Le
door Lener Mar 4, 2021 om 13:21
Winkels & webshops

Waarom worden er kosten in rekening gebracht voor click&collect bij sommige wink

Wellicht dat één van jullie het antwoord weet.
Waarom worden er kosten in rekening gebracht voor click&collect bij sommige winkels?
Neem bijvoorbeeld Ikea: € 2,99.
Een telefonische medewerker van Ikea kon hierop geen duidelijk antwoord geven behalve het feit dat dit een "extra" service is.
Ik denk dan, je bent al aan het werk maar je doet i.p.v. helpen in de winkel, het pakken van de spullen in de winkel en klaarleggen.
Moet ik het dan zo zien dat het fooi is voor diegene die de spullen pakt? Zo niet, in wiens zak komt die € 2,99?

6640 21 Rapporteer

mi
door miennaamishaaz - Mar 4, 2021 om 13:31
725 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dit is een service die ze geven. Dat JIJ als klant niet het doolhof hoeft rond te lopen wat het IKEA magazijn heet.
Gezien veel dozen groot lomp of zwaar zijn, en vaak mensen die slechter te been zijn dit niet vaak kunnen Halen geeft IKEA deze dienst

Daarnaast zijn service medewerkers er niet voor om VOOR JOU alles rond de winkel te slepen, en op te tillen. Die medewerkers hebben meer te doen.
Als een winkel de optie geeft om jou boodschappen Klaar te leggen in de winkel voor een Pick-up, en hier kosten aan zijn verbonden, vind jij dat die Vakkenvullers/Kassa medewerkers ALLES voor jou moeten still leggen en die boodschappen klaarleggen?

Donuts
door Donuts - Mar 4, 2021 om 13:37
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: toon!]

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 4, 2021 om 13:39
7176 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik denk dat de servicekosten met extra werk te maken heeft.
https://www.ikea.com/be/nl/customer-service/services/click-collect/

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2021 om 15:49
11531 Antwoorden / 51 Vragen

@Lener, een bedrijf heeft kosten, en moet daarom op de artikelen winst maken om die kosten te bestrijden.
"Vroeger, toen alles normaal was" kon je gewoon naar de winkels gaan en kon je kijken, keuren en wel of niet kopen.
Nu moet u beslissen wat u wilt kopen en dat wordt voor u uit de winkel/het magazijn gehaald.
Logisch dat daar kosten voor berekend worden.
Waarom moeten alle  services GRATIS zijn? Linksom of rechtsom betaalt u ALTIJD voor gratis (inclusief) services.
Nu wordt het gesplitst en ziet u wat de service kost en is het ook niet goed.
We mogen blij zijn dat de winkels nog bestaan .............. in deze tijd ..........

panter22
door panter22 - Mar 4, 2021 om 16:08
6599 Antwoorden / Vragen

Een medewerker die voor €2,99 alle (zware) pakketten van de stellingen haalt en naar je auto brengt, zodat je alleen maar hoeft in te laden? Prima service.
Als je het te duur vindt, wacht dan met kopen totdat je het echt nodig hebt.

diumenge
door diumenge - Mar 4, 2021 om 16:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Lener, werk je zelf voor een fooi? Dan heb ik nog wel wat klusjes voor je.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2021 om 18:02
16810 Antwoorden / 202 Vragen

In navolging: Ikea is wel een bedrijf dat zeer weinig in rekening brengt bij afhalen nu. Als al gezegd, voor de lock down kon men ook a; van te voren een bestelling laten klaarzetten en dan kostte het verzamelen wel €10,00. Er zijn meerdere bedrijven die kosten aanrekenen of waar je voor een minimaal bedrag moet bestellen.

