GinoAtmo
door GinoAtmo Mar 4, 2023 om 15:02
Winkels & webshops

Zelfscan controle

Heeft iemand al onderzoek gedaan naar de "random" controle bij de zelfscan kassa. Ik ben zeker 10x elke keer gecontroleerd en ik kan niet geloven dat dit random is. Ik heb al een klacht gedaan bij de desbetreffende supermarkt, maar verwacht ik uiteraard niet veel van anders dan het standaard antwoord. Ik wil hier transparantie over want hoe dit nu gaat vind ik absoluut niet "random". Hopelijk al iets hierover bekent?

35120 48 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Mar 4, 2023 om 15:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er hangen camera's bij de zelf scan kassa's en die registreren onbetrouwbare personen en die met een strafblad en ja die worden gecontroleerd.

Nee geintje. Het is willekeurig en gelukkig wordt er veel gecontroleerd want er wordt veel bewust of soms onbewust misbruik van gemaakt.
Ik wordt ook vaak gecontroleerd en hou er alvast rekening mee en pak mijn tas pas in na het afrekenen zodat ze makkelijker en sneller kunnen controleren. Doe er niet moeilijk over en waarom ook als je niks te verbergen hebt is het toch niet erg. Je kan overal moeilijk over doen en klachten indienen maar wil je niet gecontroleerd worden ga dan in de rij staan bij een gewone kassa.

CP
door CPV Mar 6, 2023 om 12:59
21 Antwoorden / Vragen

Hoe weet u zo zeker dat het willekeurig is? Lees de link van Marita5 naar het Margriet artikel maar eens door.

Gr
door Grunn1 Mar 7, 2023 om 12:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zit een verschil tussen zelfscan kassa's en handscanners hoor. Een zelfscan kassa weet nooit hoelang je in een winkel bent. Dat diefstal gevoelige producten sneller gecontroleerd worden is toch logisch en heeft niks te maken met willekeurig of niet. Daarbij een artikel uit een blad als Margriet aanhalen is niet erg representatief want daarin staan meer roddels dan waarheid.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 4, 2023 om 15:14
854 Antwoorden / 3 Vragen

Denk je nu werkelijk dat er een of ander persoon of dat er een cameraatje met gezichtsherkenning ergens verstopt zit en dat je er bewust voor wordt uitgekozen?
Get real... je hebt gewoon pech. Random is echt random... ergens op een of ander hoofdkantoor wordt een of ander fililaal aangewezen dat er daar die dag controles uitgevoerd worden.

Maak je niet zo druk. Als je alles netjes scant dan is er niets aan de hand toch? Er komt bij mij iets naar boven van de waard en zijn gasten.

La
door Ladyday21 Mar 4, 2023 om 15:28
17 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, het komt bij mij niet over als "zoals de waard....etc". Ik denk eerder, dat de TS bang is dat er enige vorm van discriminatie aanwezig is (correct me if I'm wrong). Dat gezegd hebbende in principe is het random idd, maar (welke supermarkt wordt niet genoemd) als je bij AH bv. voor het eerst met een nieuwe bonuskaart zelfscan, word je per definitie gecontroleerd. En ik heb ook wel eens gehoord (geen idee of het ook echt zo is), dat bepaalde producten in je winkelwagen ook een controle kunnen uitlokken, omdat er kennelijk met dergelijke producten vaker diefstal (of dus eentje scannen en een paar niet) voorkomt....

tenormin
door tenormin Mar 4, 2023 om 16:07
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry @ladyday21, ik dacht dat de zelfscan toch echt was voor mensen die gewoon hun boodschappentas/trolley mee naar binnen nemen, spullen scannen en klaar is kees. Geen gedoe met karretjes meer. Tenminste, hier gaat het zo. Een product niet scannen kan zeker voorkomen: vaker gehad met pakjes boter: zit er een aan de andere geplakt. Daar let ik nu extra op. Dat onderkende mijn Super ook: dat dit vaker, en niet expres, gebeurd.

Thecla58
door Thecla58 Mar 4, 2023 om 17:24
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Ladyday21

ik word behoorlijk gallisch over steeds weer (of dan in casu hier het geval is weet ik niet) gezever of discriminatie. Als TS dat denk dan moet hij naar het college voor de rechten van de mens gaan en daar zijn beklag doen.

La
door Ladyday21 Mar 4, 2023 om 17:33
17 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin als ik zeg winkelwagen, bedoel ik natuurlijk, wagen, mand, trolley,tas, whatever....leek me eigenlijk niet nodig om dat verder uit te leggen. Het gaat erom dat als je bepaalde produkten scant je een grotere kans hebt op controle. Ik denk, dat hier dus juist ook het langs elkaar heen praten doorkomt. Ik vermoed, dat als de TS het woord random gebruikt, hij er vanuit gaat dat bij iedereen de kans op controle dus even groot is, terwijl er wel degelijk factoren zijn, die die kans kunnen verhogen. Ook al blijft het random…..of wel in goed Nederlands willekeurig en niet op basis van enige (uiterlijke) kenmerken van de klant zelf…..

La
door Ladyday21 Mar 4, 2023 om 17:35
17 Antwoorden / 3 Vragen

@thecla58 laat het de Galliërs maar niet horen.....:)

La
door Ladyday21 Mar 4, 2023 om 17:48
17 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin en er zit niet voor niets een houder voor het zelfscanapparaat op de winkelwagen, genoeg mensen die met wagen en scanner boodschappen doen....

