BM
door BMPascalle Sep 7, 2020 om 15:54
Winkels & webshops

Wat te doen als webshop ongebruikt product weigert.

Ik heb bij een webshop een bestelling geplaatst nog voor ik kon betalen kwamen er boxershorts in beeld of dit ook interresant voor mij was.
En idd ik dacht die kan ik er wel bij bestellen. Daar stond helaas niet bij aangegeven dat deze ivm hygiene niet geruild mogen worden.
De boxershorts zijn te klein en heb deze retour gestuurd. Deze kreeg ik dus gelijk weer teruggestuurd met de mededeling ivm hygiene het niet mogelijk is dit te retourneren. Ik heb op de webshop gekeken en idd als je op de boxershorts klikt geven ze aan dat deze niet geruild mogen worden, maar als je zoals ik een andere bestelling doet dan komen de boxrshort weer onderaan te zien met "dagdeal" en zonder te vermelden dat je deze niet kan ruilen.
Ik heb het bedrijf gemaild en vermeld dat in de EU je als consument binnen 14 dagen altijd mag retourneren. Helaas gaan ze hier nog steeds niet mee akkoord. Wat kan ik nu doen?

6268 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2020 om 16:02
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Bij een bedrijf als klik HIER kan je feitelijk alleen maar soortgelijke spullen kopen, die kan je wèl passen en ruilen.
Echter, uw vraag of alle EU landen dezelfde wetgevibng hebben is vers 2, verder sluit ik niet uit dat waar u besteld heeft mogelijk te doen gehad met een sropshipper, in dat geval spreken we over vers 3, dàt betekend een gevalletje jammer, helaas en meer .......

Vraagje, hoe weet u dat het ondergoed te klein zonder passen(ik lees ongebruikt).

alfatrion
door alfatrion - Sep 7, 2020 om 16:03
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan een incassobureau in de arm nemen of naar de kantonrechter of geschilencommissie gaan. Een boxershort valt niet onder de hygiene uitzondering, omdat het een goed is dat door reiniging weer geschikt gemaakt kan worden voor de verkoop.

panter22
door panter22 Sep 7, 2020 om 18:01
6599 Antwoorden / Vragen

Gaat de webshop de boxershort wassen? Een gewassen boxershort kan niet meer als nieuw verkocht worden.

rj
door rjw Sep 7, 2020 om 18:37
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Ja hoor, en jij accepteert natuurlijk gewoon een gewassen onderbroek als je wat bestelt. Of zie je daar dan weer een mooie case in om een bedrijf aan de schandpaal te nagelen? Dat ze gebruikte spullen opsturen.

Tr
door Trostomaat Sep 7, 2020 om 19:28
239 Antwoorden / Vragen

Om te bepalen wat de rechten van de consument zijn, is de vraag of iemand anders het teruggestuurde product, als nieuw, zou willen ontvangen niet relevant. Alfatrion heeft gewoon gelijk. Wat de webshop met teruggestuurde onderbroeken doet, is aan de webshop. Het lijkt mij voor de shop niet aan te bevelen om gereinigde onderbroeken weer als nieuw te verkopen.

tenormin
door tenormin Sep 7, 2020 om 19:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Alfatrion geeft als "connaisseur" vaak de meest vreemde antwoorden. Terecht dat zo'n artikel niet terug gestuurd kan worden. Ik ga dan liever naar een stenen winkel waar men, met eigen ondergoed aan, wel mag passen.

alfatrion
door alfatrion Sep 24, 2020 om 16:15
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een onderbroek is geen hygieneproduct. Een handelaar mag in staat worden geacht om een ondebroek "door reiniging of ontsmetting geschikt te maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van gezondheidsbescherming of hygiëne".

https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2019-03/cp190042nl.pdf

marita5
door marita5 - Sep 7, 2020 om 16:15
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo BMpascalle ,

Producten die de webwinkel níet mag uitzonderen - en dus retour moet nemen:

  • Aanbiedingen
  • Producten die de winkel speciaal voor de klant besteld heeft (Dit is niet hetzelfde als maatwerk - zie verderop bij uitzonderingen)
  • Tweedehands producten
  • Hygiënische producten zonder verzegeling
  • Producten waarvan de verpakking is geopend
  • Producten met een beschadiging (Heb je het product beschadigd tijdens je bedenktijd? Dan mag de winkel de schade bij jou in rekening brengen. Terugname weigeren mag echter niet.)

