Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hw
hwichers - 29-03-2009 23:38:54
Auto & Vervoer

Problemen batterij electrische fiets sparta ion

heb ook een sparta ion. gekocht eind juni 2006. na ongeveer een jaar motor stuk. onder garantie vervangen. motor bleef uit zichzelf lopen. fijn als je voor kruisend verkeer staat te wachten of af wil stappen. zo nu en dan gebeurde het dat de accu na gebruik in eens helemaal leeg was, terwijl bij het wegzetten nog volop stroom aanwezig was. vervelende is dat je eerst twijfelt of je wel goed gekeken hebt. probleem deed zich zo nu en dan voor. zeker is dat na twee jaar en een maand dit probleem zich ook voordeed bij een kennis die de fiets wilde proberen, maar omdat hij het daarna weer deed maar weer afgewacht. bij het uitlezen gaf hij in juli 2008 ook een foutmelding.  in december 2008, fiets is dan nog geen 2,5 jaar, stopt de fiets er helemaal mee. resetten zou de oplossing zijn. 20 euro betaald en het ging even goed. februari 2006 fiets is net 2,5 jaar geweest, weer stopt de fiets ermee. nu moest volgens dealer display worden vervangen. moest eerst 100 euro betalen, maar na heel erg aandringen onder protest 50 euro betaald. enkele weken later laat de fiets het weer helemaal afweten. nu moest de accu a. 500 of 550 euro worden vervangen. de fiets die nu iets meer dan 2,5 jaar oud is heeft 2500 km gereden. voor de accu zou ik het volle pond moeten betalen en op een nieuwe fiets zou ik meer dan 40 euro cent per kilometer hebben afgeschreven. lastig is vast te stellen of de defecte motor mede de oorzaak is van de defecte accu en het display. achteraf heeft de fiets bijna vanaf het begin problemen gehad met de accu, maar omdat het eerst incidenten waren, het daarbij gelaten. volgens consumentenblad moet een accu ongeveer 600 volle ladingen mee kunnen. uitgaande van 30 km per volle lading zou dat ongeveer 18000 km moeten zijn. 2500 km is nog geen 15 procent. omdat ik van mening ben dat een fiets van dat merk, met die prijs minimaal een jaar of 5 geheel probleemloos mee moet gaan, heb ik contact opgenomen met mijn rechtsbijstand verzekering. de casus was voor hun totaal geen probleem. in overleg heb ik nog wel een brief aan de rijwielhandelaar afgegeven met de eis dat de fiets geheel gratis hersteld diende te worden. indien hierop niet tot herstel wordt overgegaan gaan de stukken direct naar de rechtsbijstand verzekering.  n.m.m. wordt ten onrechte vaak verwezen naar de garantieperiode. burgerlijk wetboek deel 3 art. 17 spreekt niet van garantie, maar dat een product moet voldoen aan de eisen die je daar in redelijkheid aan mag stellen. garantie (geen wettelijke bepaling) kan men uitsluiten, maar niet de wettelijke aansprakelijkheid zoals hiervoor aangegeven. in de garantieperiode zal men meestal niet moeilijk doen, maar dat wil niet zeggen dat je na die tijd geen rechten meer hebt. (uitspraak kantonrechter terborg: man koopt 2e hands auto zonder garantie bij een autohandelaar.  binnen enkele weken motor geheel stuk gelopen. handelaar diende auto terug te nemen en geld terug te geven. immers van een handelaar mag je meer kennis verwachten en niemand zal een auto kopen die slecht is. dit natuurlijk  tenzij dit vooraf kenbaar wordt gemaakt en men b.v. de schade/mankementen zelf wil verhelpen