ha
door habroek Dec 10, 2018 om 13:49
Winkels & webshops

Zijn erg brillenglazen zonder coating te koop?

Ik heb twee brillen gekocht bij de opticien (Specsavers). Na verloop van tijd is mijn bril door dat de coating is beschadigd, waardoor ik slechter ben gaan zien met mijn brillen. Reden is waarschijnlijk dat ik met bril in de sauna ben geweest, of ermee in bad heb gezeten.

Bij de opticien werd opgemerkt dat men er niets aan kon doen, en dat er geen glazen zonder coating meer werden geleverd. Saillant detail is wel, dat ik een heel oude bril heb met dezelfde sterkte (alleen het model is uit de tijd van Starkey and Hutch), die geen coating had, en nog altijd perfect is.

Ook bij Pearl en Hans Anders schijnt het zo te zijn dat je geen glazen zonder coating (die dus veel langer meegaan!) meer kan bestellen.

Vraag aan het panel is dus ook of er een opticien is die glazen zonder coating levert, zodat ik langer met een bril kan lopen.

7617 13 Rapporteer

panter22
door panter22 - Dec 10, 2018 om 14:29
6599 Antwoorden / Vragen

Ga eens naar een particuliere opticien, dus niet van zo's goedkope keten en vraag naar de mogelijkheden.
Als e nu slechter ziet, is het tijd voor een nieuwe bril.

panter22
door panter22 Dec 10, 2018 om 19:01
6599 Antwoorden / Vragen

Of koop er 1 bij de drogist. Ben je inclusief oogmeting voor €49 klaar. Daar kan geen glas zonder coating tegenop.

aurora1
door aurora1 - Dec 10, 2018 om 14:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het zal er mogelijk ook mee samenhangen of de glazen al dan niet van kunststof zijn, en of ze ontspiegeld zijn.
Mogelijk kunt u de glazen uit de oude bril in een nieuw montuur, of 1 van die 2 monturen laten overzetten met betaling van kosten? Dat kunt u voorleggen, dan wordt bekeken of het model zodanig is dat de oude glazen qua stand en met bijslijpen erin passen
Met speciale wensen kunt u mogelijk ook minder terecht bij de goedkopere ketens en met aanbiedingen. Speciale wensen vragen in de regel een speciale prijs.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2018 om 15:56
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard zijn er brilleglazen zonder coating verkrijgbaar. Ook bij de 'ketens'.
Maar zie via de link m.t. de diverse soorten coating die er zijn en de voordelen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antireflectiecoating

kc
door kcdb - Dec 11, 2018 om 00:21
113 Antwoorden / 2 Vragen

Verschil tussen glazen van die grote ketens en glazen van een opticien.

Al die grote ketens gebruiken glazen waar op een voordelige manier de coating is aangebracht. Die glazen zijn daardoor redelijk voordelig qua inkoop. De meerprijs die u voor al die extra's bij die grote ketens betaald, zoals coating, ontspiegelen, meer helderheid, etc. etc. is een deel van hun verdienmodel. Maar die glazen worden, ondanks die hogere prijs, er niet beter van. Bij zgn. extreme omstandigheden, zoals het gebruik van een verkeerd brillendoekje, laten die coatings los. En vergeet bij die grotere ketens maar de goede service als die coatings na iets meer dan een jaar gebreken vertonen. U kunt gewoon nieuwe glazen aanschaffen + opnieuw betalen voor al die extra's.

Bij mijn werkelijke opticien kocht ik Seiko glazen in mijn montuur. Ook de coating in die glazen vertoonde gebreken na bijna twee jaar. Terug naar die opticien. De conclusie was simpel. Dit mag bij deze glazen niet voorkomen, er moet ergens een fabrieksfout zijn opgetreden. Binnen een week zaten er gratis en voor niets twee nieuwe Seiko glazen in mijn bril, die nu wel zonder problemen zijn. Bij glazen die ca. € 240,00 per stuk kosten, incl. diezelfde extra's, heeft mij dat binnen twee jaar een extra kostenpost van bijna € 500,00 gescheeld.

jo
door jorisw - Dec 11, 2018 om 08:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is niet de coating, maar de slechte kwaliteit glazen. Als je gewoon gecoate brillenglazen hebt van een gerenommeerd merk hebt is er niks aan de hand. Maar die zal je niet in een bril van 100 euro krijgen, want die glazen kosten als meer dan 100 euro per stuk.

