Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ha
harberink - 04-02-2015 10:21:59
Huishouden & Energie

Laminaat ikea

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. in de europese richtlijn koop en garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de eu. elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

bij het omzetten van de europese richtlijn naar nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. in de nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. in veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de nederlandse wet.

u moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? en hebt u het product normaal gebruikt? dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

voorbeeld
van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. u kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. hij moet u een goede oplossing bieden.