cr
door cristoffel Feb 13, 2019 om 15:31
Winkels & webshops

Webshop wil alleen deel bedrag vergoeden

Ik heb een smartphone gekocht via een webshop. Ik heb de smartphone uitgeprobeerd, maar ik was niet tevreden. De telefoon was erg traag in gebruik. Ik heb de smartphone netjes ingepakt en retour gezonden. De telefoon heeft geen gebruikersporen en is netjes hersteld naar fabrieksinstellingen.

Ik kreeg bij de aanmelding van de retour een bericht dat ze een zero-tolerant beleid hanteren wat betreft het verbreken van de seal(dit staat niet in de voorwaarden op de website). Hierin adviseerde ze mij om goed na te denken alvorens in een product zou bestellen(wat uiteraard al was gebeurd).
Wat ze precies met seal bedoelden wist ik niet. Ik dacht dat ze het beschermfolie op de screenprotector, die ik ook had besteld, bedoelden. Die heb ik gebruikt en daar hoef ik niet het bedrag van terug. Vervolgens heb ik het product retour gezonden.

Helaas kreeg ik een bericht van de webshop dat het een "onvolwaardige retour" betrof.
Ik zou de seal hebben verbroken en daardoor zou het product niet geaccepteerd kunnen worden als retour. Pas later maakten ze duidelijk dat de seal het plasticje om de telefoon betrof waardoor het product volgens hen onverkoopbaar is.
Ze boden mij 75% van het originele bedrag aan. Dit betekent dat ze een bedrag van 59 euro inhouden op het retourbedrag.
Ik zit nu in een mailwisseling en ze houden vast aan hun standpunt, ondanks dat dit niet in hun voorwaarden staat. Sterker nog in hun voorwaarden staat dat een product niet in originele verpakking gerourneerd hoeft te worden wanneer dit niet mogelijk is.

Ik weiger 59 euro te betalen voor een plastic folie van de verpakking.

Hoe krijg ik het volledige bedrag terug?

9639 17 Rapporteer

ap
door appie83 - Feb 13, 2019 om 15:46
1 Antwoorden / Vragen

De webshop mag een deel van het geld inhouden als je meer hebt gedaan dan alleen het product beoordelen.
Een zegel of seal is naar mijn weten alleen van toepassing bij hygienische producten en producten waarvan je de inhoud makkelijk kan kopieren, zoals dvd etc. Als dit zegel is verbroken dan heb je geen recht op geld terug. Dit geldt dus niet bij een telefoon.

Wat nu te doen:
- Stuur een bericht en verwijs evt naar de website van Consuwijzer
- Kijk of de website aangesloten is bij een geschillencommissie

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2019 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt de screenprotector gebruikt? Op die telefoon? En u hebt die telefoon in gebruik genomen, dus u stuurt een gebruikt apparaat terug.

Zou u daar de nieuwprijs voor betalen? Ik niet.

U mag er thuis mee doen, wat u ook in de winkel zou doen, dat is alles.

marita5
door marita5 - Feb 13, 2019 om 16:29
11507 Antwoorden / 15 Vragen
cr
door cristoffel - Feb 13, 2019 om 16:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zijn aangesloten bij webshop keurmerk: https://www.keurmerk.info/nl/algemene-voorwaarden/

@Tijger1
Het product is uitgeprobeerd, niet ingebruik genomen! Het folie op de achterkant zat er zelfs nog op! Ik had de screenprotector juist gemonteerd om te voorkomen dat het product zou beschadigen. Product heeft geen gebruikerssporen! Geen enkel krasje en alles is hersteld naar fabrieksinstellingen.

De vergelijking met een winkel gaat niet op, want in een winkel is een showmodel aanwezig waar het folie al van is verwijderd. Een webshop kan ook de mogelijkheid aanbieden om naast een nieuw toestel een showmodel mee te sturen, maar dit wordt naar mijn weten niet gedaan.