Mabelle
door Mabelle Mar 5, 2023 om 15:03
419 Antwoorden / 1 Vragen

"Tenormin schreef: Een product niet scannen kan zeker voorkomen: vaker gehad met pakjes boter: zit er een aan de andere geplakt. Daar let ik nu extra op."
Hoezo? Je kunt toch allang niet meer naar buiten? Tenminste dat schrijf je zelf iedere keer hier op dit forum.

tenormin
door tenormin Mar 11, 2023 om 21:20
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Goed oplgelet@mabelle. Maar kan, wel met pressie, weer een beetje naar de winkel. (100 meter lopen). Heb nu een tankje gekregen met zuurstof. Nu ik u toch aan de lijn heb, grapje: bij de vraag van de redactie of er verbeterpunten waren: dit is weer typisch zoiets: ik lees je commentaar nu pas. Krijg geen melding, wat wel zou moeten.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2023 om 15:14
11538 Antwoorden / 51 Vragen

De zelfscan  controle is "random", wij worden gemiddeld 1 x op 4 a 5 bezoeken gecheckt. U zou in de loterij moeten spelen (lol) want elke keer is echt pure toeval. Het maakt ook niet uit of wij met een kar met een kop erop of een aanvulling van 50 euro. Kopen wij 1 witlof  van nog geen euro voor de kanarie worden we nooit gecontroleerd .........

CP
door CPV Mar 6, 2023 om 13:01
21 Antwoorden / Vragen

Hoe weet u zo zeker dat het willekeurig is? Lees de link van Marita5 naar het Margriet artikel maar eens door.

mahadma
door mahadma Mar 6, 2023 om 14:36
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Ik weet nog "vroeger". Toen had ik een Sinclair ZX 81, met basic programmeren. Als je het comando: RND gebruikte was het random.

pe
door pebk Apr 19, 2023 om 15:27
581 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn ZX spectrum was het eerste resultaat van de RND echter altijd hetzelfde. Je kon wel het resultaat van de RND als seed in een tweede RND gebruiken om een 'echt' random getal te krijgen.

La
door Ladyday21 - Mar 4, 2023 om 15:30
17 Antwoorden / 3 Vragen

(Ik had dit ook al min of meer in een reactie op TheCla58 gezet, maar zet het toch ook maar als zelfstandig antwoord....)

In principe is het random idd, maar (welke supermarkt wordt niet genoemd) als je bij AH bv. voor het eerst met een nieuwe bonuskaart zelfscan, word je per definitie gecontroleerd. En ik heb ook wel eens gehoord (geen idee of het ook echt zo is), dat bepaalde producten in je winkelwagen ook een controle kunnen uitlokken, omdat er kennelijk met dergelijke producten vaker diefstal (of dus eentje scannen en een paar niet) voorkomt....

Gr
door Grunn1 Mar 4, 2023 om 15:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad bepaalde boodschappen triggeren sneller een random controle en dat is ook logisch. Maar ook dat is en blijft random. Men weet gewoon wat er het meeste gestolen wordt en wat niet en extra controle daarop zou ik ook doen.

Bij de ah een handscanner gebruiken is net even iets anders en ja de eerste keren wordt je vaker gecontroleerd en is ook niks mis mee.

La
door Ladyday21 Mar 4, 2023 om 15:39
17 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, ik zeg ook niet dat er iets mis mee is. Alleen dat het zo werkt. Voor hetzelfde geld is TS 10x z’n bonuskaart vergeten en heeft hij steeds een nieuwe gebruikt, dan heeft ie wel een antwoord op z’n vraag….

CP
door CPV Mar 6, 2023 om 13:01
21 Antwoorden / Vragen

Hoe weet u zo zeker dat het willekeurig is? Lees de link van Marita5 naar het Margriet artikel maar eens door.

ju
door juliomariner - Mar 4, 2023 om 16:37
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Als u dit niet wilt gaat u toch naar een nomale bemenste kassa?

me
door mein33 - Mar 4, 2023 om 18:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Kom al jaren maar bij één en dezelfde supermarkt en maak al jaren gebruik van de zelfscan mogelijkheid.
Heb niet het idee volgens een patroon gecontroleerd te worden en dat terwijl ik ook wel eens een aantal malen achterelkaar gecontroleerd ben.
Wat mij wel telkenmale tijdens een controle is opgevallen is dat er alleen maar makkelijk voor de hand liggende producten worden gecontroleerd, terwijl de koeltas die ik altijd  in m'n karretje heb nog nooit aan een nader onderzoek is onderworpen.
Denkelijk berust uw meermalen achtereen controle op louter toeval.

rj
door rjw - Mar 4, 2023 om 20:52
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kom minstens 1 keer per dag in een winkel met zelfscankassa's en ik heb nog geen logica kunnen ontdekken voor de controles. Controles zijn onafhankelijk van de hoeveelheidboidschappen of soort boodschappen. Met dure producten word ik niet meer gecontroleerd dan met goedkope producten en ik heb ook geen verschil kunnen ontdekken tussen veel iof weinig boodschappen.

Het enige wat ik heb gemerkt is dat het aantal te controleren producten is verhoogd na de uitzending van Arjen Lubach vorige week.

duif2
door duif2 Mar 5, 2023 om 09:23
371 Antwoorden / 116 Vragen

Ik ben gecontroleerd toen ik 1 pak melk kocht. Dus echt random.

CP
door CPV Mar 6, 2023 om 13:02
21 Antwoorden / Vragen

Hoe weet u zo zeker dat het willekeurig is? Lees de link van Marita5 naar het Margriet artikel maar eens door.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 5, 2023 om 00:02
1760 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ginoatmo,

Mijn advies is : nooit de zelfscankassa gebruiken om te betalen.

Ik gebruik de zelfscankassa alleen om
te weten hoe duur een product is,maar bij Albert Heijn werkt het vaak niet als het product in de bonus is,dus dan roep ik toch maar weer de "kassiere" ,die erbij staat.

Ook bij Ikea is de zelfscankassa een ramp....duurt langer dan een gewone kassa....

