Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

mj
mjurgen - 16-10-2009 15:00:40
Voeding & Gezondheid

Coatinglaag van brilleglazen slijten

Tegenwoordig is de europese garantieperiode 24 maanden, maar na zes maanden moet de koper bewijzen dat de schade niet aan hem te wijten is, maar aan de verkoper.
(ik schrijf verkoper en niet fabrikant, omdat de koper zaken doet met de verkoper. mogelijk dat een bedrijf, i.c. van brillenglazen, ook garantie aan de koper geeft, maar dat staat los van de wettelijke garantieverplichting die de verkoper jegens de koper heeft.)
garantie is dus geen zwart/wit-verhaal en de omvang ervan hangt ook af van wat men redelijkerwijs an een voorwerp verwachten mag: een dure bril, reclame die schermt met de bikkelharde coating van de bril, ..., of: een zeer goedkoper aanbieding, zijn allemaal factoren voor het bepalen van de omvang van de garantieverplichting.)

als ik zo de andere reacties lees, dan krijg ik de indruk dat het niet makkelijk is om aan te tonen dat de coating niet door toedoen van de koper beschadigd is. daar staat tegenover dat het wellicht een duurdere bril betreft. en zo las ik hier: er zijn kennelijk hardere en zachtere coatings.

hoe dan ook: u kunt natuurlijk nog reclameren en misschien is de opticien aangesloten bij een brancheorganisatie, die een klachtenregeling kent. een extra moeilijkheid is wel dat de 24 maanden ook voorbij zijn en over hetgeen in juni van dit jaar door u en de opticien werd gezegd, vermoedelijk geen overeenstemming bestaat.