mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Apr 21, 2022 om 15:03
Winkels & webshops

Zijn invoerrechten gedekt door Amerikaanse webshop?

als ik bij Amazon.com in de VS een artikel (a 450 euro) koop, wordt er bij de eindafrekening ook gelijk circa 110 euro bijgedaan voor de verwachte douanekosten. In Nederland moet je invoerrrechten + btw over zo'n bestelling van buiten de EU betalen. Ziet de Nederlandse douane die 110 euro ook als 'voldaan'? Anders betaal ik twee keer voor het invoeren van het pakketje. Iemand hier ervaring mee?

4799 10 Rapporteer

sira
door sira - Apr 21, 2022 om 15:23
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Het lijkt mij niet. Ik denk dat u hier toch ook invoerrechten zal betalen en dan moet u waarschijnlijk 1 van die bedragen weer terug vragen bij de belastingdienst.
Maar misschien zit ik er naast en reageren er straks anderen die de procedure wel weten.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 21, 2022 om 15:26
16827 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt deze vraag het beste aan de Belastingdienst/Douane voorleggen. (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/douane/douane) of via de Belastingtelefoon.

Men zal bij de douane bepalen of hetgeen als invoerrechten is genoemd ook werkelijk zal worden of is afgerekend en er kan ook een afwijking zijn indien men bij de Douane van mening is dat de invoerwaarde lager is of hoger.

Zie deze info m.b.t. de werkwijze van schatting: https://bstore.nl/amazon-com-bestellen-vanuit-nederland/

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 21, 2022 om 15:29
2039 Antwoorden / Vragen

Ja, bij AliExpress is het perfect geregeld. Je draagt direct BTW af, betaalt eventuele vervoerskosten (ik heb nog nooit een importheffing hoeven betalen) en bij aankomst in Nederland wordt alles geruisloos afgehandeld. Het woord dat je zoekt is IOSS (Import One-Stop Shop), als je leverancier dat ondersteunt hoef je zelf niet meer te betalen aan de douane maar houdt er aub rekening mee dat als er iets mis gaat je waarschijnlijk je schade niet kunt verhalen.

newmikey
door newmikey Apr 21, 2022 om 21:52
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het woord wat je zoekt is zeker niet IOSS want dat geldt slechts voor zendingen tot €150. U gaat niet door Start en ontvangt dus géén €400 maar gaat direct door naar de gevangenis...

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 22, 2022 om 11:22
2039 Antwoorden / Vragen

De man vroeg om ervaring en ik heb enkel ervaring met IOSS maar samen weten we meer.
Even los van de inhoud wat een nare toon sla jij aan. Vind je het goed als je wat mij betreft dood kunt vallen?

Thecla58
door Thecla58 - Apr 21, 2022 om 15:37
853 Antwoorden / 3 Vragen

Het ligt er aan bij welke Amerikaanse site je besteld.

Ik bestel regelmatig op iHerb.com en sinds januari dit jaar zijn hun prijzen inclusief onze BTW en invoerrechten. Bij mijn weten is dat bij amazon.com niet. Je kunt natuurlijk altijd contact met de klantenservice van amazon.com of het bedrag wat ze bij het afrekenen aangeven inderdaad inclusief invoerrechten en BTW is. Waar je ook goed op moet letten, maar dat heb je denk ik wel gedaan, is of de verzendkosten meegerekend zijn.

Mijn bestellingen bij iHerb zijn altijd goed gegaan en werden keurig door PostNL bezorgd.

tdmduc
door tdmduc - Apr 21, 2022 om 15:47
703 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is aantoonbaar in de factuur die u afrekent met Amazon.

Op het moment dat u bijvoorbeeld door PostNL of DHL of anderszins vervoerder een mailtje krijgt dat er betaald moet worden kunt u het ook aantonen middels de factuur.