Ik zou zelf bereid zijn de nieuwprijs betalen voor een telefoon die geen gebruikerssporen heeft en niet te onderscheiden is van een nieuwe(sterker nog dat kun je niet weten).
De consuwijzer spreekt in het geval van beschadigingen van verpakkingen (waar ik het niet mee eens ben) over het in rekening brengen van de kosten van de verpakking. De webshop beweert echter een zero-tolerance beleid te hebben en wil 59 euro in rekening brengen. Een folie is niet 59 euro waard.

diumenge
door diumenge Feb 13, 2019 om 19:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tsja, en ik zou daartoe niet bereid zijn. Daarbij zal die telefoon wel degelijk te onderscheiden zijn van een nieuwe, de folie is er immers af en verpakking/doos is niet meer verzegeld. Zou ik zo'n telefoon voor de nieuwprijs ontvangen, dan zou deze direct retour gaan. De webshop mag de waardevermindering in rekening brengen, blijft alleen nog de discussie over of 25% redelijk is.

"Ik zou zelf bereid zijn de nieuwprijs betalen voor een telefoon die geen gebruikerssporen heeft en niet te onderscheiden is van een nieuwe(sterker nog dat kun je niet weten)."

sira
door sira Feb 13, 2019 om 19:51
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind een showmodel in de winkel toch wel iets anders dan een nieuw toestel. Op een showmodel kunt u niet bellen of testen hoe snel/traag die is.

cr
door cristoffel Feb 13, 2019 om 21:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

@DIUMENGE

U maakt een denkfout. Dat de verpakking is geopend is totaal niet relevant. Consumenten hebben het recht om verpakkingen te openen om het product uit te proberen. De webshop kan de verpakking prima opnieuw verzegelen. Bovendien was dat ook helemaal niet de reden van het weigeren van de retour. Het weigeren was vanwege het folie.

diumenge
door diumenge Feb 13, 2019 om 21:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Cristoffel, ik maak geen enkele denkfout. Ik geef aan dat voor mij, en ongetwijfeld vele andere kopers, de waarde verminderd is door de geopende verpakking en de verwijderde folie. Voor mij als koper zou de geopende verpakking dus wel relevant zijn, zo'n tweede kansje zou ik alleen kopen wanneer ik een leuke korting van bijvoorbeeld 10% zou krijgen.

Cookies
door Cookies - Feb 13, 2019 om 16:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Om het toestel even uit te proberen, hoef je de beschermfolie helemaal niet te verwijderen. Zelf laat ik deze uit voorzorg er ook altijd een dagje op zitten.

Om welke webshop gaat het?

cr
door cristoffel - Feb 13, 2019 om 17:17
5 Antwoorden / 1 Vragen

@cookies
Achteraf gezien was dat verstandiger geweest inderdaad. Vaak doe ik dat ook. Omdat ik graag de kwaliteit van het scherm wilde beoordelen heb ik het folie verwijderd. Om het scherm te beschermen heb ik er een screen protector op geplaatst.
Wanneer ik het folie had laten zitten hadden ze ongetwijfeld een probleem gemaakt als het folie niet meer gaaf zou zijn. Ze hadden namelijk ook een opmerking op het folie van de achterkant van de telefoon wat ik wel had laten zitten. Hier zou een klein krasje op zitten.

Het betreft de webshop telefoon wereld.

jo
door jorisw - Feb 13, 2019 om 17:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben natuurlijk wel gelijk dat als de beschermfolie van het toestel wordt verwijderd het ding onverkoopbaar wordt. Hoeveel zou jij al klant willen betalen voor dit product willen betalen als de seal er al af is en het dus voor een onbekende periode is gebruikt?

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Feb 13, 2019 om 17:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die shop is aangesloten bij webshopkeurmerk. Je kunt daar een klacht indienen of vragen om hun bemiddeling. Persoonlijk vind ik 25% aan de hoge kant voor een missende beschermfolie (ik zie in je antwoord dat het aan de achterkant nog wel zit)
https://www.keurmerk.info/nl/consumenten/klacht/

cr
door cristoffel - Feb 13, 2019 om 18:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

Klacht ligt inmiddels bij keurmerk.
Ik heb diverse reviews op internet gevonden waar andere klanten met vergelijkbare verhalen komen.

panter22
door panter22 - Feb 13, 2019 om 18:49
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt de telefoon uitgepakt, het zegel verbroken, de beschermfolie van het scherm afgehaald, je screenprotector er op gehad,  je simkaart in de telefoon gestopt en  er mee gespeeld. Maar omdat je de tefefoon te langzaam vond, je gegevens verwijderd en de instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen.
En dan wil je beweren dat je €59 moet betalen alleen voor de folie die je er af gehaald hebt?
De volgende koper krijgt dus een gebruikte telefoon.
Uit de algemene voorwaarden:

Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

  1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
  2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.https://www.telefoonwereld.nl/algemene-voorwaarden

Cookies
door Cookies Feb 13, 2019 om 19:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zegel verbreken mag, met alleen naar een doosje staren, kun je het toestel niet uit proberen. Screenprotector er op en er af, heeft geen enkel nadelig gevolg net als simkaart erin en er uit. Er 10% minder voor terug krijgen is heel wat reëler dan 25%.

cr
door cristoffel Feb 13, 2019 om 21:02
5 Antwoorden / 1 Vragen

"Je hebt de telefoon uitgepakt, het zegel verbroken, de beschermfolie van het scherm afgehaald[...]"
U heeft niet goed gelezen. Het beschermfolie is het zegel volgens de webshop. U maakt doelbewust een lange lijst die niet waar is.

"[...]je simkaart in de telefoon[...]"

Wie zegt dat mijn simkaart er in is geweest? Daar is geen enkel bewijs voor. Stel dat mijn simkaart in het toestel heeft gezeten. Wat dan nog? Hoe kun je een telefoon fatsoenlijk testen zonder er mee te bellen?!

"[...]en  er mee gespeeld[...]"

Nou breekt mijn klomp. Wat is dit nou weer voor onzin?!

"[...]Maar omdat je de tefefoon te langzaam vond,[...]"

Een van de redenen. Gelukkig maakt de reden niet uit en heb ik recht om zonder opgaaf van reden de telefoon retour te sturen.

"[...]je gegevens verwijderd en de instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen[...]"

U beweerd dat ik mijn persoonsgegevens moet achterlaten op een toestel?! U bent niet wijs!

Van waardevermindering door gebruik van het product is geen sprake. Er ontbreekt alleen 1 verpakkingsfolie. Dit is niet de eerste keer dat deze webshop een retour weigert vanwege een geopende verpakking. Lees de reviews. Het is een ballentent.

Werkt u toevallig voor deze webshop?

costnix
door costnix Feb 13, 2019 om 21:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In de winkel kan je vragen of je het product daar mag uitproberen. Dat hebt ik dan ook gedaan en de winkelier had daar geen problemen mee.

diumenge
door diumenge Feb 13, 2019 om 21:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Cristoffel, er is wél sprake van waardevermindering. Wat lijkt je wel een redelijk percentage voor die vermindering? Volgende keer de reviews van te voren lezen, dan had je niet bij een ballentent hoeven te bestellen.

cr
door cristoffel Feb 13, 2019 om 21:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

@DIUMENGE

"er is wél sprake van waardevermindering."

Dat ontken ik ook niet. Ik schreef dat er geen sprake is van waardevermindering door gebruik van het product. Zoals ook ik de geciteerde voorwaarden stond.
Het product is namelijk niet gebruikt en daar is ook geen bewijs van. Er is alleen sprake van waardevermindering doordat het product herverpakt moet worden. Dat is jammer, maar daar hebben alle webshops mee te maken.

Ik had inderdaad de reviews moeten lezen. Ik ging af op het aantal sterren. De winkel had 3.5 sterren dus ik dacht dat het wel goed zou zitten.

panter22
door panter22 Feb 14, 2019 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

@Christoffel,
Een geluk voor jou dat ik niet bij die ballentent werk.
Ik schrijf hier op het forum op jou te helpen. Maar je maakt het jezelf wel heel erg moeilijk om je geld terug te krijgen.
Je hebt een telefoon met schermprotector gekocht, De schermprotector stuur je niet terug, want die heb je gebruikt, op de telefoon gemonteerd, schrijf je zelf. Die schermprotector heb je toch ook even geprobeerd? Waarom die dan niet teruggestuurd.
Je hebt met de telefoon gebeld, dus ook je simkaart gebruikt, je persoonsgegevens verwijderd, schrijf je hierboven.
Er is ook nog een krasje op de achterkant gezien door de verkoper.
En nu zeg jij, dat je de telefoon niet gebruikt hebt, maar even geprobeerd. Wat verst ja dan onder proberen?
Het lijkt erop dat je de telefoon in gebruik hebt genomen en toen die niet beviel, alles weer geprobeerd hebt in oude staat te herstellen en teruggestuurd.