Ook bij winkelbedrijven geldt dat er kosten zijn en het dus ook 'uit de breedte moet komen'.

rj
door rjw - Mar 4, 2021 om 18:54
3247 Antwoorden / 5 Vragen

Het hele business model van IKEA is gebaseerd op zelfbediening. Daar zijn de prijzen op gebaseerd. Nu zij meer werk moeten doen wordt een heel klein beetje van die kosten doorberekend. Die 2,99 is totaal niet kostendekkend voor het werk dat wordt gedaan.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2021 om 19:06
11531 Antwoorden / 51 Vragen

Ter vergelijk: als je bij AH, Jumbo oid je boodschappen laat verzamelen en dan in één keer oppikt, dan betaal je ook 2,50 tot 7,50

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 4, 2021 om 21:06
2032 Antwoorden / Vragen

Echt tot op het bot niet begrijpen hoe de wereld werkt. Een leverancier mag rekenen wat hij wil behoudens oneerlijke handelspraktijken. Al noemen ze het toilet vergoeding personeel, dan maakt dat nog niets uit, idem in wiens zak dat terecht komt. Als klant hoeft niet te kopen als je over die €2,99 valt dan bestel je ergens anders,

jo
door jos2006 - Mar 5, 2021 om 12:25
87 Antwoorden / 41 Vragen

Action vraagt één euro servicekosten. Tja, corona heeft ook voordelen voor de leverancier. Pluk de klant!

Donuts
door Donuts Mar 5, 2021 om 12:32
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Voordelen voor de leverancier? Veel winkeliers zijn alweer gestopt met click en collect, omdat het ze meer kost dan oplevert. U bent niet verplicht ergens te kopen.

audb
door audb Mar 5, 2021 om 12:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

En je mag na afspraak gewoon winkelen al is dat beperkt tot 10 min zodat andere klanten ook eens kan winkelen.

rj
door rjw Mar 5, 2021 om 12:41
3247 Antwoorden / 5 Vragen

"Pluk de klant"... Weer zo iemand die geen benul heeft van bedrijfskosten.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 10, 2021 om 17:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Action leverde voor €1,-  er een Big shopper bij....
Ik bestelde blijkbaar teveel en kreeg er zelfs  3 voor  dit geld.

diumenge
door diumenge Mar 10, 2021 om 17:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@$0MSSS.. jij bent toch ook maar een spekkoper hè? Eerst zoveel voordeel bij je boodschappen en nu zoveel troep gekocht bij de Action dat je drie big shoppers hebt gescoord!

audb
door audb - Mar 5, 2021 om 12:38
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wees eens blijk dat je nu niet eens de "ik ging voor thee lichtjes en kwam thuis met heel veel andere dingen behalve de thee lichtjes effect van de Action"

Ook personeel wat nu niet in de winkel aanwezig is moet nog worden betaald en daar is die €2.99 voor.

Bij de Action krijg je meestal ook nog eens je boodschappen in een tas al dan niet in meerdere tassen en je hoeft zelf de winkel niet eens in echt een super goede service van ze.

mo
door mof - Mar 5, 2021 om 13:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaatin de zak van de winkel en is zeer waarschijnlijk slechts een methode om de verliezen door verplichte sluiting nog enigszins te compenseren. Verder verhindert het dat mensen kleine hoeveelheden van goedkope dingen kopen die niet rendabel zijn om mosdels click and collect te verkopen.

eddopeddo
door eddopeddo - Mar 5, 2021 om 13:36
30 Antwoorden / 8 Vragen

#Lener, ben het in principe met u eens. Er worden doorgaans enorme winsten gemaakt bij de verkoop van producten, ruim voldoende voor een goede service.
Maar door de huidige maatschappelijke omstandigheden moeten we dit misschien tijdelijk even 'vertalen'.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 5, 2021 om 16:44
2032 Antwoorden / Vragen

Echt, worden er doorgaans enorme winsten gemaakt? De telloorgang van Blokker, in hetzelfde segment, en V&D, toch ook deels in dat segment en de HEMA die het hoofd niet bovenwater konden houden. Is dat echt allemaal langs je heengegaan de afgelopen jaren?