Daarnaast vraag ik me af waarom je glazen zonder coating zou willen hebben. Ik heb als reservebril zo'n goedkope bril van Charlie Temple (60 euro, prima bril verder) met glazen zonder coating. Een beetje tegenlicht en je ziet toch een stuk minder dan met goede gecoate glazen. En als mensen naar je kijken ziet het er ook raar uit: je ogen zijn minder zichtbaar door het ontbreken van de coating.

Grunnen.
door Grunnen. Dec 12, 2018 om 13:03
509 Antwoorden / Vragen

Brillenglazen zijn niets meer dan geslepen stukjes plastic.Als je een glas van € 100 of  € 1000 naast  elkaar legt zie je als leek geen enkel verschil .Er wordt kapitalen verdient aan glazen en goed gelovigheid van de mensen . Het is de bedoeling dat je goed kunt zien door een glas, dus als je 2 brillen gratis gekregen hebt.

careltje
door careltje - Dec 12, 2018 om 12:36
18 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb glazen zonder coating van Specsavers. Het kostte me wel enige moeite om duidelijk te maken dat ik dat echt wilde. En het bevalt me prima. Nooit meer een waas over mijn glazen en nooit meer poetsen.  Careltje.

endemion
door endemion Dec 12, 2018 om 14:41
237 Antwoorden / 3 Vragen

Nooit meer poetsen!?

Grunnen.
door Grunnen. - Dec 12, 2018 om 12:38
509 Antwoorden / Vragen

Coating is bij alle opticiens een optie.Opvallend dat de coating van Specsaverglazen vaak loslaat.. Dat ligt niet aan de sauna of bad ,maar aan de slechte hechting en kwaliteit van de coating . Prutswerk dus.

mo
door mof - Dec 12, 2018 om 14:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vorig jaar bij Fielman in Nijmegen kon het nog wel. Misschien kunt u ook naar een echte ouderwetse ooticien ipv naar die budget ketens.

le
door leeuw10 - Dec 12, 2018 om 15:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Hans Anders voor € 19,- een complete enkelvoudige bril (montuur en glazen), zonder coating: https://www.brilprijzen.nl/extras

ma
door mario47 - Dec 12, 2018 om 17:45
56 Antwoorden / 2 Vragen

Ik koop altijt glazen,dus geen kunststof glazen.
Bij Hans Anders

francisca seesing
door francisca seesing - Dec 12, 2018 om 23:41
1 Antwoorden / Vragen

dat kan dus wel ik heb ze daar ook zonder laten maken duidelijk aan geven dat je geen coating  wil ze doen der wel even moeilijk over maar blijf op de standpunt staan

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 13, 2018 om 13:08
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Meestal is een zonnebril  niet ontspiegeld en krasvast gemaakt.... kies die in een lichte kleur, en geen varifocus mogelijk.

Em
door Emmap - Dec 13, 2018 om 15:47
162 Antwoorden / 8 Vragen

Probleem van de krassen in de coating komt me bekend voor, zou zogenaamd komen door mijn manier van schoonvegen (drogen) van de bril na nat schoonmaken. Lijkt me gezien de richting van de krassen (vrij gelijkmatig uitwaaierend vanaf de neussteuntjes) praktische onmogelijk - lijkt me eerder iets dat in ongelijkmatige belasting van het montuur etc. bij op- en afdoen zit...
Mijn oplossing:
Vraag om glazen van glas ipv van kunststof. Het is wel zwaarder, daarom raadde mijn opticien van een bekende keten (PEARL) het af, maar ik heb volgehouden, een iets kleiner montuur gekozen dan mijn eerste keuze (wel groter dan wat ik had) en heb kunnen wennen aan het hogere gewicht en ben heel blij met het heldere, krasvrije zicht!
Veel succes!