De supermarkten willen steeds meer van de klanten, bij Aldi moest je ook begin jaren 90 zelf de boodschappen uit de dozen scheuren,die op pallets stonden......

mahadma
door mahadma Mar 5, 2023 om 00:27
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Als de bemenste kassa's erg druk zijn en wachtrijen hebben ga ik toch echt voor de zelfscan, ben ik echt eerder thuis, zelfs met een grondige controle

rj
door rjw Mar 5, 2023 om 08:40
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Als je problemen hebt met een zelfscankassa dan moet je misschien eerst eens bij jezelf kijken. In veel winkels zijn het tegenwoordig de meest gebruikte manieren om af te rekenen. Als het echt zo waardeloos is als jij schetst dan zou de hele retail toch plat komen te liggen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 5, 2023 om 13:55
1760 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Bij Ikea moest een medewerker alle artikelen opnieuw scannen omdat het zelfscan apparaat het niet deed......met als gevolg een gigantische wachtrij......

Als je een blikje cola koopt bij de Albert Heijn to go dan kan een zelfscankassa handig zijn.

Mabelle
door Mabelle Mar 5, 2023 om 15:12
419 Antwoorden / 1 Vragen

De zelfscan kassa is alleen een ramp als er mensen voor je staan die aan het klooien en treuzelen zijn.

Ozymandias
door Ozymandias Mar 6, 2023 om 12:27
166 Antwoorden / Vragen

En jij bent er dus zo eentje die het voor anderen verpest met het controleren van de prijs. Iemand anders moet dan weer jouw gescande artikelen van de terminal verwijderen. Leuk dit.

Dat jij er niet mee om kan gaan betekent niet dat wij dat niet kunnen. De zelfscan is voor mij altijd sneller dan de gewone kassa zelfs met een (voor mij zeldzame) controle.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 6, 2023 om 12:32
1760 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozy,

Tja dan moet Albert Heijn maar niet hun prijsscanners weghalen.....

Ik doe niet mee met die flauwekul van zelf scannen bij grote boodschappen.

rj
door rjw May 11, 2023 om 19:40
3260 Antwoorden / 5 Vragen

@GA: N=1 is niet echt een manier om de kwaliteit van een systeem te beoordelen. Eigenlijk helemaal niet. Dus dan de hamvraag: bij hoeveel procent van de gevallen moet een IKEA medewerker alles opnieuw scannen omdat er een probleem is met de scanner. Aangezien je zo stellig beweert dat het zo slecht is heb je die controleerbare cijfers vast bij de hand.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 12, 2023 om 03:10
1760 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Wij zitten al bijna in juni en u zit nog steeds in uw maag met deze kwestie?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 12, 2023 om 03:22
1760 Antwoorden / 31 Vragen
ro
door ronny530 - Mar 5, 2023 om 08:05
2776 Antwoorden / 41 Vragen

De vraag heeft een hoog 'waarom ik' gehalte en daardoor ontstaat er gevoel van ongelijke behandeling terwijl daar geen bewijs voor is. Als u echt wil weten hoe de aankoop controles tot stand komen kunt u uw vraag ook aan de supermarkt manager stellen want ook mijn antwoord is dat aankoop controles willekeurig gedaan worden en dus ook niet door een medewerker te beinvloeden zijn. Het gevoel verschuift zich want was het eerder het gevoel van in de verkeerde rij bij de kassa te gaan staan en zien dat het in de andere rij sneller gaat is het nu verworden door aankoop of leeftijd controles en de wachttijd omdat een kassa medewerker de zelfscan kassa na de controle pas vrij kan geven. In de supermarkt waar ik de boodschappen doe zijn nog twee bemensde kassa's in gebruik en acht zelfscan kassa's die door één medewerker gecontroleerd worden en die komt pas in actie als het kassasysteem het controle scherm verschijnd en boven de kassa een rood waarschuwingslicht gaat branden. De eerste keren dat het gebeurd kan als onprettig ervaren worden maar het went snel want het is ondoenlijk om één op één controles uit te voeren.

CP
door CPV Mar 6, 2023 om 13:02
21 Antwoorden / Vragen

Hoe weet u zo zeker dat het willekeurig is? Lees de link van Marita5 naar het Margriet artikel maar eens door.

ro
door ronny530 Mar 6, 2023 om 14:05
2776 Antwoorden / 41 Vragen

Op basis van ervaring want ook als er geen medewerker in de buurt is geeft de kassa aan dat er een aankoopcontrole noodzakelijk is. Bij artikelen die voor een leeftijdscontrole in aanmerking komen dient de medewerker de kassa vrij te geven en als er camera's met gezichtsherkenning in die kassa aanwezig zouden zijn zou die leeftijdscan automatisch gaan.

gr
door gravin2 - Mar 5, 2023 om 09:22
24 Antwoorden / Vragen

Toen ik nog in de winkel mijn boodschappen deed (AH) gebruikte ik vaak de zelfscankassa,

Ik schat in dat ik acht op de tien keer gecntroleerd werd,

Een kennis van me die er werkzaam is zei dat dat kwam door mijn afwijkende koopgedrag,
ik vergat steeds dingen te pakken of zag iets dat ik liever wilde dan wat ik al in mijn kar had,
daarom liep ik vaak door de winkel heen, zonder mijn kar mee te zeulen.

rj
door rjw Mar 5, 2023 om 16:28
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Klinkt leuk maar de systemen die daarvoor nodig zijn hebben ze helemaal nog niet bij AH, en in het verleden dus al helemaal niet. Maar wel een leuk borreltafelverhaaltje.

in
door inno1 - Mar 5, 2023 om 16:07
118 Antwoorden / Vragen

Ik ben ook al zeker tien keer gecontroleerd. Als ik daar niet tegen zou kunnen dan ga ik weer in de kassarij staan.

Iv
door Ivo W - Mar 5, 2023 om 19:40
729 Antwoorden / Vragen

De controle bij zelfscan kassa's is absoluut niet altijd random.

Er zit een heel computersysteem achter die wat aan de hand van ervaringen uit het verleden bepaalt hoe hard een controle nodig is.

Factoren die daar in meespelen zijn:
- De tijd die je in de winkel doorbrengt
- De gemiddelde tijd die er zit tussen het scannen van twee producten
- Je route door de winkel
- De producten die je gescand hebt.
- Of je een wel of geen klantenkaart gebruikt
- Of de klantenkaart die je gebruikt bij een eerdere controle betrokken is geweest waarbij niet alles gescand was.

