Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 04-11-2015 12:32:56
Computers & Telefonie

Klacht t-mobile

Ik heb weinig tijd dus houd het kort.
een overeenkomst mag nooit zonder overeenstemming van beide partijen, eenzijdig veranderd worden. met andere woorden; "t-mobile" is hier fout en in gebreke!

eenzijdig aanpassen van voorwaarden mag in nederland op zich wel, mits aan twee voorwaarden is voldaan.

ten eerste moet in de oorspronkelijke overeenkomst zijn afgesproken dat de partij in kwestie het recht heeft om de voorwaarden eenzijdig aan te passen. staat dat nergens, dan mogen de voorwaarden alleen worden aangepast als beide partijen daarmee instemmen.

ten tweede moet de wederpartij in dat geval het recht hebben de overeenkomst op te zeggen. dit blijkt uit de wettelijke regeling omtrent algemene voorwaarden: een beding dat een partij het recht geeft de overeenkomst zomaar te wijzigen, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn (art. 6:237 sub c bw). bij een overeenkomst tussen twee (grote) bedrijven ligt dit anders. als die met elkaar willen afspreken dat de een zomaar de overeenkomst mag aanpassen, dan mag dat. je zou alleen wel gek zijn als bedrijfsjurist als je daarmee instemde.

in uw geval lijkt het mij interessant om dit voor de rechter aan te gaan vechten. stuur in elk geval "t-mobile" een brief waarin u aankondigt deze wijziging niet te accepteren en dat u verdere juridische stappen overweegt. en nog een advies; ga u laten informeren door de "rechtswinkel" of (een) jurist(en).