bultn
door bultn - Feb 13, 2019 om 22:19
54 Antwoorden / 9 Vragen

Hoezo verwacht jij een snelle telefoon voor maar 240 euro?
Je kunt toch op de website de uitgebreide specificaties inzien en lezen? Dan had je al kunnen weten dat het niet snel zou zijn.
Wil je een goede snelle telefoon voor zo een lage prijs dan is de enige telefoon die in aanmerking komt die van xiaomi, die is erg goedkoop op belsimpel.nl
Zelf heb ik een htc u12+ die was 800 euro en kost nu nog maar 400. Die xiaomi die ik bedoel is in de 200 en beter kwa lrestaties dan mijn htc u12+.

Cookies
door Cookies Feb 13, 2019 om 22:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......ik ben 31 en zit in de bijstand...... De bijstand kan blijkbaar een stuk omlaag als je een dure smartphone kunt kopen.

bultn
door bultn Feb 15, 2019 om 09:51
54 Antwoorden / 9 Vragen

Ook hier.
Ik eet 2 keer per week alleen brood.
Ik rook niet, drink niet, ik ga niet op stap en ook niet uit eten.
Mijn hobbys zijn een free to play game league of legends en een spel dat mij ooit eens 10 euro heeft gekost.
Zwemmen doe ik zomers altijd in natuur water.
Oh en anime kijken op een gratis russische stream website.
Zelfs een bijstander kan dan zelfs dat wel overhouden, en ik koos er voor om te sparen voor een goede mobiel want ik heb er verder genoeg voor ingeleverd door bepaalde dingen bewust te laten en mn leven zo in te delen.
Altijd maar wijzen met dat vingertje.
Vertel eens hoeveel bijstanders ken je dat niet rookt en/of drinkt? Tegenover die wel roken/drinken :)
Dan snap je ook hoe ik voor mn mobiel kon sparen.

cr
door cristoffel Feb 19, 2019 om 11:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

Maar 240 euro?! Ik vind dat duur! Hiervoor had ik een samsung J5 van 200 euro. Die was bloedsnel. De hardwarespecificaties van de huawei waren hoger dan mijn vorige telefoon en de prijs was hoger, maar toch was de telefoon trager. Hardwarespecificaties zeggen dus niet alles. Ook de software van de fabrikant speelt een rol. De fabrikant heeft dus langzame software op een snelle telefoon gezet. Dat kun je van te voren niet weten zonder de telefoon te hebben uitgeprobeerd.

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2019 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft dat het product niet gebruikt is, maar u schrijft ook dat hij erg traag in GEBRUIK is.

En hoe weet u dan dat hij traag is? Dat heeft hij u verteld?

cr
door cristoffel Feb 19, 2019 om 11:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kun je weten dat een auto lekker rijdt zonder deze aan te schaffen? Door middel van een proefrit!

De telefoon was uitgeprobeerd, niet in gebruik genomen.

1paul
door 1paul - Feb 15, 2019 om 17:00
3132 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt er recht op om een product uit te proberen, in dit geval mogen ze hier dus ook niet bij blijven, wijs ze op dit recht en ga in geen geval accoord met 75%...

eis je geld terug binnen 14 dagen en meld dat je anders aangifte doet van oplichting...

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2019 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Oplichting? Weet u wel wat dat woord betekent? U betaalt blijkbaar ook graag de nieuwprijs voor een gebruikte telefoon.

1paul
door 1paul Feb 16, 2019 om 14:17
3132 Antwoorden / 0 Vragen

misschien dit...

Oplichting

Oplichting is een vorm van bedrog, een misdrijf waarbij de dader een ander ontdoet van geld of van waardevolle goederen

of ik een gebruikte telefoon wil of niet doet niet ter zake, wat geld is de nederlandse wet en daarin staat duidelijk dat je goederen mag uittesten voor je tot definitieve koop besluit, er zijn uitzonderingen maar daar valt een telefoon niet onder...

ga eens naar een stenen winkel, ga rondkijken en je zult zien dat je de goederen, ook telefoons,tablet of computers eerst uit mag testen...

diumenge
door diumenge Feb 16, 2019 om 14:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En die demo modellen uit de winkel kan je meestal later met korting kopen....