Ben je lang in de winkel, maak je een 'onlogische' route en/of zit er veel tijd tussen het scannen van twee artikelen, dan verhoogt dat de kans op een controle bij de kassa.
Ook kent het systeem heel veel "logische" combinaties van producten. Als er bij de inhoud van je mandje voor zulke "logische combinaties" een duur product "ontbreekt", stijgt de kans op een controle.

Maar een klein deel van de controles vindt écht random plaats.

Ter illustratie: als ik vooraf goed bedacht heb wat ik allemaal wil kopen en dat gericht in mijn mandje leg & scan, heb ik zelden een controle.
Als ik na een lange werkdag zonder voorbereiding en zonder inspratie voor het avondeten de winkel in loop en kriskras heen en weer loop op zoek naar iets wat een voedzame en smakelijke maaltijd moet gaan vormen en daarbij ook relatief lang in de winkel ben voor een handjevol producten, dan wordt ik regelmatig gecontroleerd

Gr
door Grunn1 Mar 5, 2023 om 20:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een zelfscan kassa is wat anders dan je boodschappen in de winkel scannen met een handscanner hoor.

Je hele betoog gaat niet op met zelfscan kassa's.
Al loop je een uur door de winkel heen en weer dat weet de kassa niet.

pe
door pebk Apr 19, 2023 om 16:26
581 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet niet dat jan en alleman tegenwoordig ook met mobieltjes loopt. Vaak staat Bluetooth aan, vaak ook wifi. Dat ze niet verbonden zijn maakt niet uit. De telefoons sturen actief signalen uit om uit te vinden of er een apparaat is om contact mee te maken (de wifi van thuis, de draadloze headset, de koelkast). Deze signalen kunnen prima opgevangen worden en gebruikt worden om je (anoniem) te volgen, voordat je bij de kassa komt. Zeker met een meerpuntsmeting (dus het verschil in tijd van de ontvangst op verschillende punten) kun je iemand heel nauwkeurig volgen.

Of ze het doen is een tweede, dat het zou kunnen is zeker.

kr
door krl2022 - Mar 5, 2023 om 20:43
1 Antwoorden / Vragen

@Grunn1 daar willen ze wel naar toe: gezichtsherkenning en andere technieken,
er wordt teveel geroofd.

Jo
door John224 - Mar 6, 2023 om 11:38
5 Antwoorden / Vragen

van mij mogen ze controleren wanneer ze maar willen, al zou het elke keer zijn.
het gaat tenslotte om hun produkten die ze willen verkopen en niet onbetaald de winkel laten verlaten.
hoe meer diefstal / niet betaald voor goederen, hoe duurder alles wordt.

MartinSl
door MartinSl - Mar 6, 2023 om 11:47
7 Antwoorden / Vragen

Ik heb hier ook al eens over geklaagd nij AF. Ik kreeg deze reactie.
Beste Martin,

Ik begrijp je verontwaardiging. Mijn excuses voor het ongemak.

Zelfscannen kun je in onze winkels met de handscanner, met de AH App op je mobiel of bij de zelfscankassa. Voor zelfscannen met de handscanner heb je sowieso een AH Bonuskaart nodig. Dat geldt ook voor scannen met de app maar daar staat deze standaard in vermeld. Voor zelfscannen bij de Scan&Go kassa's is een kaart niet persé noodzakelijk maar zonder AH Bonuskaart te scannen, wordt de bonuskorting niet verrekend. Wat je ook kiest, je doet je boodschappen veilig, makkelijk en overzichtelijk.

De zelfscansystemen van onze winkels zijn op zichzelf staande systemen. Elke winkel heeft een eigen systeem waarin de gegevens worden geregistreerde. Wanneer je dus in de ene winkel zelf scant en controle krijgt, dan kan het gebeuren dat je, wanneer je dezelfde of een andere dag in een andere winkel ook zelf scant, weer controle krijgt. In elke winkel waar je voor het eerst komt, kun je in het begin vaker een steekproefcontrole verwachten. Dat systeem moet je als het ware nog leren kennen.

Er worden controles gedaan om te kijken of het gebruik van de zelfscan juist gaat. Een controle wordt steekproefsgewijs door het systeem aangemaakt en een medewerker voert deze uit. Het personeel in de winkel heeft zelf geen invloed op het aanmaken van een steekproef. De steekproef wordt aangemaakt op basis van een algoritme. Die zijn voor scannen met handscanner en mobiel anders dan voor scannen bij de Scan&Go kassa. In het laatste geval wordt er sowieso om de zoveel klanten een controle aangemaakt. Een vorige onjuiste scanbeurt is daarop niet per definitie van invloed. In het eerste geval is een gebleken onjuiste scanbeurt na een vorige controle in die winkel, wel van invloed op het algoritme. Dan wordt er bij een volgend bezoek door het systeem eerder een controle aangemaakt. Maar nog steeds bepaalt het algoritme van het systeem de steekproef.

Dit alles staat natuurlijk wel los van de NIX18 controles. Die zijn wettelijk verplicht. Koop je alcohol of ander producten waar een leeftijdsgrens voor vastgesteld is, dan krijg je altijd een controle maar dat is vaak op afstand, zonder het controlerend scannen van de boodschappen, door de Zelfscanmedewerker vrij te geven.

Alle voorwaarden voor het zelfscannen vind je op deze pagina.

Ik ga ervan uit je vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

Marjan

Je
door Jellek64 - Mar 6, 2023 om 11:47
1 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat je zelfs mag weigeren, als ze je willen controleren. Zeker als je alles eerlijk gescand heb. Juridisch zijn de goederen aan jouw geleverd. Punt twee er heeft betaling plaatsgevonden. Dus je bent volledig eigenaar van de goederen. Zelfs al sta je binnen het afgeschermde gedeelte. Dus kun je op dat moment als juridisch eigenaar volledig weigeren dat een medewerker je controleert en als de winkel geen verdachte omstandigheden heeft geconstateerd moeten ze je ook laten vertrekken. Alleen als het vermoeden bestaat dat er onregelmatigheden bijv diefstal heeft plaatsgevonden mogen ze je aanhouden en moeten ze de politie erbij halen voor onderzoek naar je goederen. Tassen en eventueel kleding.

ju
door juliomariner Mar 6, 2023 om 11:58
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Juist door dit soort eikel gedrag wordt de controle steeds strenger. Sommige mensen kunnen ook moeilijk doen om het moeilijk doen.

