Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 13:33
Winkels & webshops
XOOON slechte stof kwatiteit bank.

Op 19-08-2015 werd bij mij de bestelde XOON Almada 2.5-zits bank geleverd, die ik bij bij Eijerkamp in Veenendaal, voor 1049 Euro heb gekocht.

De bank is bekleed met Kunstleder Tatra.

Op 17-10-2019 E-mail gestuurd naar Eijerkamp:

De bank is net 4 jaar en 2 maanden oud en plotseling begint het kunstleder af te bladderen op diverse plekken: rugleuningen, zitgedeeltes enz.....

Ik heb een voorbeeld toegevoegd (Voorbeeld foto.jpg), van de meest opvallende deel, op dit moment.

Wat is hier aan de hand, slechte kwaliteit van de stof: kunstleder Tatra Black ?

Eijerkamp antwoord:

Bedankt voor uw email.

Vervelend dat de toplaag van uw bank loslaat, helaas valt u bank niet meer onder CBW garantie.

Het probleem is ontstaan door een externe factor.

De oorzaak van het probleem is moeilijk vast te stellen.

Oplossing voor het probleem is een herstoffering, helaas biedt de leverancier dit niet aan.

Wij willen u des al niet te min tegemoet komen met een korting bij aankoop van een nieuw bankstel van 20% niet geldig op acties &showroom modellen.

Mijn antwoord terug:

Het probleem is dus ontstaan door een extreme factor ?

Wat moet ik mij daarbij voorstellen ?

Maar goed, ik weet wel zeker dat hier (thuis dus) geen sprake is van extreme factoren, de stoffering van de XOOON-bank is gewoon van slechte

kwaliteit !

Heb toendertijd n.l. ook een Angelica lounge stoel gekocht (HENDERS&HAZEL), ook Kunstleder Tatra en deze is nog in perfecte staat !

De stof ziet er hetzelde uit, er is dus gewoon een kwaliteits verschil tussen tussen XOOON en HENDERS&HAZEL die onder het dak van Eijerkamp

verkopen.

Inderdaad heel vervelend om een bank van 1049 Euro af te schrijven in 4 jaar en 2 maanden (252/jaar).

Eijerkamp antwoord niet meer en heb getracht om Xooon te mailen, dit kan alleen met web mail op hun site en heb bovenstaande letterlijk doorgegeven met de volgende aanvulling:

Ik mag toch verwachten dat de stoffering langer meegaat dan 4 jaar ?

Kom n.l. op internet uitspraken tegen over Xooon zoals:

- kwaliteit telt

- de beste materialen

- alleen hoogwaardige, duurzame materialen

- de bekleding is stevig

Kortom, de kwaliteit laat te wensen over !

Echter, omdat ik moest opgeven wie de leverancier was, heeft XOOON geen antwoord gegeven op de klacht maar, gewoon doorgestuurd naar Eijerkamp Veenendaal.

Dus, ik krijg een mailtje van Eijerkamp:

Wij hebben via Xooon een melding ontvangen met het verzoek om hierop te reageren.

Wij blijven bij ons standpunt en wijzen uw melding af. Het loslaten van de toplaag valt helaas niet meer onder CBW garantie.

Zoals eerder aangegeven kunnen wij u een korting aan bieden van 20% op een nieuwe bestelling (uitgezonderd acties en showroommodellen).

Mijn antwoord terug:

Ja, ik weet dat Xooon mijn mail via hun website heeft doorgestuurd naar jullie.

Mijn bedoeling was om een reactie van Xooon zelf te krijgen maar, kennelijk verbergt Xooom zich achter z’n leveranciers, ook als je opgeeft dat het nog geen gekocht product is (keuze mogelijkheid).

Ik vind het nog steeds schandalig voor woorden dat je een bank van Xooon gewoon kan dumpen na 4 jaar en 2 maanden (afschrijving 252 Euro per jaar), dus de kwaliteit van Xooon laat te wensen over.

Snap niet dat jullie XOOON producten willen verkopen, dacht n.l. dat Eijerkamp alleen maar degelijke producten verkocht maar, daar heb ik dus flink op verkeken.

