Webshop wil alleen deel bedrag vergoeden
Ik heb een smartphone gekocht via een webshop. Ik heb de smartphone uitgeprobeerd, maar ik was niet tevreden. De telefoon was erg traag in gebruik. Ik heb de smartphone netjes ingepakt en retour gezonden. De telefoon heeft geen gebruikersporen en is netjes hersteld naar fabrieksinstellingen.
Ik kreeg bij de aanmelding van de retour een bericht dat ze een zero-tolerant beleid hanteren wat betreft het verbreken van de seal(dit staat niet in de voorwaarden op de website). Hierin adviseerde ze mij om goed na te denken alvorens in een product zou bestellen(wat uiteraard al was gebeurd).
Wat ze precies met seal bedoelden wist ik niet. Ik dacht dat ze het beschermfolie op de screenprotector, die ik ook had besteld, bedoelden. Die heb ik gebruikt en daar hoef ik niet het bedrag van terug. Vervolgens heb ik het product retour gezonden.
Helaas kreeg ik een bericht van de webshop dat het een "onvolwaardige retour" betrof.
Ik zou de seal hebben verbroken en daardoor zou het product niet geaccepteerd kunnen worden als retour. Pas later maakten ze duidelijk dat de seal het plasticje om de telefoon betrof waardoor het product volgens hen onverkoopbaar is.
Ze boden mij 75% van het originele bedrag aan. Dit betekent dat ze een bedrag van 59 euro inhouden op het retourbedrag.
Ik zit nu in een mailwisseling en ze houden vast aan hun standpunt, ondanks dat dit niet in hun voorwaarden staat. Sterker nog in hun voorwaarden staat dat een product niet in originele verpakking gerourneerd hoeft te worden wanneer dit niet mogelijk is.
Ik weiger 59 euro te betalen voor een plastic folie van de verpakking.
Hoe krijg ik het volledige bedrag terug?
De webshop mag een deel van het geld inhouden als je meer hebt gedaan dan alleen het product beoordelen.
Een zegel of seal is naar mijn weten alleen van toepassing bij hygienische producten en producten waarvan je de inhoud makkelijk kan kopieren, zoals dvd etc. Als dit zegel is verbroken dan heb je geen recht op geld terug. Dit geldt dus niet bij een telefoon.
Wat nu te doen:
- Stuur een bericht en verwijs evt naar de website van Consuwijzer
- Kijk of de website aangesloten is bij een geschillencommissie
U hebt de screenprotector gebruikt? Op die telefoon? En u hebt die telefoon in gebruik genomen, dus u stuurt een gebruikt apparaat terug.
Zou u daar de nieuwprijs voor betalen? Ik niet.
U mag er thuis mee doen, wat u ook in de winkel zou doen, dat is alles.
Hallo Cristoffel ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/herroepingsrecht-bij-online-bestellingen-wat-kun-je-wel-en-niet-terugsturen/
Ze zijn aangesloten bij webshop keurmerk: https://www.keurmerk.info/nl/algemene-voorwaarden/
@Tijger1
Het product is uitgeprobeerd, niet ingebruik genomen! Het folie op de achterkant zat er zelfs nog op! Ik had de screenprotector juist gemonteerd om te voorkomen dat het product zou beschadigen. Product heeft geen gebruikerssporen! Geen enkel krasje en alles is hersteld naar fabrieksinstellingen.
De vergelijking met een winkel gaat niet op, want in een winkel is een showmodel aanwezig waar het folie al van is verwijderd. Een webshop kan ook de mogelijkheid aanbieden om naast een nieuw toestel een showmodel mee te sturen, maar dit wordt naar mijn weten niet gedaan.
Ik zou zelf bereid zijn de nieuwprijs betalen voor een telefoon die geen gebruikerssporen heeft en niet te onderscheiden is van een nieuwe(sterker nog dat kun je niet weten).
De consuwijzer spreekt in het geval van beschadigingen van verpakkingen (waar ik het niet mee eens ben) over het in rekening brengen van de kosten van de verpakking. De webshop beweert echter een zero-tolerance beleid te hebben en wil 59 euro in rekening brengen. Een folie is niet 59 euro waard.
