Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 26-05-2010 20:39:07
Auto & Vervoer

Auto airco opnieuw laten vullen??

@grindweg:
bedankt voor je reactie; maar je uitleg leest erg moeilijk door het aan-elkaar schrijven van de zinnen. zal het proberen te ontleden en mijn interpretatie in haakjes erachter zetten om het voor mij duidelijk te krijgen.

dus je schrijft:

geachte henson,
-het is zo wel te begrijpen....(misschien is het zo duidelijker voor jou0
-het koelmiddel volume neemt af.....(de koelmiddelmoleculen ontsnappen uit het systeem door kleine afdichtingslekjes bij o.a de o-ringen, dus de hoeveelheid koelmiddel wordt in de loop der jaren minder)
-om te verdampen heb je warmte transport nodig????(dacht dat de compressor de vloeistof omzet in gas, dus verdamping, en door deze verdamping ontstaat koude lucht die door ventilatoren in de cabine wordt geblazen).
-het gas wordt vloeistof in de condensor...(het gas wordt in de condensor weer tot vloeistof samengeperst).
-en de pomp verpomt dus gas.....(dacht dat de compressor afsloeg als ie geen vloeistof meer voelt, d.m.v. sensor in het systeem).
-als het systeem niet op pijl is dan betekent dat dat de verdamp capaciteit af.....(als er te weinig vulmiddel aanwezig is dan neemt de verdampingscapaciteit af ).
-als het ware wordt het gas te ijl....(als het ware bevat het gas te weing moleculen? wat komt er dan voor in de plaats? buitenlucht? vacuum?)
-de pomp wil teveel aanslaan en daar merk je het al aan.....(heb geen geregelde airco; dus volgens mij draait de pomp altijd mee bij inschakeling van de airco).
-neem een temp meter in de lucht uitlaat opening in het dashboard en je ziet etc. ...(om dit uit te testen moet je een termometer plaatsen op een ventilatierooster;in het dashboard; bij warm weer (+ 23°c?) zal een slecht gevulde airco niet de vereiste luchtuitstroom temperaatuur halen (tussen de 8 en 10°c); bij een lagere temperatuur kan hij dit nog wel bereiken.

kortom: als ik een termometer op direct een luchtrooster plak en de airco staat aan en ik laat de motor 15 minuten lopen dan moet ik bij (de laagste ventilatorstand?) een uitstroomlucht temperatuur meten van tussen de 8 en 10°c .......
die laatste waarden hoeven voor mij part niet te kloppen; maar wat ik wel zal verwachten is toch een aanzienlijke daling in luchtuitstroomtemperatuur nadat ik bij de airco-specialist ben geweest......klopt die aanname?? dus voor het bezoek meet ik bijv. 12°c luchtuitstroomtemperatuur en na de bijvulling van het systeem onder excact dezelfde omstandigheden 8°c, want een minimale daling van 5°c mag ik voor dat geld toch wel verwachten of niet?.

vriendelijke groet,

henson

ps: is een verslag van een dergelijke test ergens te vinden? of bijv. als garantievoorwaarde bij een airco-specialist ?