eddopeddo
door eddopeddo Mar 5, 2021 om 18:04
30 Antwoorden / 8 Vragen

Tot voor kort bijna 20 jaar in een enorm goed lopende bouwmarkt gewerkt.
Als ik een inkoop-verkoop marge van 2.2 zie weet ik heel goed waar ik het over heb. Eerlijkheidshalve is dit percentage 1.8 voor bepaalde productgroepen.

diumenge
door diumenge Mar 5, 2021 om 18:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@eddopeddo, je begrijpt dat het verschil tussen in- en verkoop geen winst is hè?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 6, 2021 om 14:36
2032 Antwoorden / Vragen

Welnee, in die bouwmarkt verdiende het personeel niets want je weet, 'if you pay peanuts, you get monkeys'.

mahadma
door mahadma - Mar 5, 2021 om 13:42
11531 Antwoorden / 51 Vragen

Eigenlijk zou de titel van de vraag moeten zijn: Waarom worden er soms GEEN kosten in rekening gebracht bij bestel + afhaal..

koekeloer
door koekeloer - Mar 5, 2021 om 14:55
562 Antwoorden / 18 Vragen

Bij ikea moest je altijd al betalen om je order te laten verzamelen

ma
door maus2 - Mar 5, 2021 om 17:42
37 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het geen rare vraag hoor. Het personeel werkt er toch al? En wordt voor die uren betaald. Ikea werd als voorbeeld gegeven. En als je het omdraait, als ik niet kom, hebben ze ook geen omzet hè. Bij de Action betaal ik ook extra, waarschijnlijk voor de tas van 0,50 cent. Maar het kost ook meer. En iemand mag die vraag toch stellen? En dan zeggen , dan ga je toch ergens anders is geen antwoord.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 6, 2021 om 14:40
2032 Antwoorden / Vragen

Dat klopt, er bestaat namelijk geen antwoord. Het is gewoon een keuze van de winkel, nogmaals in principe kan een winkel vragen wat ze willen, of u dat ook wil betalen is uw keuze. Ergens anders gaan is hetzelfde als er voor kiezen het niet te betalen met andere woorden. Het is geen antwoord het is deel van de uitleg.

diumenge
door diumenge - Mar 6, 2021 om 14:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen
Donuts
door Donuts Mar 6, 2021 om 18:46
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik was niet boos en ook zeker niet wanhopig, maar na enkele weken wachten toch maar de order geannuleerd. Binnen 4 werkdagen stond het geld weer op mijn rekening.

de
door dear - Mar 6, 2021 om 15:32
13 Antwoorden / 2 Vragen

Of de vraag wel of niet zinnig is, de reacties van enkele diehards op dit forum zijn dat ook niet. Kennelijk is het moeilijk anderen in hun waarde te laten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 8, 2021 om 18:47
2032 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar schat u die persoon waardevoller in dan anderen. Kunt u ook uitleggen waar die waarde dan precies zit?

ju
door jukwis - Mar 6, 2021 om 20:33
2 Antwoorden / 2 Vragen

LENER
Net als jij ken ik het antwoord niet. Als bedrijf, in dit geval Ikea, neem je een risico met zo'n eis. Ik wens het ook niet te betalen. Het kastje dat ik bij Ikea wilde bestellen heb ik dan ook besteld bij Gamma en daar gratis gehaald. Nog een voordeel, in dit geval een betere kwaliteit. Betalen voor het afhalen van een bestelling lijkt nergens op.
jukwis

diumenge
door diumenge Mar 6, 2021 om 20:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom wilde je dan bij IKEA een kastje bestellen, terwijl de kwaliteit bij toch Gamma beter is? Mooi voorbeeldje van cognitieve dissonantie.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 10, 2021 om 17:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hartelijk dank voor deze Gouden tip.

Ik zoek me suf daar  tussen vele hoge stellingen en  als ze  het netjes klaar zetten voor maar €2,99.....
Ga snel bestellen want straks mag ik alles anders weer zelf  slepen.