Ga
door Gassan Mar 10, 2019 om 08:35
Winkels & webshops

Wie klaart online aankopen vanuit het buitenland in?

Op 7 februari 2019 heb ik via het platform "Reverb" een elektrische gitaar vanuit de Verenigde Staten gekocht. Op 12 februari arriveerde mijn pakket in Nederland en de tracking history gaf de volgende melding: Held in Customs, in Amsterdam International Mail Cent, Netherlands ( zie de link voor de volledige tracking geschiedenis : USPS Tracking
Ik heb toen Klantenservice PostNL over verdere afhandeling (kosten van BTW en invoerrechten betalen) en ontvangst van mijn pakket. Het antwoord wat ik kreeg dat de douane eerst mijn pakket moet inklaren en dat de douane het recht het om mijn pakket 30 dagen vast te houden en dat PostNL geen invloed heeft op de handelswijze van de douane. Sindsdien heb ik echt elke week gebeld, wanneer ik mijn pakket kan krijgen. Elke keer kreeg ik hetzelfde (bovenstaande)antwoord. Uit frustratie heb ik afgelopen vrijdag de douana (via de belastingtelefoon) gebeld, om erachter te komen, waarom het inklaren van mijn pakket zo lang duurt. Tot mijn schok vertelde de douanemedewerker dat zij de inklaring en vasthouden van goederen uit buitenland (ook van buitende EU) niet doen en dat PostNL een Afdeling Inklaring heeft, die dat doet! Ik kreeg zelfs een telefoonnummer (088-8688224) van de betreffende afdeling. Helaas werd er niet opgenomen toen ik het nummer belde. Wie heeft er gelijk...douane of Klantenserice PostNL? De douanemedewerkster vertelde me dat ik aan het lijntje werd gehouden, omdat ze dit VEEL vaker heeft meegemaakt. Wat kan ik verder doen om mijn pakket te krijgen? Ik wacht inmiddels al bijna 4 weken! Help me PLEASE!

14252 16 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

marita5
door marita5 - Mar 10, 2019 om 08:42
11505 Antwoorden / 15 Vragen
3

Hallo Gassan , 

Als je een pakket ontvangt uit het buitenland, dan kun je te maken krijgen met extra kosten. Denk aan invoerrechten, btw, afhandelingskosten en accijns. We vertellen je graag meer over deze kosten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. De aangifte van het pakket bij de douane regelen wij voor je . 

Voor verdere informatie , klik op de rode regels.

https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/ 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/waar-blijft-mijn-pakketje

ro
door ron503 - Mar 10, 2019 om 08:55
1229 Antwoorden / 0 Vragen
1

Als door de douane een pakket bij post.nl wordt tegengehouden krijgt de verkoper daar ook een melding van. Waarschijnlijk is er sprake van een verdacht pakket of de bijbehorende formulieren zijn niet in orde. Contact opnemen met de verkoper lijkt mij de eerste gang want dat post.nl voor de lol pakketten in bewaring houdt lijkt mij vrij stug.

jo
door jorisw Mar 10, 2019 om 11:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat Post.NL de boel zo snel mogelijk wil afleveren. Opslagruimte is, zeker rondom Schiphol, heel erg duur dus dan ga je niet voor lol spullen opslaan.

costnix
door costnix Mar 10, 2019 om 19:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een verdacht pakketje wordt aan de politie overgedragen of de EOD

ne
door neodutchio - Mar 10, 2019 om 09:17
5147 Antwoorden / 12 Vragen
5

Als er gezegd wordt dat het 30 dagen kan gaan duren, waarom dan elke week gaan bellen? Dat u nu bijna 4 weken wacht ligt nog steeds binnen de 4 weken.
Hoe weet de douanemedewerker dat u aan het lijntje gehouden wordt? Heeft deze inzicht in de drukte bij PostNL, of kan deze zien of er onderzoek nodig is naar uw pakket? Inderdaad, daar kan de douane helemaal niets over zeggen zonder inhoudelijk meer te weten.

