He
door Hellooo Feb 22, 2020 om 12:48
Winkels & webshops

Ziekmelding

Is het normaal dat je bij je eerste werkdag niet gelijk informatie krijgt over veel dingen?

ik ben nu 2 weken bij dirk en er werd mij niets verteld over hoe en voor welk tijdstip je je moet ziek melden en dan je eigen vervanging zoeken.

2562 8 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Feb 22, 2020 om 12:52
703 Antwoorden / 2 Vragen

Aan de vraag te lezen ben je waarschijnlijk een jong persoon en heb je weinig werkervaring.

HRM zaken moet je altijd vantevoren tot je nemen en meestal moet je daarvoor ook een handtekening zetten dat je het gelezen hebt.

Een beetje organisatie heeft een webportaal waar medewerkers op kunnen inloggen.

Daarin is vrijwel altijd een manifest opgenomen wat je moet doen bij ziekte en wat je rechten en plichten zijn. Iets gaat nooit vanzelf.
Volgens mij moet jij hier naar toe....

https://werkenbijdetailresult.nl/

Dirk valt onder de Detailresult Groep. Een retail bedrijf met ruim 22.000 werknemers waar ook de supermarktketen DekaMarkt, twee bakkerijen, een eigen slagerij, vijf logistieke distributiecentra en de kantoren in Velsen-Noord, Sassenheim en Amsterdam onder vallen. Met meer dan 200 supermarkten en een consumentenomzet van 2 miljard in 2017 is Detailresult Groep de ideale plek om carrière te maken.

Marije Buizer | Sr. HR Adviseur Detailresult Services B.V. | Olieweg 6 1951 NH VELSEN-NOORD | Postbus 86 1940 AB BEVERWIJK | E-mail: mbuizer@detailresult.nl | tel.: +31 (0)88 3136000

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 22, 2020 om 13:10
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@TMDUC, ik zie deze reactie eerst nadat ik mijn reactie heb gegeven en een aanvulling geef. Klaarblijkelijk weer een 'hobbel' in de website aangezien ik de vraag ook pas na mijn reactie als e-mail melding kreeg maar de vraag vlak daarvoor (ca. 12:55) in 'het envelopje' had gezien. Uw reactie stond er toen nog niet. Vandaar dus deels dubbel.

tdmduc
door tdmduc Feb 24, 2020 om 11:44
703 Antwoorden / 2 Vragen

Prima, maakt niet uit. We weten het.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 22, 2020 om 12:59
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Hetis juist normaal dat men bij het in dienst treden alle info krijgt die nodig is en m...b.t. ziekmelden etc. is er normaliter al erg veel in de CAO geregeld als er bij uw werkgfever een CAO van toepassing is) en ook in de bij het betrokken bedrijf geldende aanvullende arbeidsvoorwaarden.
Het moeten zoeken van eigen vervanging is uiterst merkwaardig. In principe kan dat niet worden vereist, gevraagd worden kan wel omdat u mogelijk wel iemand weet. Werkt u er tijdelijk?
Hoe dan ook is het vooral als over dit soort zaken problemen ontstaat zeer nuttig om lid te zijn van een vakbond. Zie ook nog deze m.b.t. de CAO die van toepassing is https://www.flexnieuws.nl/caoupdates/cao-supermarkten-2019-2020-cao-levensmiddelenbedrijf/  en ook deze info: https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/ziek-beslisboom/index.aspx

diumenge
door diumenge - Feb 22, 2020 om 15:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, dat is niet normaal.

me
door mein33 - Feb 22, 2020 om 15:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is nog niet bij u opgekomen om deze, voor u blijkbaar, brandende vraag aan uw filiaalmanager te stellen.
Hopelijk voor "Dirk" is dit niet uw belangrijkste vraag ❓
Vragen staat vrij en het zodoende verkregen antwoord kan t.z.t. problemen voorkomen, mocht u onverhoopt een ziekmelding moeten doen.
Denkelijk zijn er nog veel meer werkgerelateerde zaken waar u 'vragen' over heeft, stel die dan ook gelijk als u de  'ziekmeldingsvraag' gaat stellen.

Magnum007
door Magnum007 - Feb 22, 2020 om 16:20
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Hellooo,

Ik heb helaas slechte ervaring met Dirk van den Broek als werkgever.....:-((((

Het was mijn 1e baan en ben daar ontslagen omdat ik "te langzaam" werkte......
Het was alweer 1992.....