La
door Ladyday21 Mar 6, 2023 om 12:18
17 Antwoorden / 3 Vragen

Controle vindt plaats voor de betaling....

Ozymandias
door Ozymandias Mar 6, 2023 om 12:25
166 Antwoorden / Vragen

Zoals Ladyday21 aangeeft betaal je nooit voor de controle. Ten tweede, je mag het weigeren en vervolgens mogen ze jou een winkelverbod geven.

Met al dat gezeik wordt jij de overlastgever en je wint er helemaal niets mee.

ro
door ronny530 Mar 6, 2023 om 14:16
2776 Antwoorden / 41 Vragen

Zo grappig, de aankoopcontrole vindt voor betaling plaats en na goedkeuing en worden de betaal opties vrijgegeven. De kassabon is tevens noodzakelijk om de poort te openen. Dus als u niet aan de aankoopcontrole mee wenst te werken kunt u de boodschappen ook niet meenemen en gaat de poort ook niet open tenzij de medewerker die met een personeelspas die poort voor u opent.

rj
door rjw Mar 6, 2023 om 15:51
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Voordat je pseudo-juridische taal gaat gebruiken is het handiger om je eerst eens te verdiepen in de materie. Nu zet je jezelf best wel een beetje voor ***.

pe
door pebk Apr 19, 2023 om 16:33
581 Antwoorden / 0 Vragen

Onzinverhaal. Juridisch gezien ga je akkoord met de verkoopvoorwaarden van de supermarkt door het gebruik van de zelfscankassa of scanner.

"Een medewerker zal mogelijk uw boodschappen opnieuw scannen en/of kijken of u alle producten gescand heeft."
Zie ook: https://www.ah.nl/over-ah/winkelservices/zelfscannen/voorwaarden

"Ingeval je jouw boodschappen in een boodschappentas of krat in de winkelwagen hebt ingepakt, dien je deze geopend aan te bieden aan de betreffende medewerker en alle medewerking aan hem of haar te verlenen in het kader van de uitvoering van de steekproef."
Zie ook: https://www.dekamarkt.nl/algemene-voorwaarden-zelfscannen.htm

"We zien toe op juist gebruik van PLUS Zelfscan en PLUS Selfpay en voeren steekproefsgewijs controles uit om vast te stellen of de boodschappenlijst in de scanner overeenkomt met de inhoud van je winkelwagen of winkelmandje."
Zie ook: https://www.plus.nl/info-zelfscan

la
door lagerweij - Mar 6, 2023 om 12:03
31 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, die controles zijn ad random, maar die systemen hebben ook de mogelijkheid om mensen er speciaal er uit te pikken. Ik ga dus niet met veel boodschappen langs de zelfscan kassa, heb geen zin om daar toch te kijk te staan.

rj
door rjw Mar 6, 2023 om 15:52
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Ook met veel boodschappen is het nog steeds random. Ik word op zaterdagen niet vaker gecontroleerd dan op andere dagen als ik maar 2 of 3 producten heb.

La
door Ladyday21 - Mar 6, 2023 om 12:17
17 Antwoorden / 3 Vragen

Edit antwoord op reactie op verkeerde antwoord.....

ha
door harrybre - Mar 6, 2023 om 12:17
240 Antwoorden / Vragen

U bent toch niet verplicht bij DIE supermarkt boodschappen te doen, en al helemaal niet bij de self scan kassa's. Dus wat is uw probleem ?

Engelse drop
door Engelse drop - Mar 6, 2023 om 12:52
63 Antwoorden / 5 Vragen

Als u denkt dat U  op 1 of andere manier gediscrimineerd wordt bij de zelfscan. Gaat dan lekker in de rij staan bij die supermarkt of ga naar een andere. Wordt ook gecontroleerd of ik nu 1 pak melk hebt of een tas vol. Het maakt mij niets uit hoor.

mo
door mof - Mar 6, 2023 om 13:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe is de controle random. Dat neemt niet weg dat medewerkers altijd even een extra controle kunnen doen wanneer bijvoorbeeld iemand verdacht door de winkel loopt.  Die vrijheid blijven winkeliers houden. Zelf wordt ik ook regelmatig gecontroleerd, bij de COOP aanzienlijk meer dan bij de AH. En mij stoort het vaak ook, vooral dat je dan moet wachten tot er eindelijk eens iemand voorbij komt. DAn worden een paar artikelen gescand en dat is dan alles. Wel goed overigens want zonder controle wordt er meer gestolen en dat betalen we dan met zijn allen.

mo
door mof - Mar 6, 2023 om 13:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Jellek64 ... in het algemeen wordt gecontroleerd VOOR dat betaald is: namelijk na het invoeren van de artikelen wanneer je op de knop "ik wil betalen" drukt. Dus de goederen zijn nog niet afgerekend en daarmee nog steeds eigendom van de winkel.

wv
door wvandenbroek@hetnet.nl - Mar 6, 2023 om 14:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik vind controle helemaal niet vervelend; tenminste als je niets te verbergen hebt. Moet er niet aan denken alle boodschappen één voor een weer uit het karretje pakken en WEER in de boodschappentas doen; Bovendien krijg ik een stempel bij iedere conrole en na een aantal gratis koffie met gebak ter plekke; m.a.w.: hoe meer conroleren, hoe liever

Fe
door Ferd. - Mar 6, 2023 om 15:22
3 Antwoorden / Vragen

Elke keer wanneer ik bij AH kom krijg ik controle, nog nooit iet van doen gehad van artikelen die ik niet betaald zou hebben, maar ik wel elke keer de klos en geloof niet dat het niet willekeurig is!

mahadma
door mahadma Mar 6, 2023 om 15:52
11538 Antwoorden / 51 Vragen

geloof niet dat het niet willekeurig is!