U bent niet de enige 'klant' die wil importeren en u weet ook niet wat de reden is van de vertraging. Dus gewoon op een later tijdstip het 088 nummer terugbellen.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Mar 10, 2019 om 10:28
330 Antwoorden / 15 Vragen
1

Elke grote transporteur heeft zijn eigen douane declaranten. Die doen de inklaring in naam van de douane. En ja, dat kan even duren. Geduld is een schone zaak, elke keer bellen heeft geen zin.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 10, 2019 om 11:10
16825 Antwoorden / 202 Vragen

zoals Post NL ook zelf aangeeft in de reactie.

costnix
door costnix - Mar 10, 2019 om 11:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen
2

Het vermelden van die link is op zijn zachts gezegd niet erg handig.
Iedereen kan het formulier wijzigen!

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 10, 2019 om 12:48
423 Antwoorden / 4 Vragen
0

Probeert u het eens via www.internationalparceltracking.com
v
ul hier uw Track & Tracenummer in en uw postcode. 
Anders kunt u via www.klachtenkompas.nl uw vraag stellen aan PostNL

suc6

diumenge
door diumenge - Mar 10, 2019 om 14:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen
1

Niet zo aanstellerig doen en gewoon even rustig afwachten, als je haast had dan had je een gitaar in Nederland moeten kopen.

"Wat kan ik verder doen om mijn pakket te krijgen? Ik wacht inmiddels al bijna 4 weken! Help me PLEASE!"

dokun
door dokun Mar 11, 2019 om 18:00
152 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een asociale reactie van u.

diumenge
door diumenge Mar 11, 2019 om 18:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoek de betekenis van 'asociaal' eens op Dokun. En als je dan toch bezig bent zoek dan ook eens naar 'moraalridder'.

ma
door maarten heest Mar 12, 2019 om 10:05
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was er zelf ook wel benieuwd naar het woord 'moraalridder' dus zocht ik het even op: 'iemand die probeert een ander zijn eigen normen en waarden op te dringen'.
Als je zegt dat iemand 'niet zo aanstellerig' moet doen dan valt dat onder deze defenitie.

Hopend daar geen al te gevoelige snaar mee te hebben geraakt... ;)

diumenge
door diumenge Mar 12, 2019 om 12:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee hoor, daar raak je zeker geen gevoelige snaar mee.

aurora1
door aurora1 - Mar 10, 2019 om 19:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen
1

U doet wel wat dramatisch. 
4 Weken is niet 30 dagen, dus waarom dan zo vaak bellen?
“Aan het lijntje” houden? Waarom? Ik zou nog maar even geduld hebben.

jo
door jorisw Mar 10, 2019 om 20:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat inderdaad. Ook hier geldt dat goed en snel niet goedkoop zijn, goed en goedkoop niet snel, en goedkoop en snel niet goed.

ma
door maarten heest Mar 11, 2019 om 10:36
463 Antwoorden / 0 Vragen

@JORISW, ik weet niet waarom u het woord 'goedkoop' zo vaak gebruikt. Muzikanten kopen geen gitaar in de USA omdat die daar zo goedkoop is maar omdat ze op zoek zijn naar een specifiek exemplaar, met een eigen karakter, uiterlijk en geluid. Dat kunnen zeer bijzondere instrumenten zijn die bijna nergens te koop zijn.

