Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

heremietkreeft
heremietkreeft - 18-08-2022 09:24:54
Winkels & Webshops

Webshop stuurt me door naar china, mag dit?

U bent helaas niet de eerste en de enige die tegen dit fenomeen opliep. mijn echtgenote overkwam dit ook. gekocht bij een webshop in belgië maar vervolgens geconfronteerd met hetzelfde. zij had niet vooraf betaald en kreeg ondanks terugzenden (op onze) kosten herinneringen van klarna die even wel na enige moeite o.a. door aanleveren van verzendbewijs etc. werden ingetrokken.

bij het door mijzelf afleveren van het pakket bij een postagentschap was de opmering al meteen: u bent niet de eerste en ik neem aan dat hierover ook al veel meldingen zijn gedaan bij de acm.

en dan toch ook maar deze uitgebreide info waaruit ook is af teleiden dat u niet de eerste enenige bent: (helaas) 


verder kan hier helaas niet veel anders mee dan ook u wijzen op de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels, bestellen in het buitenland of van goederen die uit het verre buitenland komen, dropshippers etc.


 


zie dit fragment: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=kassa&utm_content=kassa%20zondagbrief" target="_blank">https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=kassa&utm_content=kassa%20zondagbrief

zo u tot vermoeden komt dat u wordt/bent opgelicht, doe dan melding bij de politie. men zal daar edan evenwel geen prioreiteit aangeven.


 


zie verder acm http://www.consuwijzer.nl/" target="_blank">www.consuwijzer.nl (https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/" target="_blank">https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang. 


 


en zie verder voor nog meer info o.a.:


 https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop-of-nep-shop#:~:text=%20je%20kunt%20op%20twee%20manieren%20eenvoudig%20controleren,meestal%20kun%20je%20het%20logo%20vinden...%20more%20" target="_blank">https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop;   https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-in-china-let-op-de-valkuilen?mt=2e743c0d124aedd6883b788b4e7aa1cb985f34e03700cf6143bdefd5cc7a478c&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=pol-2019-11-21&utm_content=pol-2019-11-21&utm_term=" target="_blank">https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen- 


 


https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/bekende-malafide-handelspartijen.html" target="_blank">bekende malafide handelspartijen | politie.nl


 


 https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat%20" target="_blank">https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat

https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-in-china-let-op-de-valkuilen" target="_blank">bestellen in china: let op de valkuilen | plusonline  
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen" target="_blank">online kopen: zo shop je veilig online | consumentenbond


 


en toch ook de opmerking dat dit de zoveelste keer is dat een vraag als deze resp. een klacht als deze wordt gesteld en dan ook steeds de antwoorden niet (veel)anders zullen zijn.


 


u kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/" target="_blank">https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/" target="_blank">https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/" target="_blank">https://www.klachtenkompas.nl/ van de consumentenbond en bij http://www.consuwijzer.nl/" target="_blank">www.consuwijzer.nl van de acm.

off topic: toen ik dit item opende en begon met antwoorden  bleek dat er al veel meer antwoorden waren gegeven dan de 6 die ik in beeld kreeg) en meer al gegeven antwoorden weer eens niet in beeld waren gekomen. (waaronder ook die van @marita5 die ongeveer dezelfde info bevat. die zag ik eerst na verzenden.