Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ft
ftm - 06-12-2021 21:40:39
Voeding & Gezondheid

Steunzolen niet goed


@ heremietkreeft: zo werkt dat niet in de gezondheidszorg.


 


anders dan bij de aanschaf of een reparatie van een auto, geldt in de zorg uitsluitend een inspanningsverplichting, niet een resultaatsverplichting.
als dat laatste het geval zou zijn zouden een hoop artsen moeilijke gevallen niet meer in behandeling nemen, geen operaties meer verrichten waarvan het resultaat onzeker is en geen medicijnen meer voorschrijven, waarvan evenmin zeker is of deze de klachten definitief zullen oplossen.
een systeem van no-cure-no-pay zou leiden tot een situatie waarbij veel patiënten geen behandeling meer zouden krijgen (en zelfs zouden overlijden) omdat het resultaat van de therapie niet zou kunnen worden gegarandeerd.

er geldt in de gezondheidszorg dus géén soort van "consumentenbescherming" waarnaar u verwijst. er geldt géén garantie, er geldt geen "niet tevreden, geld terug" systeem.

dat komt omdat een patiënt zich bij een zorgverlener meldt met een lichamelijke klacht en niet met bv een kapotte versnellingsbak.
het fysieke probleem wordt behandeld met de op dat moment geldende standaarden, in dit geval dus een steunzoolpaar op maat.

bij een kapotte versnellingsbak gaat dat anders: die wordt gerepareerd als de garagehouder er de zin van inziet en het resultaat kan garanderen, anders begint hij er niet aan en raadt hij u aan een andere auto te kopen.


dat er geld wordt teruggegeven is dus heel ongebruikelijk. u kunt van uw (huis)arts, tandarts, apotheker of fysiotherapeut óók geen geld-teruggarantie krijgen op een behandeling als deze niet aanslaat.
dat zou wat zijn: u eist geld terug van uw apotheek of omdat de paracetamol niet helpt bij uw hoofdpijn..

iets anders is het als uw zorgverlener prutswerk heeft geleverd, een grove fout heeft gemaakt. in dat geval kunt u een klacht indienen bij de tuchtcommissie van de beroepsgroep. maar ook dan gaat het om een strafrechtelijke procedure, niet om een garantie op resultaat en geen terugbetalingsprocedure.

dat de vraagsteller van de maker van de steunzolen toch het aanbod van 135 euro krijgt, nadat hij/zij  twee paar steunzolen heeft gemaakt is heel ongebruikelijk, het is coulance, een heel aardig gebaar van deze podotherapeut, maar het is zeker géén verplichting.