Deze zaken moet de webwinkel dus gewoon terugnemen als je ze binnen de bedenktijd retourneert, ook al zou je dat misschien niet verwachten.

In bovenstaande gevallen moet je je dus niks laten wijsmaken door de webwinkel. Maar wat zijn nu wel legitieme uitzonderingen op het herroepingsrecht? Hieronder zetten we ze op een rij, gevolgd door een toelichting per categorie, inclusief de officiële wettekst.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/herroepingsrecht-bij-online-bestellingen-wat-kun-je-wel-en-niet-terugsturen/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2020 om 16:22
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Om in te gaan op een andere al gegeven reactie: in beginsel geldt in alle EU landen de zelfde of ongeveer dezelfd regelgeving voor consumenten. Net als in nl en zie daarvoor o.a. https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_nl.htm

 Het vervelende in deze is dat recht hebben op iets soms (en bij webshops helaas wel vaker) niet betekent dat u het ook krijgt. Als men blijft weigeren is een manier het doen van een in gebreke stelling m.b.t. niet naleving. U kunt beginnen met het aangetekend verzenden van een brief maar als dan toch ook resultaat uitblijft kan procederen, zeker als het een ander land betreft 'in de papieren gaan lopen'.

Een belangrijk punt hierbij is dat ik aannem dat de webwinkel waar u heeft besteld geen erkend Nederlands keurmerk heeft waar ook een geschillencommissie aan is verbonden. Het indienen van een klacht wordt daarmee lastig. U kunt een melding doen bij:  www.consuwijzer.nl  en zie dan ook:     https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  of deze en een mogelijkheid is ook nog via https://www.klachtenkompas.nl/ maar ook dan is ghet de vraag of dat succes heeft bij een niet nl bedrijf.

M.b.t. het instellen van een vordering als eerder genoemd en dan de voorbeeldbrief bijv. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en voor achtegrond info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ maar herhaald, waarschijnlijk is het niet zinvol om bij een negatieve reactie verder te gaan al kunt u ook altijd een poging doen via een incassobureau (dat mogelijk acteert op basis; 'no cure no pay'.

diumenge
door diumenge - Sep 7, 2020 om 20:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als de boxershorts te klein zijn en je hebt wel de juiste maat besteld, dan zijn ze dus niet conform en moet je je niet op het herroepingsrecht beroepen.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2020 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij veel zaken kan men ondergoed terugsturen, bijvoorbeeld Bonprix. Ook van bh's beweren sommige zaken dat dat niet zou kunnen, gewoon onjuist. Badgoed heeft meestal een stukje plastic in het kruis.

Maar van sommige mensen zou ik niet eens een bloes of zo willen kopen als ze die gepast hebben.

Ook zijn er mensen die eerst alles wassen wat ze gekocht hebben.

tenormin
door tenormin Sep 7, 2020 om 22:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wilde ik ook aanhalen maar dacht "de zomerperiode is voorbij" dus zwempak, badgoed en zelfs onderbroekjes hebben plastic in kruis. Beha's mag je trouwens ook passen en "nee" zeggen in de winkel. En inderdaad "sommigen zweten" bij passen dus dat is ook bah...

Maar je laatste zin dat sommige mensen alles wassen: hoe dan: wassen ze het label wat eraan moet hangen dan ook mee? Dat moet toch zichtbaar zijn?

tijger1
door tijger1 Sep 7, 2020 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dan wassen ze het als ze het houden, voordat ze het dragen.

panter22
door panter22 - Sep 8, 2020 om 08:13
6599 Antwoorden / Vragen

Een onderbroek is een hygieneproduct en als je het plastic zakje hebt opengemaakt, dan heb je de verzegeling verbroken.
En kun je de onderbroek niet meer terugsturen.

1paul
door 1paul - Sep 9, 2020 om 10:53
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als het ondergoed in een nog gesloten verpakking zit mag je dit retourneren, als ondergoed in een niet afgesloten verpakking bij de klant komt mag je dit ook gewoon retourneren, men moet kunnen konstateren dat de verpakking geopend is door de klant....

is een gesloten verpakking geopend mag je dit niet meer retourneren....