Nu mijn vragen:

Kan ik hier nog iets mee doen ?

Wat vinden jullie hiervan ?

Meer mensen met slechte kwaliteit van XOOON ? ( https://www.xooon.nl/ ).

M.v.g.,

Bert.

15340 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2019 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koop een mooie grand foulard. Herstofferen is verl te duur.

Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 22:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Is geen optie, bij deze bank kan je de zitting uitschuiven dus, dat gaat niet werken.

edrick3
door edrick3 - Nov 14, 2019 om 14:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is natuurlijk allemaal heel vervelend voor je, maar .... de garantietermijn is inderdaad verstreken.

Ik mag toch verwachten dat de stoffering langer meegaat dan 4 jaar ?
En waar baseer je dat op?

Ter info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-buiten-garantietermijn

Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 22:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik baseer dat nergens op:  Ik mag toch verwachten dat de stoffering langer meegaat dan 4 jaar ?
Daarom stelde ik die vraag.

tenormin
door tenormin - Nov 14, 2019 om 14:04
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe heeft u de kunstleren bank onderhouden? Kan belangrijk zijn.

Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 22:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Afstoffen en met een vochtige doek afnemen, meer is mij niet verteld.
Wat ik wel weet, dat je echt leder anders moet onderhouden.

tenormin
door tenormin Nov 14, 2019 om 23:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Als doek niet al te vochtig is geweest zou het niet hebben mogen gebeuren, zoals het er nu uitziet. Maar helaas, na zoveel jaar is de bewijslast aan u en ook zal de verkopende partij dit ontkennen. Ik heb, in de jaren 70 eens een Skai bankstel gehad, gekocht vanwege de kinderen. Dat kreng wilde niet kapot dus erg lang (helaas) mee moeten doen tot ze echt groot waren. Maar wel ideaal: gewoon met doekje afnemen. Kinderen prikten er zelfs met naaldjes in (hoe kunnen we ouders plagen). Maar ook dat hielp niet, het bleef onbeschadigd lijken.

Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 23:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

Vroeger was toch alles beter :-)

newmikey
door newmikey - Nov 14, 2019 om 14:04
830 Antwoorden / 0 Vragen

Zij zeggen "externe factor" en u leest "extreme factor" - het is inderdaad aan u om aan te tonen dat de bekleding van slechte kwaliteit is. Met de door u getoonde foto kan ik me goed voorstellen dat dit plaatselijke schade is door bijvoorbeeld spijkerbroekknopen, gespen, hondepoten etc. kortom "externe factoren". Anders zou de bank over het gehele oppervlak gelijkaardige schade laten zien. Daar heeft de leverancier dan ook gewoon gelijk dat dit niet gedekt wordt door enige garantie en 20% korting is dan ook zeer coulant te noemen.

Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 22:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, heel fout gelezen, moet idd "externe factor" zijn.
De foto was van het slechtste deel van de bank genomen, de andere plekken (gelijkwaardige schade maar dan minder) zitten op delen van de bank die niet eens aangeraakt worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2019 om 14:05
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Het probleem is hier dat mogelijk wettelijk nog de consumentenbescherming van toepassing is maar gelet op de leeftijd van de bank is het bewijs dat de oorzaak aan de bkleding ligt aan u. Dan geldt vervolgens ook nog dat er rekening mag worden gehouden met afschrijving. Op basis van de genoemde wetgeving is wel Eijerkamp degene die dient te worden aangesproken. Op basis van de wetgeving heeft u feitelijk niets van doen met CBW garantie.
Ik geef u nu enkele verwijzingen waar u mogelijk iets aan heeft. www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  bij ACM Consuwijzer vind u ook voorbeeld brieven om eventueel een vordering in te stellen. Die vind u ook hier: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/voorbeeldbrieven en/of hier https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  maar houd er rekening mee dat het mogelijk aankomt op civielprocedren en dat kost hoe dan ook geld.  U kunt eventueel ook nog advies vragen bij het juridischloket of nog beter, bij uw rechtsbijstandsverzekeraar als u zo'n verzekering heeft.

ne
door neodutchio Nov 14, 2019 om 15:12
5150 Antwoorden / 12 Vragen

U vergeet 1 zeer belangrijk aspect, de bewijslast ligt bij TS.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 14, 2019 om 15:31
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@N.. mogelijk ietwat onduidrlijk maar in de eerste zin geef ik aan dst de bewijslast bij Ts. ligt.

Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 22:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, dat wordt dus ellende, gaat geld kost en zal wel geen kans maken.
Wel bedankt voor de handige links @HEREMIETKREEFT !

ne
door neodutchio - Nov 14, 2019 om 15:10
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Xooon verschuild zich nergens achter. U hebt een overeenkomst met Eijerkamp, dat is uw aanspreekpunt. Xooon is u niets verplicht.

Zoals al genoemd heeft onderhoud invloed op de levensduur. Maar bijvoorbeeld ook zweet. Maar het is aan u om aan te tonen dat de kwaliteit dusdanig slecht is dat dit de levensduur beïnvloed heeft.

Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 22:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Over het onderhoud:
Afstoffen en met een vochtige doek afnemen, meer is mij niet verteld.
Wat ik wel weet, dat je echt leder anders moet onderhouden.

ne
door neodutchio Nov 15, 2019 om 18:44
5150 Antwoorden / 12 Vragen

En als met die vochtige doek daarvoor met schoonmaakmiddel gebruikt is kan je problemen krijgen.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 14, 2019 om 15:20
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals ik het lees zullen zij met externe factor de gebruikers bedoelen.

gerbera
door gerbera - Nov 14, 2019 om 15:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de foto bekijk is het juist op de plaats waar (veel) gezeten wordt. Er kan dan zgn verdroging plaats vinden waardoor bij het inzakken (door zitten) de bovenlaag los komt. Zoals al eerder gesteld, heeft u de bank met het daarvoor bestemde onderhoudsmiddel behandeld zodat het leer soepel blijft,

Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 22:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

De foto was van het slechtste deel van de bank genomen, de andere plekken zitten op delen van de bank die niet eens aangeraakt worden.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 14, 2019 om 20:37
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Bert,

In het vervolg kun je beter doorsparen voor een echt leren bank.

De bank is al te oud voor enige garantie.

Een goedkope manier zou kunnen zijn om het beschadigde (ik noem het versleten)deel in te smeren met zwarte schoensmeer.
Zo onderhoud ik ook mijn leren bank.

gerbera
door gerbera Nov 14, 2019 om 22:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Draagt u zeker alleen zwarte broeken;-))

Magnum007
door Magnum007 Nov 14, 2019 om 22:46
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik draag zeker geen witte broeken....;-)

Even laten intrekken natuurlijk.
Ik smeer de leren stoelen van mijn auto ook altijd in met schoensmeer,na de rit uiteraard.;-)

Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 23:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

Niet echt een goede optie voor een kunstleer maar, toch bedankt.

Ma
door Maaike Ebbing - Nov 14, 2019 om 20:52
1 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik heb 6 eetkamerstoelen van Xooon. In de zomer van 2014 gekocht maar na ruim 3 jaar kwamen ook de eerste beschadigingen en nu zien ze er eigenlijk niet meer uit. Omdat het na 3 jaar begon heb ik gedacht dat er toch geen garantie meer op zit en verder geen actie ondernomen. Misschien dom, want nu begin ik natuurlijk behoorlijk te balen van de inmiddels erbarmelijke kwaliteit. Wellicht door wat publiciteit dat xoon in ieder geval iets gaan doen aan hun kwaliteit?

ne
door neodutchio Nov 14, 2019 om 21:00
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Ligt het aan de kwaliteit of aan het onderhoud?

Bi
door BirdyXS Nov 14, 2019 om 23:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ah, een mede gedupeerde met dezelfde klachten ?
Ik denk niet dat XOOON iets aan de kwaliteit zal doen, ben er wel achter dat zij een relatie hebben met het duurdere merk HENDERS&HAZEL, waarvan ik een gewone zitstoel heb gekocht op dezelfde dag en ook van kunstleer, daar wordt veel in gezeten omdat het gewoon een fijne stoel is.
Aan die mankeert helemaal niets.
Zoals ik dan ook heb aangegeven, er zit wel degelijk een kwaliteits verschil tussen XOOON en
HENDERS&HAZEL !

