jo
door joepsROOD Jan 8, 2020 om 22:14
Winkels & webshops

Weegschaal afwijkingen

Was begin januari 2020 bij AH op de Laan op Zuid te Rotterdam. Had daar twee schalen voorverpakte vis en eén voorverpakte biefstuk gekocht.
Uit nieuwsgierigheid weegde ik deze, al door toeleveranciers, afgewogen en beprijste schalen op de weegschalen bij respectievelijk de groente-en vleessnijwaren/kaas afdeling ter controle af. Tot mijn verbazing gaven deze weegschalen 20 tot 25 gram MEER gewicht aan. Ook de kassa weegschaal had deze positieve uitslag. Wat is hieraan zo erg?  Losse producten op groente en vleessnij/kaas afdeling worden hierop afgewogen en op gewicht beprijst. JE BETAAL UITEINDELIJK MEER DAN JE AAN PRODUCT GEWICHT KOOPT. Hebt hierover eén der managers aangesproken. Verklaring: Wettelijk mag een weegschaal 9% (negen procent) afwijken. Vertelde hem dat het toevallig wel alllemaal in AH voordeel uitviel. Denk zelf dat dit beleid in veel winkels is. GRAAG AANDACHT VOOR DIT PUNT.

Dhr. J. Vreugdenhil, Rotterdam.

4532 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 8, 2020 om 22:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oké, het heeft mijn aandacht.

ne
door neodutchio - Jan 8, 2020 om 22:30
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waren al die weegschalen ook geijkt? En heeft u de vis en biefstuk uit de verpakking gehaald en zonder alle poespas en vocht gewogen?
Als ik 10 verschillende weegschalen naast elkaar zet krijg ik ook 10 keer een ander gewicht te zien. Net zoals dat ik mijn cruisecontrol op 134km/u kan zetten waardoor ik bij een radar netjes 130km/u rij en mijn schoonouders dik 140km/u op de teller hebben staan.

Ik wil graag aandacht voor u vrijmaken, maar dan heb ik wel meer feiten en onderbouwingen nodig.

me
door mein33 - Jan 8, 2020 om 22:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De weegschaal van de leverancier(s) wijkt af en uw weegschaal geeft het enige en echt juiste en betrouwbare gewicht aan ?
Helaas is dat een utopie, aangezien alleen geijkte weegschalen het juist gewicht zullen aangeven.
Dit is is/wordt een discussie waar de waarheid van de juistheid van het aangegeven gewicht ergens in het midden tussen + en -  zal liggen. ;-))

tenormin
door tenormin Jan 8, 2020 om 23:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hij/zij heeft het niet thuis gewogen, zoals ik eruit opmaak. Maar het kan verschillen, alleen, als het goed is dan, niet bij de kassa. KASSA ;-))

Tr
door Trostomaat Jan 9, 2020 om 10:26
239 Antwoorden / Vragen

Niks thuis gewogen. Gewoon in de winkel. Een nietszeggende test waaruit, heel vreemd, de conclusie wordt getrokken dat de weegschaal in de winkel niet deugt en te veel aangeeft. Iedere vorm van onderbouwing ontbreekt.
Waar komt trouwens de opmerking dat een weegschaal 'wettelijk 9% mag afwijken' vandaan?

tenormin
door tenormin - Jan 8, 2020 om 22:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Op iedere weegschaal, in iedere Super, moet een sticker staan wanneer de weegschaal geijkt is. Dat moet ieder jaar. Maar.... wist u dat mensen met kennis van wegen, de gewone klant, de schaal kunnen de-configureren door aan 1 pootje te draaien wat het gewicht anders maakt? Supermarkt managers kunnen niet iedere weegschaal elke dag nalopen of het op 0 staat; maar bij het afrekenen word het product wel op het juiste gewicht afgewogen. Althans, ik heb het nu over AH, PLUS, Hoogvliet, Aldi. Er kan dus geknoeid worden met de in de winkels aanwezige weegschalen, maar niet aan de kassa, waarvan u schrijft dat het aan de kassa ook zo gaat. Ander verhaal is als u in de winkel met scanner gaat, dan kan het weer wel. Maar wettelijk gezien mag een kassa niet afwijken van het gewogen product. Juist de laatste 15 jaar, minimaal, wordt daardoor juist bij de kassa het juiste gewicht gewogen. Mensen nemen groenten o.i.d. en gooien er dan, na wegen en sticker van de prijs, er nog andere zaken bij. Dus gewoon diefstal.  Maar ik denk niet dat AH nog op de ouderwetse manier werkt. Een geijkte weegschaal geeft het exacte gewicht aan. Ik heb 35 jaar bij (wat nu niet meer bestaat) bij Maatschappij Van Berkels Patent gewerkt. ;-)

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2020 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op dat voor erpakte spul zit al een prijssticker. Dus wat een andere weegschaal daar aan gewicht voor aangeeft, is helemaal niet van belang.

En wees blij, u betaalt slechts voor de vlees of vis en niet voor de verpakking.

De overige weegschalen moeten, als u daar de beprijzing op moet vaststellen het juiste gewicht aangeven en mogen dus niet afwijken.

Als dat slechts weegschalen zijn voor ongeveer het gewicht en bij de kassa wordt het juiste gewicht bepaald, doen die andere er niet toe.

En een weegschaal die beprijst, mag zeker geen negen procent afwijken. Die moet 100% correct zijn.

