Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 25-05-2010 10:47:30
Geldzaken & Recht

De wet koop op afstand vindt je dat deze strengere mag?

Helemaal met je eens tdehond. proefexemplaren (o.a. potten met waardeloze pillen, die een fortuin blijken te kosten), proefabonnementen (o.a. enigma, sudoku sun, flutboekjes tegen exorbitante prijzen), dat is een groot probleem, waarbij de verkoper uitsluitend bezig is met geldklopperij.

er wordt nooit bij verteld dat je aan vervolgzendingen/abonnementen vast zit als je niet opzegt binnen een korte termijn (en dan ook nog aangetekend, wat je nog extra geld kost, want anders raakt de opzegging altijd zoek). pure misleiding. daar moet nodig iets aan gedaan worden.

als je bewust zelf een bestelling plaatst, dan ga je akkoord met de voorwaarden en dus neem je bewust het risico dat de levertijd maximaal 30 dagen is. wil je het artikel eerder, informeer dan eerst of dat mogelijk is of ga naar een winkel.

een wetswijziging helpt bovendien niet, want dan wordt in de leveringsvoorwaarden gewoon een andere termijn opgenomen. en dat kan geen wet tegenhouden en is ook nog eens rechtsgeldig. je bent niet verplicht om daar te kopen. doe je dat wel, dan ga je akkoord met de voorwaarden.

dom voorstel, want in de praktijk gaat dat niet werken. nog even afgezien van de kosten, die zo'n wetswijziging kost.

dat je vooraf moet betalen bij een webshop vind ik normaal. stuur een product op zonder betaling vooraf, zie dan nog maar eens de centjes binnen te krijgen zonder allerlei kosten te moeten maken of helemaal niets te ontvangen. verzenden onder rembours kan ook, maar dat kost extra geld, te betalen door de koper. en dat willen de meeste kopers niet.

bestelling annuleren, dan binnen 5 - 7 dagen je geld terug. nou hebben ze daar echt geen apart persoon voor zitten, die wacht tot er een annulering komt om dan gelijk aan het werk te gaan om dat geld terug te gaan betalen. dat loopt gewoon mee in de normale bedrijfsvoering. en dat kost tijd. controle of het al niet verzonden is, controle bij de orderverwerking of het niet op het punt staat verzonden te worden, het uit de verwerkings/orderafhandelingslijn halen, zodat het per ongeluk toch niet verzonden wordt etc.

ik zeg: beter nadenken en info inwinnen voor je een bestelling plaatst en niet proberen je eigen impulsieve koopgedrag af te wentelen op de leverancier. die zit echt niet te wachten op annuleringen, want dat kost hem geld in werk, waarvoor hij niets verkoopt, dus niets krijgt. die kosten zijn verwerkt in de prijzen, die de echte koper moet betalen voor zijn bestelling.

maar dit is duidelijk niet het antwoord wat seeger wil horen.

vladja