verhoogd van €1,49 naar €1,69.

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2020 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en? Groenteprijzen schommelen altijd.

panter22
door panter22 Jul 11, 2020 om 13:12
6599 Antwoorden / Vragen

De prijs hiervoor is, behalve in de reklame, stabiel.
Lidl en Aldi hebben ook elke week een folder met aanbiedingen.
Ken je een supermarkt zonder aanbiedingen?

gerbera
door gerbera Jul 11, 2020 om 16:19
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de Lidll moet ik 8 km fietsen voor die paar centen die ik minder zou betalen. Wij hebben hier de Vomar die roept ook zo goedkoop te zijn. Voorbeeld, 2 kg perssinaasappels, Vormar € 2,95 en AH jawel 2,95 en zien er beter uit.

Marijn_007
door Marijn_007 Sep 9, 2020 om 14:30
1 Antwoorden / Vragen

Lidl is de grootste prijsstijger van de afgelopen 10 jaar.

Ze zijn nog steeds goedkoper, maar hanteren al lang niet meer de 'Duitse' prijs, zoals ze dat de eerste jaren deden.

rj
door rjw Sep 9, 2020 om 16:41
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Logisch. Ook de aandeelhouders van Lidl willen een zo hoog mogelijk rendement op hun investering zien. Het is geen liefdadigheidsinstelling. En blijkbaar hebben hun klanten er ook geen moeite mee, want ze zijn zelfs A-merken gaan verkopen. Prima dus.

ro
door ron503 - Jul 11, 2020 om 12:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie geen enorme prijsverhogingen in de supermarkten ontstaan maar dagverse producten zijn wel in prijs gestegen en dat kan aan de schraarste van het product te wijten zijn. Door de corona crisis heeft de import van producten een tijd lang stil gelegen en waren moeilijk te verkrijgen. Winst bejag lijkt mij niet aan de orde maar door alle maatregelen hebben de supermarkten wel extra personeel in moeten zetten en die kosten worden wel door berekent en veel supermarkten zijn in franchise onder gebracht en mogen onder de noemer van een groot supermarktconcern de producten aan de man brengen. Daardoor ontstaan er prijs verschillen want het staat een franchisenemer vrij om dagverse producten lokaal in te kopen of goedkoper uit het buitenland te importeren.

diumenge
door diumenge - Jul 11, 2020 om 12:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee.

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2020 om 01:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De kapper is geen supermarkt, dat begrijp ik , maar ben vandaag (gisteren moet ik schrijven) voor het eerst weer naar de kapper geweest. Mijn "Knipperie & Zo" heeft een gratis haal & breng service. De prijzen waren niet verhoogd. Maar ik kreeg wel te horen dat klanten met hen meeleefden en nu i.p.v. 1 x per 6 weken 1 keer per maand komen; dat fooien nu hoger zijn enz. Dus u begrijpt: dan kan ik ook niet achterblijven. De gratis service meneer gaf ik uiteraard altijd al een tip. Dus al met al ook €5,00 duurder uit dan gewoonlijk. En zo gaat het bij iedere privé zaak. Men wil wel dat ze blijven bestaan. De supermarkten hebben het, heel eerlijk gezegd, veel minder nodig (die prijsverhogingen) dan elke andere business. En ik kan ze echt niet op de been houden.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2020 om 21:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

tenormin
door tenormin Jul 12, 2020 om 22:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2020 om 22:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

Marijn_007
door Marijn_007 - Sep 9, 2020 om 14:28
1 Antwoorden / Vragen

De prijzen van versproducten zijn enorm gestegen.  Ook wordt er vaker 400 gram verkocht, daar waar voorheen 500 gram in dit product zat.

Als je dan alsnog ziet dat de prijs van € 1,69 naar € 1,89 is gestegen, betekend dit dus een prijsverhoging van 40%.

Alle oliehoudende producten, zoals zeep en waspoeder zijn ook flink omhoog, maar ook voor je brood, en zuivelproducten ben je meer kwijt.

Vergeet niet waarom je dit zo erg voelt en dat is dat je vrij besteedbaar inkomen sinds 2000 ruim 30% (gemiddeld) achteruit is gegaan.

De Nederlands overheid zoekt naar maatregelen om onze salarissen weer te laten stijgen, want deze lopen dus al 20 jaar achter op de inflatie.

Dit is tevens de reden dat er zo veel ZZP'ers zijn, welke niet voor werkgevers willen werken welke het geld liever als dividend dan als salaris uitkeren.

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2020 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar ZZP-er worden.

rj
door rjw Sep 9, 2020 om 16:42
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als je besteedbaar inkomen zoveel gedaald is doe je toch iets verkeerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 9, 2020 om 15:08
2010 Antwoorden / Vragen

Zeker, bedrijven kunnen prijzen verhogen omdat de kosten omhoog gaan maar kunnen ook prijzen verhogen op zoek naar meer winst. Omgekeerd kan dat dan weer leiden tot verlies van marktaandeel en kan omzet netto weer dalen waardoor de winst weer achteruit gaat. Dat spel spelen de aanbieders constant met elkaar en met ons, de consumenten, en het resultaat kunt u dagelijks aanschouwen. Dus als de prijzen stijgen; pas uw uitgaven aan, zoek vervangende producten en bezoek de concurentie maar als het geheel van de consumenten meer te besteden hebben zullen de aanbieders die extra marge weten te vinden.

rj
door rjw - Sep 9, 2020 om 16:47
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Trouwens wel een leuk onderwerp: volgens mij kan je hier iedere willekeurige datum invullen, en is de discussie hetzelfde. De discussie had ook in 1974, 1983, 1997 of 2005 plaats kunnen vinden. Sinds mensenheugenis klagen mensen over prijsstijgingen. Als het werkelijk allemaal zo dramatisch zou zijn dan hadden we al decennia lang geen droog brood meer kunnen kopen.