Th
door Thijs124 - Mar 10, 2019 om 21:35
289 Antwoorden / Vragen
0

Inmiddels al het verzoek gehad de rekening op te sturen? Er zal toch minimaal de BTW over de koop plus vracht betaald moeten worden. Plus €13,00 kosten voor post.nl. Tegenwoordig kan dit online. Heb je weer een paar dagen wachten verdiend.

pierre60
door pierre60 - Mar 11, 2019 om 14:21
132 Antwoorden / 14 Vragen
0

Uw pakket komt binnen bij PostNL afdeling inklaring. Indien de mensen van de inklaring een faktuur vinden dan handelen zij dit af. Anders wordt de douane erbij gehaald en deze bepaalt of het pakket geopend dient te worden om te kijken of er een faktuur bij zit en om te controleren of de inhoud het land binnen mag komen. Zit er geen faktuur in dan krijgt u van PostNL afdeling inklaring een brief met de mededeling een faktuur te overleggen en eventuele kosten zoals invoerrechten en inklaringskosten. Kunt u geen faktuur overleggen dan gaat de douane bepalen hoeveel het artikel kost en daarover dient u invoerrechten te betalen. Hebt u zo'n brief niet ontvangen, wat vrijwel nooit voor komt, dan kunt u zich melden bij PostNL afdeling inklaring Amsterdam. Hebt u wel zo'n brief gekregen dan dient u te reageren met eventueel een faktuur. Het pakket zal daarna doorgestuurd worden naar PostNL afdeling pakketpost en zal naar u adres gestuurd worden.

ha
door harrybre - Mar 11, 2019 om 14:26
240 Antwoorden / Vragen
0

Ik laat al sinds 1977 een vrachtafhandelaar bedrijfsmatig mijn goederen inklaren. Kwestie van misschien enkele minuten, en.., gaat via het SAGITTA systeem. Wel nodig de goederen code nummer ( taric) of harminized customs code, zie https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=nl&Taric=&MinCharFts=3&EndPub=&MeasText=&Area=&callbackuri=CBU-0&Regulation=&LangDescr=&MeasType=&SimDate=20190311&StartPub=&LastSelectedCode=&OrderNum=&GoodsText=&Level=&Expand=false : In "goederen code", "bladeren" en.. zoeken maar naar de best overeenkomende. Desnoods douane telefoon: 0800-0143 ( gratis). Helpt, als je zelf al het e.e.a aan vóóronderzoek gedaan hebt.
Of van de leverancier dat nummer opvragen. Dan zit je er al heel dicht in de buurt, want EU hanteert (soms) een net iets andere code als elders.

Ik denk, dat de declarant van Post.nl er niet uitkomt cq niet veel zin heeft om die taric code uit te gaan zoeken, want.. nog TIG aangiften te doen komen uur...

costnix
door costnix Mar 11, 2019 om 15:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een hele handige link, maar ik heb er een kortere werkbare link van gemaakt:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp

newmikey
door newmikey - Mar 11, 2019 om 14:38
830 Antwoorden / 0 Vragen
0

Kwestie van klok en klepel misschien en dat geldt voor veel van de bovenstaande antwoorden ook.

"Ik heb toen Klantenservice PostNL over verdere afhandeling (kosten van BTW en invoerrechten betalen) en ontvangst van mijn pakket. Het antwoord wat ik kreeg dat de douane eerst mijn pakket moet inklaren en dat de douane het recht het om mijn pakket 30 dagen vast te houden en dat PostNL geen invloed heeft op de handelswijze van de douane. "

De vervoerder, in dit geval doet de inklaring (verzendt de aangifte) als er voldoende informatie over de inhoud van het pakket is (waarde, goederensoort, land van oorsprong) en moet dan wachten tot de Douane de aangifte vrijgeeft en de verschuldigde heffingen (BTW, rechten bij invoer) int bij de aangever (PostNL dus weer). Daarna zal de aangever deze heffingen verhalen op de ontvanger van de zending (u dus), vermeerderd met de afhandelingskosten. Levering volgt dan vanzelf.

 

De aangever(PostNL) heeft invloed op de inhoud van de aangifte maar niet op de beslissing of de Douane die inhoud ook zondermeer accepteert of nader onderzoek wil doen. Nader onderzoek kan allerlei vormen aannemen en kan inderdaad enige tijd duren. PostNL heeft weinig to géén invloed op het verloop van de afhandeling bij de Douane en gaat in de tussentijd door met "business as usual".