Wij kunnen veel vragen beantwoorden, maar aan uw geloof (niets negatiefs) daar bent u vrij in.

rj
door rjw Mar 6, 2023 om 15:56
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Iemand zou geidentificeerd kunnen worden via de bonuskaart maar dan nog gaan ze je niet altijd controleren omdat jij het bent. Als er een reden voor zijn op basis van zaken uit het verleden dan had je al een winkelverbod gehad.

pk49
door pk49 - Mar 6, 2023 om 16:26
243 Antwoorden / 2 Vragen

toen ik ooit iets was vergeten in te scannen en vervolgens gecontroleerd werd en die vergissing gemerkt werd, leek het wel of ik gebrandmerkt was bij AH, dus voortdurend controles waren mijn deel. Ben ook ergens anders boodschappen gaan doen. Toen me dezelfde was overkomen bij de Jumbo, werd in het geheel niet moeilijk over gedaan en had het ook geen consequenties. Ik had ook een buurman van boven de 80 die dat ook regelmatig overkwam. Hj had ook moeite met het inscannen en zat er regelmatig naast. En weer: bij AH leek het wel of hij een halsmisdaad had begaan,kreeg vervolgens een winkelverbod en moest daarom kilometers verder lopen naar een andere supermarkt.

TheFeenem
door TheFeenem - Mar 6, 2023 om 16:51
9 Antwoorden / 9 Vragen

Ik reken ook meestal af bij een gewone kassa bij de buurt A.H.
Heel soms als het druk is en ik heb maar 1 of 2 artikelen ga ik naar de zelfscan en tot nu toe elke keer dat ik dat deed gecontroleerd.

Iv
door Ivan007 - Mar 6, 2023 om 16:54
47 Antwoorden / 3 Vragen

De controle is a-select. Heb je ooit een 'foutje' gemaakt en gebruik je een klantenkaart, dan wordt je de volgende keren frequenter gecontroleerd. Ben je aan het zelfscannen met een terminal of telefoon en ben je lang in de winkel en koop je weinig, dan ook zul je vaker gecontroleerd worden.

.a
door .aagje - Mar 6, 2023 om 18:18
19 Antwoorden / 2 Vragen

De controle gaat in een algoritme en heeft niets te maken met dat er speciaal iemand uitgepikt wordt . Zelf heb ik ook vaak de pech maar heb daar verder echt geen probleem mee . Want het gebeurd ook als ik soms maar een artikel heb

Irene Reydon
door Irene Reydon - Mar 6, 2023 om 18:59
3 Antwoorden / Vragen

Ik snap er ook niets van..ze zeggen dat er willekeurig gecontroleerd wordt. Soms koop ik 2 broodjes en een zakje groenten. Weer controle.Mensen net volle jaren en naden worden niet binnenstebuiten gekeerd
 Er is soms nog 1 kassa open.. Na het betalen nsg je doorlopen..Naar als ernuenand zit, moet ik wel baar de zelfscan. Bij de Aldi, bij DvdB en bij AH wordt ik steeds tecontrolerrd. Ik word er gek van. Ps ik ben 70 en.normaal. En ik.jat niet

Ro
door Ron777701 - Mar 6, 2023 om 20:25
1 Antwoorden / 3 Vragen

Zie mijn artikel/vraag op deze site van 6 maart over zelfscannen in de AH. Het systeem werkt niet goed omdat de scannerverbinding telkens uitvalt. Je denkt iets te hebben gescand en dat blijkt dan achteraf niet zo te zijn. Heel onhandig en gebruiksonvriendelijk systeem dus.

mahadma
door mahadma Mar 7, 2023 om 12:27
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Je ziet op je scanner wat je als laatste gescanned hebt en hoort een piepje bij de scanprocedure.. Bepaald niet onhandig en juist gebruiksvriendelijk. En nee ik werk niet bij appie.

ha
door hannekever - Mar 11, 2023 om 19:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zojuist exact dezelfde vraag gesteld. Na de derde controle was ik zo boos dat ik even overwogen heb om mijn spullen terug te leggen,

Gr
door Grunn1 Apr 19, 2023 om 00:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zielig hoor, boos worden omdat je gecontroleerd wordt.

ne
door neodutchio Apr 19, 2023 om 16:41
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Tja, voor u was het de derde controle, maar was dat omdat ze specifiek u moeten hebben, of dat u de pech hebt dat u precies steeds in de steekproef valt of net de artikelen koopt waar de controle op aanslaat?

ko
door koste441 - Mar 12, 2023 om 11:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt random gecontroleerd. Zelfs wanneer ik m'n 2 croissants bij de zelfscan afreken word ik aan een steekproef onderworpen. Dus random is echt random.

Ri
door Rick_85 - Apr 18, 2023 om 16:50
1 Antwoorden / Vragen

Ik lees hier van veel mensen dat het random is maar dat is absoluut niet waar. AH gebruikt algoritmes om controles uit te voeren. Zo word ik nu al 15 winkelbezoeken achter elkaar gecontroleerd omdat ik over ben gestapt van blikjes bier naar flesjes bier. Waarschijnlijk is dit het geval omdat de blikjes bie vaak worden gestolen. Ook heb ik gezocht naar andere algoritmes maar deze krijg ik niet gevonden, terwijl ik toch wel sterk de indruk heb dat mensen die (aan de hand van de boodschappen die ze doen) met een laag inkomen vaker worden gecontroleerd. Wat mij betreft zou het verplicht worden om deze algoritmes openbaar te maken, maar AH doet dat niet omdat ze per winkel een andere algoritme hebben. Ik ga in ieder geval voortaan naar de aldi, want zo onverantwoordelijk omgaan met algoritmes gaat echt ten koste van de onderklasse.

