Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

pe
pebk - 22-04-2022 16:49:27
Winkels & Webshops

Albert heijn: geen korting zonder bonuskaart maakt ons data-slaafjes

Aanvullend; ik verwonder me toch dat iemand (zoals de ts) zich druk maakt over wat een supermarkt met een duidelijk beleid ontrent de doeleinden en registratie van (al dan niet) anonieme bonuskaartjes doet, in ruil voor wat korting (https://www.ah.nl/privacy" target="_blank">https://www.ah.nl/privacy), terwijl het gros van de mensen tegenwoordig rondloopt met een smartphone, die continu bijhoudt hoeveel stappen waar worden gezet en met welke snelheid u zich verplaatst.

bovendien sturen de telefoons (ook de dumb phones) met grote regelmaat een signaal naar de masten van waar u zich bevindt. bovendien houden google (android) en apple (ios), tenzij u het uit zet, exact bij waar u bent. uw telefoonprovider gebruikt de data ook, zodat als u wilt bellen of gebeld wordt, exact weet hoe over de wereld de communicatielijnen moeten lopen.

daarnaast zijn er natuurlijk ook nog legio apps die uw data naar hun servers sturen; leuke berichtjes, foto's, etc. facebook, insta, whatsapp, google, microsoft en legio andere clubs houden exact bij wie u bent, wat u doet enz. nog los van alle cookies die uw surfgedrag bijhouden in web browsers.

nagenoeg iedereen is inmiddels een dataslaaf. de dagelijkse boodschapjes lijken me nu niet echt het grootste gevaar. hooguit zorgen ze er voor dat mijn favoriete drop altijd te koop is als ik het wil hebben. misschien neem ik wel een extra zak mee, omdat die in de bonus is.