Rapporteren

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 30-12-2005 20:29:48
Auto & Vervoer

Goedkope olie

olie is er eigenlijk in 3 soorten:


minerale olie (de goedkoopste)
semi-synthetische olie (al wat duurder)
synthetische olie (de duurste)


synthetische olie smeert het best, minerale olie het slechtst.


verder moet je letten op de viscositeit (de dikte).
15w40 is een aanduiding van de viscositeit. het getal voor de w geeft aan wat de viscositeit is bij koude start en het getal achter de w geeft de viscositeit als de motor op temperatuur is.
hoe kleiner het getal voor de w des te beter de olie smeert bij een koude start (vooral in de winter van belang). synthetische olie heeft meestal een veel lager getal voor de w.
het voordeel is met name dat je motor minder slijt en je brandstof bespaart.


in een nieuwe motor moet je absoluut minerale olie gooien. de motor moet immers nog inlopen. inlopen is het op elkaar inslijten van de verschillende bewegende delen en dat lukt niet met synthetische olie, want die smeert te goed. is de motor eenmaal ingelopen, dan kun je het beste alle minerale olie aftappen en synthetische olie gebruiken. moet je daarna olie bijvullen, gebruik dan exact dezelfde olie.
verschillende soorten olie door elkaar is absoluut af te raden.
vind je synthetische olie te duur, neem dan semi-synthetische olie.
door minerale olie zal je motor sneller slijten.


een ander voordeel van synthetische olie is dat evt. slijpsel beter opgelost blijft in de olie en zich niet afzet in de motor (maar wel achterblijft in het oliefilter). olie volledig verversen is bij synthetische olie eigenlijk overbodig, al willen garages je graag anders doen geloven.