Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

kip3
kip3 - 11-01-2015 15:31:35
Huishouden & Energie

Duidelijk antwoord van liander/nuon

Beste vraagsteller highlanrroad,

je verhaal is heel deuidelijk voor mij.
wees blij dat je nu 3 automatische zelf te resetten hoofdzekeringen hebt.
dan hoef je nog zelden de netbeheerder te bellen als de hoofdzekering er eens
uit zou vliegen. is mij in 27 jaar in huurhuis overigens nog nooit gebeurd.
wel 3 x een defect aan de het dag/nacht systeem van de 1 fase feraris
(=draaischijf) kw/h meter met 2 telwerken. het is nu opgelost met zo'n
rundsteurgerate, i.p.v. een van die twee aparte draden die steeds uitvielen.

het 400 volt verhaal is duidelijk een montage fout (de nul niet goed
aangesloten) en de schade daarvan is te verhalen op de installateur.
bewaar dus alle bonnen van schade herstel, en dien via je rechtsbijstands
verzekering een claim in bij de netberheerder.
die moet het dan bij de kabellegger in rekening brengen.
doe het snel want de periode van 1 jaar en zes weken is bijna verlopen!

ook het defect zijn van de kw/h-meter moet de netbeheerder oplossen.
eis dus een controle van de meter, en de kostne daarvan komen voor rekening
van liander/nuon als blijkt dat de meter overduidelijk afwijkingen vertoont.
verwijs daarbij naar de 400 volt storing veroorzaakt door de kabellegger.

daarna kun je de foute facturen van de stroomleverancier laten corrigeren.
overleg daarbij een tabel met de jaarverbruiken van de afgelopen jaren.
je woont er al minstens 15 jaar, dus dat moet goed kunnen.

als laatste, zorg ervoor dat er in de hoofdzekeringkast een goede verbinding
is tussen de geel/groene aardkabel en de nul, want alleen dan werkt de
aardlekschakelaar zoals het hoort. ook is de kans op weer zo'n 400 v probleem
daarmee stukken kleiner. maak er tijdens werkzaamheden ook foto's van!

zonodig kun je ook nog de zogenaamde aardverspreidingsweerstand laten opmeten.
die dient lager te zijn dan 167 ohm anders werken zekeringen en
aardlekschakelaar onvoldoende bij een aardfout met kans op electrocutie.
in ene woning zonder aardlekschakelaar(s) dient die weerstand zelfs minder
dan 1 ohm te zijn, wat zeer moeilijk te realiseren valt, vandaar
aardlekschakelaars.
bij meer dan 1 ohm vliegt de reguliere zekering er niet uit bij een aardfout.
dus is een aardlekschakelaar nodig. die meet het verschil tussen de stroom in
de zowel de fase als de nul, en dat mag nooit meer zijn dan 30 mamperes
langer dan 30 mili secondes.

ook de waterleiding, gasleiding, en cv-leidingen dienen goed geaard te zijn,
zo wie zo in de meterkast, als ook in de keuken, doucheruimte e.d.

en tot slot, doe je klachten altijd schriftelijk aan zowel de stroom-
leverencier als de netwerkbeheerder, en noem daarin altijd je klantnummers,
postcode en de ean-nummers van al je meters.
vermeld geen telefoonnummers, want dat geeft meestal misverstanden.

en als je een feraris (=draaischijf-) kw/h-meter hebt, wees daar dan zuinig
op, en laat hem niet vervangen door een digitale.
zo'n oude meter sladeert namelijk je terugleverancies aan het net door b.v.
een windmolen met omvormer, of zonnepanelen met omvormer.
sterkte ermee.

groet van kip3.