1paul
door 1paul Feb 17, 2019 om 08:52
3132 Antwoorden / 0 Vragen
mo
door mof - Feb 15, 2019 om 17:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt eerst kijken of het bedrijf is aangemeld bij www.thuiswinkel.nl

daar uw probleem voorleggen. Dan gaan zij het bedrijf aanspreken. Als u dan na een week niet tevreden bent overde toezeggingen van het bedrijf, dan kunt u dit opnieuw melden en gaan zij aan de slag met het bedrijf. Als na 30 dagen, gewoon kalenderdagen, dus ook zo en feestdagen meegerekend, nog niets is veranderd kunt u een klacht indieben bij de geschillencommissie webwinkel,
www.degeschillencommissie.nl
daarvoor betaaltu eerst een paar tientjes, maar wordt u in het gelijk gesteld dan moet het bedrijf u naast de kosten van de telefoon ook de voor het indienen can de klacht betaslde bijdrage vergoeden.

u stast daarnaook sterk als u dan naar de rechter zou moeten omdat ze nog steeds niet willen betalen.

wordt uw klacht niet ontvankelijk bevonden, dan krijgt u ook uw geld teryg

ro
door ron503 - Feb 17, 2019 om 09:28
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U moet om de telefoon te inspecteren de verpakking wel open maken, de batterij plaatsen als die er seperaat bijgeleverd wordt en de telefoon aanzetten. Als de telefoon er optisch goed uitziet en ook inschakeld dan heeft u gelevert gekregen wat u besteld heeft. Pas na ingebruikname waarbij veel meer nodig is zoals het startmenu doorlopen en de persoonlijke instellingen vast leggen komt u erachter dat de telefoon niet aan uw wensen voldoet maar opzich niet defect is. Feitelijk heeft u de telefoon gebruiksklaar gemaakt en ook gebruikt en dat maakt dat de telefoon niet nieuw meer is en u niet meer in aanmerking komt voor het retourrecht. Het staat ook duidelijk in de voorwaarden van de webshop maar die voorwaarden zijn voor iedereen behalve u van toepassing.

cr
door cristoffel Feb 19, 2019 om 11:48
5 Antwoorden / 1 Vragen

Wat u zegt is complete onzin!

Om een telefoon te inspecteren moet u hem opstarten en testen(camera testen, browser testen, etc.).

Vergelijk het met een proefrit van een auto. Het is niet voldoende om de motor te starten en de lampjes op het dashboard te zien branden. Je moet ook een rondje rijden.

Het enige verschil is dat een rondje rijden het aantal kilometers op de teller doet toenemen terwijl een telefoon volledig naar de fabrieksinstellingen is te herstellen.

Het staat ook niet in de voorwaarden dat een geopende verpakking niet als retour geaccepteerd mag worden. Daarom ben ik ook in het gelijk gesteld!

cr
door cristoffel - Feb 18, 2019 om 14:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Klagen bij webshopkeurmerk heeft tot het gewenste resultaat geleid. Ik krijg het volledige bedrag teruggestort. De aanhouder wint.

Cookies
door Cookies Feb 18, 2019 om 14:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tnx voor de terug koppeling en fijn dat het voor je is opgelost.

cr
door cristoffel Feb 19, 2019 om 11:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de hulp!

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2019 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, dus bij dat bedrijf gern telefoon kopen, want die nemen gebruikte terug en zullen die dus ook wel weer als nieuw verkopen.

panter22
door panter22 Feb 19, 2019 om 14:12
6599 Antwoorden / Vragen

Als dit regel is, helemaal geen telefoon online kopen. Dan maar voor het nieuwste model van de Iphone in de rij staan voor de appelwinkel.

tijger1
door tijger1 Feb 19, 2019 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb mijn appeltjes dus rechtstreeks bij de appelboer gekocht.

cr
door cristoffel Feb 19, 2019 om 18:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de reviews leest van het bedrijf, dan zie je dat ze zowel geopende verpakkingen weigeren (zonder dat dit in hun voorwaarden staat) als het verkopen van gebruikte telefoons (die dus gebruikerssporen hebben). Ze hebben dus een belabberd beleid.

tijger1
door tijger1 Feb 19, 2019 om 19:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@christoffel

U zult bedoelen dat ze belabberde klanten hebben.