Als dit allemaal mislukt( je moet toch betalen om het te ontvangen) kunt altijd nog bezwaar aantekenen bij de Douane via deze website om het te veel betaalde weer terug te krijgen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 21, 2022 om 19:52
2039 Antwoorden / Vragen

Zo werkt het niet, de douane bepaalt via het systeem of er betaald moet worden en als dat systeem dat aangeeft gaat Postnl niet namens jou in discussie, dan betaal je of het gaat retour.

newmikey
door newmikey - Apr 21, 2022 om 21:48
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord staat letterlijk bij amazon.com op de website maar als u het niet zeker weet, vraag het aan de klantenservice zou ik zeggen. De waarde valt boven de €150 IOSS grens maar het lijkt mij aardig gedekt zo. Het zal trouwens BTW zijn en geen invoerrechten (of een miniem bedrag aan IR) - als u vertelt om wat voor product het gaat kan ik u wel het percentage invoerrechten opgeven. In ieder geval lijkt me het bedrag van €110 vrij aardig bij het 21% tarief van de BTW passen. Ebay heeft ook zo'n programma waarbij ze de inklaring laten regelen via een eigen agent dus dit kan wel kloppen ja:

"Calculating Fees

When you order products from AmazonGlobal for shipment to destinations outside of the U.S. or from Amazon Global Store for shipment to the U.S., an estimate of the Import Fees ("Import Fees Deposit") will be levied on those items in your order. With your authorization, these funds are used by the carrier or another agent to pay the Import Fees on your behalf (or the recipient's behalf) to the appropriate authorities of the destination. The payment of import fees is the responsibility of the importer and is levied based on the laws of the destination into which the products are being shipped.

The Import Fees Deposit is an estimation of the taxes and duties that may apply. It can vary depending on the selected shipping method and the number of items you purchase. The final Import Fee Deposit for each individual order is calculated during checkout and will be specified in the order summary. The estimated Import Fees Deposit may not represent the actual amount paid to customs authorities. Customs regulations and tax rates applicable to certain goods may change between the date the taxes and duties were estimated and the applicable taxes and duties on the date of import into the destination country. The duty or tax rate is often determined by the classification of a good, which varies by destination. You won't be charged additional fees if the actual Import Fees exceed the Import Fees Deposit we estimated.

Duties and taxes are calculated according to the shipping destination's customs regulations. Typically, this calculation is based on our product price and shipping, before any promotions. This allows destination country customs authorities to obtain the accurate import duties and taxes owed to them based on the actual value of the goods. For more information, go to About Customs, Duties & Taxes.

Import Fees Deposit Refunds
If the actual Import Fees are less than the Import Fees Deposit collected by us on your behalf, you'll automatically be refunded the difference to the payment method you used for the order. You'll receive a notification e-mail confirming the amount of the refund. The refunds will be processed as and when we receive carrier invoices confirming the actual Import Fees. If carrier invoices are not received by 180 days from the ship date, you will automatically receive a refund for the full amount of Import Fees Deposit paid."

ka
door kaartendraak - Apr 22, 2022 om 12:17
179 Antwoorden / 2 Vragen

Een volmindig JA van mij, zowel Amazon(.com) als AliExpress rekenen vooraf bij het afrekenen de inklaringskosten bij je artikelen(AliExpress zit het zelfs in de prijs inbegrepen en staat op je factuur apart vermeld) en betalen het op die manier vooruit voor de klant. Ik bestel heel veel op AliExpress, af en toe iets op Amazon.com en nooit problemen ermee, altijd de melding 'inklaring gelukt' gekregen. Sterker, het is nu zelfs makkelijker geworden sinds het maximum bedrag van 22 euro voor invoerrechten vrij kopen afgeschaft is, want nu hoef je je nooit meer zorgen te maken of iets door de douane heen komt of dta je gepakt wordt en een flink bedrag hoger moet betalen.
Andere winkels buiten de EU kan ik helaas niks over zeggen wat die doen.

mo
door mof - Apr 22, 2022 om 12:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Invoerrechten worden geheven op het moment dat het pakket de grens passeert. De ontvanger betaalt die rechten, niet de verzender. De kans is klein dat amazon VS de kosten aan de douane namens u afdraagt.

sc
door schijf01 - Apr 22, 2022 om 15:38
13 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de afzender de goederen leverd inclusief transportkosten , BTW en Invoerrechten worden deze wel degelijk door de afzender betaald.
Deze leverd dan Franko Huis inclusief alle kosten.