Gr
door Grunn1 Apr 19, 2023 om 00:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Onzin. En mensen met een laag inkomen vaker gecontroleerd of mensen die blikjes bier kopen, nee dan leef je echt in een fantasie wereld.

ne
door neodutchio Apr 19, 2023 om 16:37
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe kan AH zien wat je inkomen is? En waarom zouden mensen met een laag inkomen bij een van de duurste supermarkten gaan kopen?

Ri
door Rick_85 May 2, 2023 om 15:35
1 Antwoorden / Vragen

GRUNN1, ik heb inmiddels gesproken met de bedrijfsleider van onze lokale supermarkt en die erkent zelf dat de algoritme zo is ingericht. Je onderbouwt ook niet waarom het onzin is.

Blikjes bier staat in de top van de meest gejatte producten, dus als een klant dan plotsklaps die niet meer koopt worden die mensen er veel sneller uitgepakt. De bedrijfsleider erkent dat er daardoor mensen te vaak zijn gecontroleerd, en heeft een verzoek gedaan om dit algoritme aan te passen. Dus blijkbaar leeft deze bedrijfsleider ook in een fantasiewereld, maar ik vind het best wel logisch dat een algoritme let op vaak gestolen producten. Volgende keer als je het niet met iemand eens bent kun je wellicht gewoon aardig en inhoudelijk reageren.

NEODUTCHIO, AH kan niet zien wat je inkomen is. Er kan wel aan de hand van je boodschappen ingeschat worden of je een hoog of laag inkomen hebt. Mensen met een hoog inkomen kopen vaak andere producten dan mensen met een laag inkomen. De AH is trouwens niet een van de duurste supermarkten van Nederland; de b-merken zijn aanzienlijk goedkoper dan de producten van de aldi en zeker van de jumbo. Daarnaast zijn er genoeg mensen met een laag inkomen die graag wat meer betalen voor kwaliteitsproducten en zijn er ook genoeg dorpjes waar maar 1 supermarkt is. De bedrijfsleider zegt dat er in achterstandswijken vaker wordt gecontroleerd, aangezien er in achterstandswijken ook veel meer diefstal is.

rj
door rjw May 2, 2023 om 19:09
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry, maar een bedrijfsleider heeft die kennis helemaal niet. De software wordt centraal gemaakt en in alle winkels gebruikt. Hoe die software precies werkt is helemaal niet relevant voor bedrijfsleiders.

Ri
door Rick_85 May 2, 2023 om 20:08
1 Antwoorden / Vragen

Wat is dit een vervelende forum zeg! Er zijn ook bedrijfsleiders die dermate betrokken bij hun winkel zijn dat ze soms vragen stellen aan het hoofdkantoor, of de afdelingen waar je deze informatie vandaan kan halen. Het kwam niet bepaald over alsof hij alles uit zijn duim zoog, en ik zou ook niet weten waarom hij zoiets zou verzinnen. Ik heb geen inzicht gekregen hoe hij aan deze informatie is gekomen, maar ik neem aan dat bedrijfsleiders dit soort vragen wel kunnen stellen over dit soort thema's. Bedrijfsleiders kunnen bijvoorbeeld ook informatie opvragen over leveranciers en toekomstige promotie acties.

Heb je ergens een bron dat onderbouwt dat bedrijfsleiders van AH geen toegang kunnen krijgen tot dit soort informatie of zijn dit onderbuikgevoelens van jou?

Ri
door Rick_85 May 2, 2023 om 20:15
1 Antwoorden / Vragen

En daar bovenop lijkt het mij ook wel logisch dat als er ergens heel veel klachten over binnenkomen, het wel relevant is voor bedrijfsleiders. Snap er niks van dat je dat niet relevant vindt voor een bedrijfsleider. Natuurlijk zijn er AH's met bedrijfsleiders die alleen maar naar hun inkomen kijken, maar heel veel bedrijfsleiders willen hun klanten een prettig gevoel geven. Niet alleen klanten klagen, maar ook het personeel heeft er last van dat ze hun normale werkzaamheden niet meer uit kunnen voeren.

Ve
door Venom999 - Apr 19, 2023 om 00:51
1 Antwoorden / Vragen

Het is pure willekeur. Zoon zelfscan kassa kan niks van U zien, alleen dat je dingen en welke dingen je gescant hebt en wil betalen waar vervolgens een medewerker een berichtje kan krijgen voor controlle. Alleen als je bijvoorbeeld een app of bonus kaart hebt die je inscant kunnen je ze in theorie volgen. Zo is in mijn ervaring als je een keer iets bent vergeten te scannen je naar de gewone kassa word gestuurt of de medewerker alles zelf gaat scannen.

Winkels die ook een bonus kaart/app gebruiken kunnen het in theorie bij houden want een bonus kaart word constant hergebruikt door de zelfde persoon. Dan kan het zijn dat mensen die vaak bij de zelfscan de fout in gaan hogere kans hebben op controlle. Maar zover ik weet doet geen een supermarkt dat, of lopen ze er in ieder geval niet mee tekoop. Stel is dit wel het geval is de oplossing nogal simpel, geen bonus kaart meer gebruiken en als je zegeltjes spaart ze weer ouderwets plakken.

mahadma
door mahadma Apr 19, 2023 om 11:26
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Bij ah krijg je de zelfscan alleen na scannen bonus kaart.

ju
door juliomariner May 2, 2023 om 20:52
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt ook zelfscankassa's daar heb je helemaal geen bonuskaart voor nodig.

PaulaMi
door PaulaMi - May 11, 2023 om 14:18
1 Antwoorden / Vragen

Afgelopen week mijn boodschappen gedaan bij AH ipv de Vomar, gewoon leuker en het aanbod is beter, en de prijs maakt ook niet veel meer uit. Vand de 7 keer zelf scannen, 6 keer gecontroleerd! Ik ben helemaal flabbergastered!

il
door iljaha - May 12, 2023 om 10:50
179 Antwoorden / 3 Vragen

Als je correcties doorvoert bij het scannen, gaat er al automatisch een seintje af: onzekerheid is een signaal dat wijst op mogelijke..... De supermarkt bij mij in het dorp heeft zelfs een stempelkaart: als je zoveel x gecontroleerd bent krijg je (bij goed gedrag uiteraard) een presentje.

cl
door clearmaker - May 21, 2023 om 17:25
11 Antwoorden / Vragen

Wij worden in het bijzonder bijna altijd gecontroleerd bij AH en COOP zelfsscan kassa.
Ze zeggen dat dit randomly gebeurd.