De concurrentie bij supermarkten is "moordend" en ze bezuinigen op personeel : hoe jonger ,hoe beter,hoe goedkoper.....

Ik zie de laatste tijd veel "zelfscankassa's" : waarschijnlijk willen ze ook af van caissières.....

Informeer even bij de bedrijfsleider wat de regels zijn omtrent ziekmelding.
Ik snap waarom je huiverig bent om ernaar te vragen in dat commerciële (lees : marktwerkende) bedrijf.....

ne
door neodutchio Feb 22, 2020 om 16:48
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ook ik heb helaas hele slechte ervaringen gehad met Dirk. Steeds lege vakken en als ik wat aan een medewerker vroeg gaf hij langzaam antwoord en wist niet waar iets lag. Dat was ergens in 1992, maar gelukkig was daarna die medewerker weer verdwenen.

De vakken in een supermarkt moeten vol liggen. Elk leeg vak kost omzet. Er zijn berekeningen gemaakt hoeveel tijd men met iets bezig is. Als je dus erg langzaam bent met als gevolg lege schappen, collega's die moeten wachten op je en de doorloop van het vullen in gevaar komt, dan wordt je inderdaad ontslagen.

jo
door jorisw Feb 22, 2020 om 17:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Goed voor je personeel zorgen en altijd proberen de goedkoopste te zijn is dan ook erg lastig. Alles waar bespaard kan worden zal moeten worden doorgevoerd.

Magnum007
door Magnum007 Feb 22, 2020 om 19:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,

Het is/was helaas niet grappig.

Het was in 1992,ik was destijds nog net 17 en verdiende slechts (was ook toen al schandalig karig) F 3,75 per uur, dus nog geen 2 euro....
.:-(((((.

In die tijd hadden de caissières nog geen scankassa's,dus er waren langere rijen.

Ook was er nog geen concurrentie van Lidl,dus Dirk was de voordeligste supermarkt qua kwaliteit. Ik sprak goed Nederlands, dus de vaste klanten kwamen geregeld bij mij vragen waar iets lag,dus kreeg ik de karren niet snel genoeg leeg.....:-((((

aurora1
door aurora1 Feb 23, 2020 om 16:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In de jaren 90 nog geen Lidl? Hoe komt u daar nu bij?

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2020 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Wat zit u dan altijd over ouderen en de AOW te zeuren als u pas 45 bent?

Nog geen Lidl en ook geen Aldi? Mocht u de straat nog niet uit soms?

Magnum007
door Magnum007 Feb 23, 2020 om 18:19
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger en Aurora,

In 1992 was er nog geen Lidl.

Zijn jullie niet dezelfde persoon?.....;-)))

Magnum007
door Magnum007 Feb 23, 2020 om 18:53
594 Antwoorden / 2 Vragen

Even gegoogeld.

De 1e Lidl opende in 1997 de deuren.

Als je bij Dirk werkte, kreeg je altijd een verjaardagskaart thuis gestuurd....dat was wel attent. ;-)))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 22, 2020 om 17:47
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even terug op de vraag: Is er een achterliggende reden waarom dit wordt gevraagd? Is er onverhoopt sprake van dat er nalatigheid wordt verweten m.b.t. het (niet tijdig of geheel niet) ziekmelden? Dan hoop ik dat niet het aspect: niet werken en dus geen loon aan de orde is.

Indien dat onverhoopt wel het geval is, meld dat dan aan ons opdat wij dan mogelijk nader advies kunnen geven zoals bijv. verwijzen naar www.juridischloket.nl  en dan in ieder geval m.b.t. deze info https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/ziekte-en-zwangerschap/ziekteverzuim/

aurora1
door aurora1 - Feb 22, 2020 om 18:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom vraagt u dit niet aan uw directe chef/filiaalmanager?

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2020 om 16:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En hoe komt het dat u dat nu dan wel weet? Ziek melden binnen twee weken na in een nieuwe baan te zijn begonnen? Uw directe chef gevraagd?
Wat mensen normaal vinden of juist niet, hangt van die mensen af want dat kan nogal verschillen. Dat heeft meestal te maken met opvoeding, opleiding, ervaring, leeftijd etc.