Bi
door BirdyXS - Nov 14, 2019 om 23:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik weet genoeg, gewoon door met balen en geen XOOON meer.
Misschien maar naar Seats.....dan weet je zeker dat die bank maar 4 jaar meegaat voor minder geld (haha).

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2019 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou die stort dan na een jaar wel in.

hutch
door hutch Nov 15, 2019 om 20:19
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Tijger1: +10.....

4 jaar met die rommel van S&S?? Dat zou u willen.
Het is hopelijk sarcastisch bedoeld van TS, maar indien u (TS) toch naar S&S gaat: geen succes toegewenst, maar wel heel veel sterkte!!
S&S probeert de laatste tijd haar imago wat op te vijzelen met reclames; maar goed dat de meesten onder ons weten, dat je absoluut niet bij dat fl**'bedrijfje' wat moet kopen.

user123
door user123 - Nov 15, 2019 om 20:20
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Kunstleer is prima op stoelen, niet ideaal op banken. 20% korting op een vervangingsaankoop is het meest realistische aanbod wat je kunt verwachten. Herstoffering is kapitaalvernietiging en een nieuwe bank is niet passend voor een 4 jaar oude bank.

Bi
door BirdyXS - Dec 24, 2019 om 21:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

Goed nieuws mag ook vermeld worden:

Op 20 november werd ik onverwachts gebeld door het hoofdkantoor van Eijerkamp en het probleem werd nu wel serieus genomen.
Het gesprek werd per email vastgelegd:

Ik heb de melding op uw bank eens goed bekeken en ook de reacties. Het is spijtig dat de klacht is ontstaan en dat de garantie voorbij is, maar graag willen wij er met u uit komen. Met een oplossing waarbij u en wij tevreden kunnen zijn.

Daarom heb ik u telefonisch een voorstel gedaan:

Wij nodigen u uit een nieuwe bank te kopen in onze showroom in Zutphen of Veenendaal voor een minimaal aankoopbedrag van € 1049.00 euro. Uw huidige bank nemen wij terug voor 4/7 deel van de aankoopprijs, dus voor € 600,00 euro.

Dat was dus een goed voorstel dus, binnen een week een nieuwe 3-zits bank besteld en wordt half januari geleverd.

Wij zijn uiteindelijk tevreden met het resultaat !

Bi
door BirdyXS - Dec 24, 2019 om 21:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Goed nieuws mag ook vermeld worden:

Op 20 november werd ik onverwachts gebeld door het hoofdkantoor van Eijerkamp en het probleem werd nu wel serieus genomen.
Het gesprek werd per email vastgelegd:

Ik heb de melding op uw bank eens goed bekeken en ook de reacties. Het is spijtig dat de klacht is ontstaan en dat de garantie voorbij is, maar graag willen wij er met u uit komen. Met een oplossing waarbij u en wij tevreden kunnen zijn.

Daarom heb ik u telefonisch een voorstel gedaan:

Wij nodigen u uit een nieuwe bank te kopen in onze showroom in Zutphen of Veenendaal voor een minimaal aankoopbedrag van € 1049.00 euro. Uw huidige bank nemen wij terug voor 4/7 deel van de aankoopprijs, dus voor € 600,00 euro.

Dat was dus een goed voorstel dus, binnen een week een nieuwe 3-zits bank besteld en wordt half januari geleverd.

Wij zijn uiteindelijk tevreden met het eindresultaat !

Fijne Feestdagen :-)
Bert.

gerbera
door gerbera Dec 24, 2019 om 22:28
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor de terugkoppeling, hoop dat de nieuwe bank beter bevalt. U ook prettige feestdagen.

Magnum007
door Magnum007 Dec 24, 2019 om 22:38
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Bert,

Gefeliciteerd.
Heb je nu wel echt leer besteld ?;-)

Fijne feestdagen voor iedereen,die dit leest.