Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

janfreak
janfreak - 13-07-2014 13:31:47
Auto & Vervoer

Levensduur auto accu verlengen.

[quote=wimmi20 schreef op zondag 13 jul 2014, 12:56]als na enkele weken niet gebruiken van de auto de accu volkomen "dood" is dan is er meer aan de hand.
na maanden stilstand moet er nog enig "leven" inzitten zodat minstens de dashboard lampjes nog enigszins branden.
dat de accu leegraakt is een typisch schiphol verhaal.
na terugkomst wil de auto niet starten omdat er een laadruimte lampje is blijven branden.
dat wordt niet gezien omdat men overdag uitstapt.
3 accu's in 5 jaar is abnormaal, een accu gaat normaal wel 5 jaar mee, maar dan moet de auto wel een vlotte starter zijn.
een grotere accu monteren zal echt niet helpen, bovendien is er grote kans dat deze niet past op de accuplaat.
ik denk eerder aan een te hoge laadstroom, die vernielt langzaam de accu, zodat deze geen stroom meer vasthoudt.
meet maar eens met draaiende motor de laadspanning op de 2 accupolen.


de stroom waarmee de accu geladen wordt kun je simpel meten met een stroomtang. nu heeft niet iedereen die in huis, maar ik denk dat elke garage die wel even voor je wil meten. ook de wegenwacht zal dat graag doen. laadstromen van 30 a zijn heel normaal en daarop is een startaccu gefabriceerd. maar men verkijkt zich vaak op het capaciteitsverlies van een accu wanneer een auto langdurig, twee weken of meer, stilstaat. loodzuur batterijen ontladen zich, ook als ze niet gebruikt worden! bij 20°c kan het verlies van capaciteit tot 6% per maand bereiken en nog meer bij warmer weer. bovendien kunnen loodzuur batterijen onder de 12,4v beginnen te sulfateren. hoe dieper de ontlading en hoe langer de tijd alvorens de heroplading, hoe meer sulfaat de loodplaten zal bedekken. deze sulfaatlaag corrodeert en beschadigt de batterijen op onomkeerbare wijze. tevens hebben loodzuur batterijen, in tegenstelling tot andere soorten batterijen, geen last van geheugeneffect en moeten zo vaak mogelijk opgeladen worden. ideaal, moet het laden permanent zijn en uitgevoerd worden met een automatische elektronische lader.verder trekt de aanwezige elektronica in de auto ook stroom en doet dit 24 uur per dag zodat het niet verwonderlijk is dat een accu relatief snel leeg is.
meten aan een accu terwijl de motor draait heeft geen zin, je meet dan sowieso een te hoge spanning ten gevolge van oppervlaktelading op de platen. onderschat dit niet. als je dit effect wilt waarnemen dan moet je maar eens zodra je de motor stopt de accuspanning meten en dat ook nog eens een uur later doen ( wel met een digitale voltmeter). je zult dan zien dat de accuspanning aanzienlijk gedaald is, dit komt omdat dan de oppervlaktelading op de platen verdwenen is.
een accu met grotere capaciteit installeren indien dit mogelijk is gezien de ruimte is wel verstandig, vooral in de winter zal je daar plezier van hebben. wanneer het flink vriest is de capaciteit van een accu, ook al verkeert deze in prima staat, een fors stuk kleiner. je kunt dan langer starten.
ik zou scontra willen adviseren een goede acculader te kopen ( zit veel kaf onder het koren) en deze zodra de auto binnen staat aan te sluiten. moderne acculaders, zoals de accu-smart, laden de accu met een continue stroom op totdat hij vol is en schakelen dan over op druppellading zodat de accu vol blijft. de lader kan er ongestraft aan blijven zitten, ongeacht de tijd en dan zal je geen problemen meer hebben. alleen niet vergeten hem los te koppelen als je gaat rijden. de accu-smart kun je krijgen met 4 laadstromen, 1, 2, 4 en 7 ampère.