Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 27-05-2010 20:48:12
Auto & Vervoer

Auto airco opnieuw laten vullen??

-het koelmiddel volume neemt af.....(de koelmiddelmoleculen ontsnappen uit het systeem door kleine afdichtingslekjes bij o.a de o-ringen, dus de hoeveelheid koelmiddel wordt in de loop der jaren minder)
de enige plek waar lekkage optreed in een auto airco is de as-afdichting van de compressor, in alle ander gevallen is "geweld" van buitenaf de oorzaak

-om te verdampen heb je warmte transport nodig????(dacht dat de compressor de vloeistof omzet in gas, dus verdamping, en door deze verdamping ontstaat koude lucht die door ventilatoren in de cabine wordt geblazen).
om het koudemiddel te laten verdampen (koken)heb je warmte nodig deze warmte haal je bij een auto uit het interieur en dit gebeurd in de verdamper

-het gas wordt vloeistof in de condensor...(het gas wordt in de condensor weer tot vloeistof samengeperst).
om van het persgas weer vloeistof te maken moeten het worden afgekoeld. dit gebeurd in de condensor die gekoeld wordt door de rijwind, voor een goede werking moet het koude middel altijd minimaal 15 graden boven de buiten temperatuur liggen daar anders geen condensatie plaats kan vinden van het koudemiddel

-en de pomp verpomt dus gas.....(dacht dat de compressor afsloeg als ie geen vloeistof meer voelt, d.m.v. sensor in het systeem).
benaming "pomp" is niet juist. de compressor zorgt voor drukverhoging om de koudemiddel kringloop op gang te houden,door deze drukverhoging onstaat een hoog kookpunt van het koudemiddelgas wat in de condensor wordt afgekoeld tot de condensatie temperatuur.
een compressor kan alleen gasvormige mengsels verplaatsen omdat gas samenpersbaar is, vloeistof is niet samenpersbaar en wanneer dit in de compressor komt zal dit tot onherstelbare schade leiden aan de compressor.


-als het systeem niet op pijl is dan betekent dat dat de verdamp capaciteit af.....(als er te weinig vulmiddel aanwezig is dan neemt de verdampingscapaciteit af ).
onderdeel van het koudemiddelkringloop is capilair of expansieventiel,deze bepaald de mate van verdamping en is zo ontworpen dat de de verdamper voor 3/4 ggevuld is met met vloeistof, deze vloeistof wil veel warmte opnemen waardoor het gaat koken en een gas wordt.
voor een zo hoog mogelijk rendement moet dit zolaat mogelijk gebeuren in de verdamper bij voorkeur vlak voordat de vloeistof de verdamper verlaat.
echter hierdoor neemt de kans op vloeistofslag toe.
de ontwerper van het systeem zal er dmv oververhiiting van het koudemiddel voor zorgen dat er altijd gas wordt aangezogen
de oververhiiting voor airco is tussen de 2 en 10k
wanneer de vulling van het systeem niet juist is dan neemt de oververhitting toe(meer dan 10k) en staat de verdamper maar voor een klein deel vol met vloeistof het overgrote deel staat vol met gas, dit warme gas wil haast geen warmte meer opnemen wat resulteerd in afname van het koelvermogen


-als het ware wordt het gas te ijl....(als het ware bevat het gas te weing moleculen? wat komt er dan voor in de plaats? buitenlucht? vacuum?)
er komt koudemiddel voor in de plaats met als gevolg een lagere druk wat weer zorgt voor minderkoelcapaciteit

-de pomp wil teveel aanslaan en daar merk je het al aan.....(heb geen geregelde airco; dus volgens mij draait de pomp altijd mee bij inschakeling van de airco).
door te weinig vulling wordt de compressor door de lagedruk beveiing uitgeschakeld nadat alles weeer in rust is gekomen slaat de compressor voor een korte tijd aan ttot de ld schakelaar weer ingrijpt.
bij een handgeregelde airco moet je voor de gewenste temperatur zelf in/uitschakelen, bij een automatische regeld de thermostaat dat voor je.


-neem een temp meter in de lucht uitlaat opening in het dashboard en je ziet etc. ...(om dit uit te testen moet je een termometer plaatsen op een ventilatierooster;in het dashboard; bij warm weer (+ 23°c?) zal een slecht gevulde airco niet de vereiste luchtuitstroom temperaatuur halen (tussen de 8 en 10°c); bij een lagere temperatuur kan hij dit nog wel bereiken.

kortom: als ik een termometer op direct een luchtrooster plak en de airco staat aan en ik laat de motor 15 minuten lopen dan moet ik bij (de laagste ventilatorstand?) een uitstroomlucht temperatuur meten van tussen de 8 en 10°c .......

en hier gaat het fout om de goede werking te contoleren of de verdamper zijn werk goed doet moet je direct in/op de verdamper meten,
dit is echter niet makkelijk te doen alles is in een auto weggebouwt, maar voor een juiste meting zou je de voeler op de verdamper zelf moet plakken , bij een goede werking zal deze nagenoeg 0 graden aangeven.


die laatste waarden hoeven voor mij part niet te kloppen; maar wat ik wel zal verwachten is toch een aanzienlijke daling in luchtuitstroomtemperatuur nadat ik bij de airco-specialist ben geweest......klopt die aanname?? dus voor het bezoek meet ik bijv. 12°c luchtuitstroomtemperatuur en na de bijvulling van het systeem onder excact dezelfde omstandigheden 8°c, want een minimale daling van 5°c mag ik voor dat geld toch wel verwachten of niet?.

deze 0 graden gemeten op de verdamper is het mooist, echter een temperatuur tussen de 2 en 10 graden is ook nog goed, het is wel afhankelijk van de buitentemperatuur dit heeft te maken met de ontwerpcondities van het systeem dat zal meestal 32 graden zijn en voor luxe merken 43 graden.
hou er wel rekening mee dat het onder de motorkap behoorlijk wam is en dat dit ook van invloed is op het systeem