Tsja, en ik zou daartoe niet bereid zijn. Daarbij zal die telefoon wel degelijk te onderscheiden zijn van een nieuwe, de folie is er immers af en verpakking/doos is niet meer verzegeld. Zou ik zo'n telefoon voor de nieuwprijs ontvangen, dan zou deze direct retour gaan. De webshop mag de waardevermindering in rekening brengen, blijft alleen nog de discussie over of 25% redelijk is.
Ik vind een showmodel in de winkel toch wel iets anders dan een nieuw toestel. Op een showmodel kunt u niet bellen of testen hoe snel/traag die is.
U maakt een denkfout. Dat de verpakking is geopend is totaal niet relevant. Consumenten hebben het recht om verpakkingen te openen om het product uit te proberen. De webshop kan de verpakking prima opnieuw verzegelen. Bovendien was dat ook helemaal niet de reden van het weigeren van de retour. Het weigeren was vanwege het folie.
@Cristoffel, ik maak geen enkele denkfout. Ik geef aan dat voor mij, en ongetwijfeld vele andere kopers, de waarde verminderd is door de geopende verpakking en de verwijderde folie. Voor mij als koper zou de geopende verpakking dus wel relevant zijn, zo'n tweede kansje zou ik alleen kopen wanneer ik een leuke korting van bijvoorbeeld 10% zou krijgen.
Om het toestel even uit te proberen, hoef je de beschermfolie helemaal niet te verwijderen. Zelf laat ik deze uit voorzorg er ook altijd een dagje op zitten.
Om welke webshop gaat het?
@cookies
Achteraf gezien was dat verstandiger geweest inderdaad. Vaak doe ik dat ook. Omdat ik graag de kwaliteit van het scherm wilde beoordelen heb ik het folie verwijderd. Om het scherm te beschermen heb ik er een screen protector op geplaatst.
Wanneer ik het folie had laten zitten hadden ze ongetwijfeld een probleem gemaakt als het folie niet meer gaaf zou zijn. Ze hadden namelijk ook een opmerking op het folie van de achterkant van de telefoon wat ik wel had laten zitten. Hier zou een klein krasje op zitten.
Het betreft de webshop telefoon wereld.
Ze hebben natuurlijk wel gelijk dat als de beschermfolie van het toestel wordt verwijderd het ding onverkoopbaar wordt. Hoeveel zou jij al klant willen betalen voor dit product willen betalen als de seal er al af is en het dus voor een onbekende periode is gebruikt?
Topantwoord
Die shop is aangesloten bij webshopkeurmerk. Je kunt daar een klacht indienen of vragen om hun bemiddeling. Persoonlijk vind ik 25% aan de hoge kant voor een missende beschermfolie (ik zie in je antwoord dat het aan de achterkant nog wel zit)
https://www.keurmerk.info/nl/consumenten/klacht/
Klacht ligt inmiddels bij keurmerk.
Ik heb diverse reviews op internet gevonden waar andere klanten met vergelijkbare verhalen komen.
Je hebt de telefoon uitgepakt, het zegel verbroken, de beschermfolie van het scherm afgehaald, je screenprotector er op gehad, je simkaart in de telefoon gestopt en er mee gespeeld. Maar omdat je de tefefoon te langzaam vond, je gegevens verwijderd en de instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen.
En dan wil je beweren dat je €59 moet betalen alleen voor de folie die je er af gehaald hebt?
De volgende koper krijgt dus een gebruikte telefoon.
Uit de algemene voorwaarden:
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
- Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
- De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.https://www.telefoonwereld.nl/algemene-voorwaarden
Zegel verbreken mag, met alleen naar een doosje staren, kun je het toestel niet uit proberen. Screenprotector er op en er af, heeft geen enkel nadelig gevolg net als simkaart erin en er uit. Er 10% minder voor terug krijgen is heel wat reëler dan 25%.
"Je hebt de telefoon uitgepakt, het zegel verbroken, de beschermfolie van het scherm afgehaald[...]"
