Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

wimmi20
wimmi20 - 15-03-2010 02:39:34
Auto & Vervoer

Kwaliteit motorolie

[quote=gratisrijden schreef op zondag 14 mrt 2010, 03:33][quote=hrdwerrorman schreef op zondag 14 mrt 2010, 02:25]vandaag kocht ik bij de lokale action de laatste 3 jerrycans van 5 ltr 15w40 à €5,79. de 4 ltr cans 10w40 heb ik laten staan want die waren me voor hetzelfde geld te duur.vreemde logica, want hoe groter het verschil tussen beide cijfers is hoe beter de olie.

de twee cijfers geven de verhouding aan tussen de temperatuur en de viscositeit(strooperigheid). het eerste cijfer moet laag zijn, dan wordt de olie minder dik bij een koude motor. het tweede cijfer moet hoog zijn, want dan wordt hij minder dun bij hoge temperaturen.

en ja de viscositeit van de olie scheelt enorm in verbruik! dunnere olie kan je tot 20% benzineverbruik besparen, maar niet elke auto kan tegen 0w30 en zeker in de hete zomerdagen mag je die olie niet gebruiken.

zelf pak ik altijd 5w40 olie van de klassificatie api-sl (hoe hoger de laatste letter deste beter) en die hecht als een magneet aan het metaal. bij een auto die vrij heet wordt gebruik ik ook wel 5w50 of 10w50.

vooral als je veel korte ritten maakt is het belangrijk dat het eerste cijfer laag is, de olie kan zich dan sneller in de motor verdelen.

als de olielamp brandt ben je te laat. dan is namelijk de oliedruk in het systeem te laag en loopt je motor al schade op; je moet dan onmiddelijk stoppen!

mijn raad: bespaar op alles, maar niet op de olie! ik laat dit nooit bij een garage doen, want daar is de keuze meestal beperkt en moet je het vrijwel altijd doen met olie van mindere kwaliteit voor de viervoudige prijs.

wat een onzin, 20% brandstofbesparing met dunne olie.
als je een olie 5 w 30 in je motorblok hebt gedraagt deze olie zich bij het starten als dikheid 5 en als het blok op werktemperatuur is gedraagt de dikte 30 zich als dikte 5. en is dus warm even dun als bij een koude start.. brandstofbesparing van 20% is dus een sprookje. de dikte 5 is dus alleen van kracht bij een koude start, enkele minuten later, als de motor warm is, gedraagt de dikte 30 zich als dikte 5. in die paar minuten kun je dus geen 20% brandstof besparen op je totale rit. het zomer en winter olie verhaal is ook onzin. dat is een verhaal uit de oude doos toen er alleen single grade olie bestond.
single grade wil zeggen dat de olie 1 dikte heeft. of het nu zomer of winter is, de motor
temperatuur zal de 90 graden celsius niet overschrijden, dat wordt bepaald door de thermostaat. en de olie past zich 's zomers en 's winters aan. daar zijn geen verschillende motor olieen voor nodig. een leuk weetje: de bugatti auto's uit de dertiger jaren (toen al peperduur) werden gesmeerd met raap olie. raap olie is een plantaardig produkt, net zoiets als lijnzaad olie of sla olie..