Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

vladja
vladja - 09-12-2004 14:15:35
Auto & Vervoer

Valse apk keuring

hallo janneke,


een apk keuring is iets anders dan een aankoopkeuring door de anwb. bij een apk keuring wordt gekeken naar de veiligheid van de auto op de weg. dus remmen, stuurinrichting, of het chassis (de kokerbalken/draagbalken), genoeg profiel op de banden (ook reservewiel), verlichting, claxon etc. nog voldoet aan de veiligheidseisen.


of de motor, startmotor en andere delen op hun laatste benen lopen is voor een apk goedkeuring geen probleem. alleen een dieselmotor mag niet teveel roet  produceren. ook niet of er een dikke deuk in b.v. het portier zit, als het portier maar normaal open en dicht kan.


als er gebreken zijn, die de veiligheideisen betreffen, dan had de auto afgekeurd moeten worden. dan kan je wat betreft die gebreken verhaal halen over de apk goedkeuring bij de dealer. daar jij niet degene bent, die de keuring heeft laten uitvoeren en betaald heeft, schiet je er financieel ook niets mee op. jij kunt de keuringskosten niet terug claimen. om de dealer te pesten, kan je met een schriftelijk bewijs van de renault-dealer, voor wat betreft de veiligheidseisen, naar de rdw stappen. dat is de instantie die de apk-keuring regelt en er toezicht op houdt. de dealer kan dan zijn keuringsbevoegdheid kwijtraken. meer niet.


wat nog wel eens gebeurt, is dat een medewerker van een garage er bijklust en dan de apk-keuring "voorbereid". misschien dat het zo gelopen is en dat de keurmeester de auto nauwelijks gezien heeft. dit handelswijze mag dus niet, maar het komt voor in de praktijk. de officiele keurmeester van de garage moet dan nog altijd voor de goedkeuring tekenen. de officiele keurmeesters worden door de rdw gekeurd en moeten regelmatig op "cursus" bij de rdw om hun certificaat geldig te houden.


het verandert echter niets wezenlijks aan de zaak.


vladja