Pakketjes liggen dus nooit "bij de Douane" maar het electronisch berichtenverkeer kan bij de Douane wel degelijk op zich laten wachten tot vrijgave volgt. Pas dàn mag PostNL gaan uitleveren uit de opslagloods waar de pakketjes binnenkomen en bewaard worden.

mo
door mof - Mar 11, 2019 om 15:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Confronteer post nl met het antwoord van de douane

bl
door blackbarry75 - Mar 11, 2019 om 20:35
2 Antwoorden / Vragen
0

Hai Gassan, 

Ik bestel zelf regelmatig zaken in het buitenland waarbij de routing bij mij tot nu toe altijd als volgt gaat, bij een waarde van meer dan € 22,00. Post.nl doet de inklaring uit naam van de Douane, doorlooptijd tot nu toe max 10 werkdagen. Mocht afdeling Inklaring van Post.nl onvoldoende gegevens hebben om het af te handelen en hebben ze de koper zijn/haar gegevens (die van jou) dan ontvang je een brief met het verzoek de factuur naar ze toe te sturen (dit kan via hun site). De afhandeling na het versturen van deze gegevens is bij mij tot nu toe vlot, ik ontvang meestal binnen een week het pakket na evt verschuldigde betaling. Mocht post.nl niet voldoende gegevens hebben om de inklaring af te handelen dan gaat er een bericht naar de verkoper en dan zijn ze afhankelijk van deze zijn reactie snelheid. Duurt het allemaal erg lang dan kan het zijn dat het pakket retour zender wordt gestuurd. Mijn aankopen uit het buitenland doe ik altijd verzekert (credit card/paypal e.d.) voor het geval het ergens misloopt dan kun je in ieder geval je aankoop bedrag terug vorderen. Succes met de afhandeling.

ja
door jan4073 - Mar 14, 2019 om 10:01
83 Antwoorden / 3 Vragen
0

Nog niet zo lang geleden heb ik ook wat besteld in china via alibaba expres. Het pakket heeft ook 6 weken hier in NL gelegen. Of bij de douane of bij post NL daar ben ik nooit achter gekomen. Gelukkig is het bij Alibaba expres zo dat als de levering niet plaats vind dan krijg je het geld terug. Als ik bel dan weet post NL niet waar het pakket is. Maar nadat alibaba mij het volledige bedrag terug heeft gestort kon ik via de track en tracing wel zien dat het terug ging naar china. Mijn ervaring is dus gelijk aan die van jouw. Bellen helpt echt niet. Vraag aan de leverancier of hij het pakket terug wil vragen en jouw geld terug storten of opnieuw versturen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

zoom1
zoom1 - Apr 16, 2024 om 17:31
Computers & telefonie

Belkin usb-c koptelefoon aan Samsung Galaxy A52s 5G werkt ineens niet meer

Op 19 feb 2024 heb ik Belkin G3H0002 usb-c headset met bel functie gekocht. Meteen na inpluggen in mijn mobiele telefoon, de Samsung Galaxy A52s 5G werkte hij meteen feilloos. Echter zo'n 2 weken geleden deed hij het ineens niet helemaal meer.
Dwz ik hoorde nog wel het audio van de NPO radio1 live stream, maar ik kon het volume niveau met de knopjes aan de kabel van de headset  niet meer ver ... Lees meer

rosa 60
rosa 60 - Apr 17, 2024 om 21:02
Winkels & webshops

Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft

heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering  heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw  maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer

Jack kramers
Jack kramers - Jan 2, 2024 om 12:54
Huishouden & energie

Nationale energie beheer

Heb probleem met nationale energie beheer
Zij hebben me onder valse voorwendselen overgezet van budget energie naar mega energie waar in straf boeten kreeg wat niet beloofd was zij hebben het geprobeerd op te lossen en contract ontbonden met mega en me geplaats bij gewoon energie en me belooft dat ik 250 euro binnen 8 weken terug gestort zou krijgen maar onder tussen al 12 weken niets nu kree ... Lees meer