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2020 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u denkt dat de weegschalen die prijzen niet correct wegen, kunt u een klacht indienen bij  https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/weegschalen

Overigens hoeven al die hoofdletters niet. Dat geldt als schelden.

diumenge
door diumenge Jan 8, 2020 om 23:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

schreeuwen...

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2020 om 00:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Whatever. Ongepast.

aurora1
door aurora1 - Jan 9, 2020 om 00:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Oké, voortaan dan niet meer daar kopen?
Er staat toch een vastgestelde prijs op? Net zoals bijv. bloemkolen of  kroppen sla een vaste prijs hebben. U kunt zelf de grootste, kleinste of er tussenin uitkiezen. En u kunt die niet willen kopen.
Ook bent u niet verplicht in die winkel te kopen.
Aldus mijn aandacht voor dit punt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2020 om 10:16
16775 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. maakt u een 'denk'fout. U gaat met verpakt e producten naar een weegschaal en dan is het uiteraard zeer logisch dat die weegschaal het juiste gewicht dus het bruto gewicht (product incl. verpakking) aangeeft. In verreweg de meeste gevallen wordt het netto gewicht dus het gewicht van de inhoud ook op de verpakking vermeld. Als u het product uit de verpakking zou halen, dan wegen en er zou dan een afwijking zijn, dan zou u een punt hebben. Echter, als al gezegd dienen weegschalen in winkels geijkt te zijn en zal een en ander normaliter on orde zijn.

Ik heeft u een voorbeeld waarmee ik dat heel eenvoudig kunt testen: Neem een fles van 3/4 liter wijn (of bij bijv. AH van 1 liter). U zult dan zelf constateren dat het gewicht dan veel meer is dan 750 gram resp. 1 kg. Een glazen fles met water is dan nog zuiverder omdat 1 liter zoet water 1 kg weegt.

r.kemperman
door r.kemperman Jan 9, 2020 om 11:35
423 Antwoorden / 4 Vragen

Kul. Een liter water weegt een kilo.

u spreekt over een fles met een liter water.

Fles weegt niets????

ju
door juliomariner Jan 9, 2020 om 12:09
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Dat schrijft TS toch.
1 liter =1 kg geldt trouwens alleen voor zuiver H2O. Wijn heeft een ander soortelijk gewicht. Echter wie zegt dat de fles echt precies gevult is met 1 liter. Ook daarin  mag namelijk wettelijk een verschil zitten

Tr
door Trostomaat Jan 9, 2020 om 13:19
239 Antwoorden / Vragen

Een test om aan te tonen dat het gewicht van een verpakking niet nul is? Waar is dat voor nodig?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 9, 2020 om 16:11
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@R.Kemperman, ik heb het over bruto gewicht en dus gewicht van water incl. de verpakking (fles). En dan ook nog dit: uitsluitend zuiver water van 0 graden Celcius weeg 1 kilo. Dat feit is onder andere reden dat op zeeschepen een plimsolmerk is aangebracht om aan te geven hoe diep er geladen mag worden oimdat afhankleijk van temperatuur en ook zoutgehalde het soortelijk gewicht verschillend kan zijn en daarmee de opwaartse druk (Wet van Archimedes) ook anders kan zijn. Zie als voorbeelden: https://www.vaartips.nl/extra/plimsoll.htm

gerbera
door gerbera - Jan 9, 2020 om 11:10
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat u het niet helemaal snapt. Bij voorverpakte vis/vleeswaren is de prijs gebaseerd op de inhoud en staat er een barcode op die de prijs aangeeft.. Deze code wordt aan de kassa gelezen zodat u de prijs betaald die op de verpakking staat. Er wordt daar niet nog eens gewogen tenzij u losse groente of fruit heeft. Deze kunt u ook zelf wegen en van een prijssticker voorzien die dan ook weer aan de kassa gelezen wordt. Het extra gewicht is de verpakking waar u niet voor betaald.
Anders is het sinds enkele maanden met de eieren van de "blauwe". Deze zitten tegenwoordig in zg M/L verpakking van 10 stuks. Echter het aantal L eieren, van 63 gr. en meer is minimaal en 80% voornamelijk M formaat. Leg een doos M/L en een doos M naast elkaar en zoek de verschillen. Ik ben ze zeer sporadisch tegengekomen. Ze geven op dat met uitgaat van het gem. van een partij en als dat 1000 eieren zijn zal er best wel een paar L tussen zitten maar het blijft zoeken.

panter22
door panter22 - Jan 9, 2020 om 12:47
6599 Antwoorden / Vragen

In de verpakkingsafdeling wordt de weegschaal zo afgesteld dat de verpakking niet meegewogen wordt.
In de winkel wordt ook rekening gehouden met het papier om de vis.
Het is net als met de keukenweegschaal thuis. Daar zet je een leeg bakje op, dan moet je de weegschaal bijstellen voordat je bloem in het bakje doet. Anders wordt het bakje meegewogen en dan bak je geen lekkere koekjes.

gerbera
door gerbera - Jan 11, 2020 om 16:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wettelijk mag een weegschaal 9% (negen procent) afwijken.
Die manager moet zijn huiswerk maar eens over doen. Een afwijking van max 2% is (wettelijk) nog acceptabel, meer is niet toegestaan.  Verder wordt er vaak gesproken over inhoudsgewicht aangeduid met de letter "E" hetgeen betekend dat de inhoud iets kan afwijken. Maar dat staat los van uw weegmethode die dus niet juist is.