Tegenwoordig zeg ik altijd ná controle "krijg ik nu een bonus" waarop het meeste personaal wat controleerd ons aankijkt alsof het onweert :)

Voortaan als er een bemande kassa is die het niet druk heeft maar daar aansluiten, hebben we sneller afgerekend dan bij de zelfscan kassa.

p.s. ben 65 jaar en zie er netjes verzorgd uit.

mahadma
door mahadma May 25, 2023 om 23:36
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Vreemd, wij worden hooguit 1 op 3 of meer keren gecontroleerd.

ma
door malhy2 - May 25, 2023 om 21:58
309 Antwoorden / 13 Vragen

Als de winkelier gaat vertellen welk algoritme achter het proces zit dan is het in theorie mogelijk dat iemand daar iets op gaat uitvinden en dan is het hele proces ook niet meer RANDOM.

an
door annelies b - Jun 3, 2023 om 15:36
1 Antwoorden / Vragen

Het gaat zeker niet 'randomn'. Er zijn verschillende instellingen waarop je eennsignaal kan laten afgeven. Dat verschilt per supermarkt. Bv een bepaalde combinatie van producten ( scheerschuim en scheermesjes) waarbij vaak gestolen wordt, het aantal minuten dat je aan het winkelen bent geweest, de buurt waarin de supermarkt staat etc.

rj
door rjw Jun 4, 2023 om 11:53
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Vanuit de vraag van TO gezien is dat nog steeds random. Het gaat niet om de persoon die wordt gecontroleerd maar eventueel door een bepaald patroon. Ja, als iemand iedere keer exact hetzelfde doet in een winkel dan wordt je wellicht vaker gecontroleerd maar dan is het nog steeds geen controle op basis van wie je bent.

fr
door franv - Jun 7, 2023 om 10:49
1 Antwoorden / Vragen

Heel herkenbaar. Ik wordt heel vaak gecontroleerd en er is nooit een fout geconstateerd. Dit fenomeen startte ongeveer begin 2023. Toen ik in maart 2023 navroeg, meldde de medewerker van AH dat dit te maken had met een sociaal mediamelding om gratis te winkelen bij AH. Inmiddels vind ik het heel storend om zo vaak achter elkaar gecontroleerd te worden. Ik vind het belachelijk dat ik me maar in de rij moet staan achter de reguliere kassa. Deze opmerking heb ik ook te horen gekregen. Wat is de reden dat ik zo vaak gecontroleerd wordt. Ik gebruik mijn bonuskaart bij elke boodschappen. Sta ik geregistreerd?

Owly
door Owly - Jul 7, 2023 om 10:28
1 Antwoorden / Vragen

Het systeem is niet random het kijkt naar de gescande producten en als jij producten hebt die vaak worden gestolen is de kans dat je word gecontroleerd aanzienlijk hoger. Ik doe altijd kleine boodschappen en word echt elke keer gecontroleerd.. Word er echt moe van zeker aangezien ik al 10 jaar vaste klant ben bij die winkel... Heb toch nog nooit iets gestolen...

Ben van de laatste 10 keer bij de winkel geweest te zijn 8 keer gecontroleerd slaat natuurlijk nergens op

ge
door gebetenhond - Jul 9, 2023 om 14:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij voert AH de controles bij de zelfscan cassa's op. Ik ben nu drie maal achterelkaar gecontroleerd. Ze zouden dit moeten kunnen zien bij AH want ik scan ook elke keer mijn bonuskaart. Ik vraag me dus af waar de "random" controle bij de zelfscan kassa op slaat. Klaarblijkelijk hebben ze de pik op me. Omdat ik me elke keer ongemakkelijk bij voel ga ik in het vervolg maar weer naar de "ouderwedse" kassa. Hoef ik ook maar 1 keer mijn tas netjes in te pakken.

Oh ja en dan nog iets. Ik had bij de flesseninname iemand voor met met een pasticzak vol met blikjes. Ze had gisteravond een feestje gehad. Ik had maar 1 pastic flesje. Was dus twee maal balen dit keer bij AH.

rj
door rjw Jul 9, 2023 om 15:44
3260 Antwoorden / 5 Vragen

3 keer achter elkaar kan nog steeds random zijn. Sterker nog: als je niet wordt geselecteerd omdat je een dag eerder al bent gecontroleerd is het juist niet random.

mahadma
door mahadma - Jul 9, 2023 om 14:50
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Zelf scan is echt wel random. Laatst met 1 artikel in de mand en ja, een controle. Lachen.

Maybe
door Maybe - Jul 17, 2023 om 07:30
1 Antwoorden / Vragen

Ik herken dit probleem, doe al 5 jaar dezelfde supermarkt (niet de appie) boodschappen met de zelfscanner en krijg ook elke keer een steekproef. Ik geloof allang niet meer dat het willekeurig is, helpt ook niet echt mee dat ik een buitenlander in een verder heel wit dorp ben denk ik.

Franske1958
door Franske1958 - Jul 17, 2023 om 08:04
422 Antwoorden / 2 Vragen

Ik doe tegenwoordig soms 2 maal per dag boodschappen bij de Appie. In kleine hoeveelheden tegelijk zodat ik dat lopend kan doen, mijn favoriete manier.  Ik gebruik ook altijd de zelfscankassa.   Ook ik krijg regelmatig een controle, Echter in vindt het helemaal niet erg dat een van die jonge meisjes even bij me buurt komt staan om mij, sorry mijn boodschappen, te controleren   :-)