U heeft niet goed gelezen. Het beschermfolie is het zegel volgens de webshop. U maakt doelbewust een lange lijst die niet waar is.
"[...]je simkaart in de telefoon[...]"
Wie zegt dat mijn simkaart er in is geweest? Daar is geen enkel bewijs voor. Stel dat mijn simkaart in het toestel heeft gezeten. Wat dan nog? Hoe kun je een telefoon fatsoenlijk testen zonder er mee te bellen?!
"[...]en er mee gespeeld[...]"
Nou breekt mijn klomp. Wat is dit nou weer voor onzin?!
"[...]Maar omdat je de tefefoon te langzaam vond,[...]"
Een van de redenen. Gelukkig maakt de reden niet uit en heb ik recht om zonder opgaaf van reden de telefoon retour te sturen.
"[...]je gegevens verwijderd en de instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen[...]"
U beweerd dat ik mijn persoonsgegevens moet achterlaten op een toestel?! U bent niet wijs!
Van waardevermindering door gebruik van het product is geen sprake. Er ontbreekt alleen 1 verpakkingsfolie. Dit is niet de eerste keer dat deze webshop een retour weigert vanwege een geopende verpakking. Lees de reviews. Het is een ballentent.
Werkt u toevallig voor deze webshop?
In de winkel kan je vragen of je het product daar mag uitproberen. Dat hebt ik dan ook gedaan en de winkelier had daar geen problemen mee.
@Cristoffel, er is wél sprake van waardevermindering. Wat lijkt je wel een redelijk percentage voor die vermindering? Volgende keer de reviews van te voren lezen, dan had je niet bij een ballentent hoeven te bestellen.
"er is wél sprake van waardevermindering."
Dat ontken ik ook niet. Ik schreef dat er geen sprake is van waardevermindering door gebruik van het product. Zoals ook ik de geciteerde voorwaarden stond.
Het product is namelijk niet gebruikt en daar is ook geen bewijs van. Er is alleen sprake van waardevermindering doordat het product herverpakt moet worden. Dat is jammer, maar daar hebben alle webshops mee te maken.
Ik had inderdaad de reviews moeten lezen. Ik ging af op het aantal sterren. De winkel had 3.5 sterren dus ik dacht dat het wel goed zou zitten.
@Christoffel,
Een geluk voor jou dat ik niet bij die ballentent werk.
Ik schrijf hier op het forum op jou te helpen. Maar je maakt het jezelf wel heel erg moeilijk om je geld terug te krijgen.
Je hebt een telefoon met schermprotector gekocht, De schermprotector stuur je niet terug, want die heb je gebruikt, op de telefoon gemonteerd, schrijf je zelf. Die schermprotector heb je toch ook even geprobeerd? Waarom die dan niet teruggestuurd.
Je hebt met de telefoon gebeld, dus ook je simkaart gebruikt, je persoonsgegevens verwijderd, schrijf je hierboven.
Er is ook nog een krasje op de achterkant gezien door de verkoper.
En nu zeg jij, dat je de telefoon niet gebruikt hebt, maar even geprobeerd. Wat verst ja dan onder proberen?
Het lijkt erop dat je de telefoon in gebruik hebt genomen en toen die niet beviel, alles weer geprobeerd hebt in oude staat te herstellen en teruggestuurd.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Continue, dag en nacht berichtjesvan Norton Antivirus
Ik heb al een andere Antivirus en wil dus geen abonnement van Norton, maar melding hierover om te stoppen lukt mij niet Lees meer
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Schuursponsjes en micro-plastic
Bij het doen van de vaatwas gebruikten we altijd een schuursponsje met een blauwe toplaag, gekocht bij een van de grootgrutters van Nederland. Je hebt ze ook met een groene toplaag. Sinds een paar maanden gebruiken we hiervoor een wit afwasteiltje. Bij het ledigen van dit witte teiltje zag ik allemaal heel kleine blauwe plastic deeltjes in het laatste afwaswater zweven en op de boden drijven. Ni ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer