Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

he
helene2260 - 22-09-2011 22:25:16
Geldzaken & Recht

Zorgkosten

Ik ben inmiddels ruim 7 jaar chronisch ziek en gebruik een bepaald medicijn ook zo'n 2,5 jaar. nu wil het geval ik had mijn handen gewassen, waren nog een beetje klam en wat gebeurt er : het medicijnflesje valt mij uit de hand. gevolg alles in de wastafel en het restant op de vloer van de badkamer. daarom niet getreurd dacht ik bij mijzelf, mijn vaste apotheek heeft zeker nog een herhaalrecept van de specialiste in de klapper zitten, nou ja, niet dus. ik werd geadviseerd om de huisartsenpost te bellen. na ongeveer 5 keer bellen had ik eindelijk een dame aan de lijn, ik leg haar mijn probleem voor, zij zegt geen probleem mevrouw, ik zal een recept uitschrijven voor 10 pilletjes. ik zei daarop : wat ??? 10 pilletjes waarom geen vol potje, daar zitten er weliswaar 90 stuks in, maar ik een chronische patiënte dus die komen van zelf op. antwoord van die dame, nee mevrouw wij mogen slechts een hoeveelheid uitschrijven die u dit weekeinde dient in te nemen met een marge van maximaal 25%. ik was met stomheid geslagen, moest ook nog naar een de ziekenhuisapotheek tuffen op mijn scootmobiel want het kon niet doorgefaxt worden naar mijn eigen apotheek, die mij eerder aangeboden hadden om het even te bezorgen. zo gezegd, zo gedaan. ik tuf op mijn scootmobiel naar de ziekenhuisapotheek, lever mijn recept in en hoor meteen de apothekersassistente boos worden, zo in de trant waarop ikzelf gereageerd had : wat een onzin !! nu moet ik mevrouw (bedoelde ze ondergetekende mee) een vol potje medicijnen (90 stuks) openmaken en er maar 10 stuks van aan u meegeven. ik zei daarop, weet je wat, doe niet moeilijk, bel mijn apotheek even
en hier is mijn paspoort ter verificatie, dan zal het toch niet zo'n probleem zijn om mij het hele potje mee te geven, desnoods faxt mijn apotheek een nieuw recept door a.s. maandag. oh nee mevrouw, zei zij, niet dat wij dat niet willen hoor, maar wij krijgen van de zorgverzekeraar maar 10 pilletjes vergoedt. toen gingen bij mij bijna mijn stoppen door.
hoe bedoel je bureaucratie ???? of je reinste tijd- en geldverspilling. laat ik u allen even de tijdlijn uitleggen. oké, het is dus als volgt hier in ons land. kom jij in het weekeinde krap te zitten met medicijnen of jij hebt een blunder zoals ik dan gebeurt er dit :

1. medicijnen vallen uit iemands handen
2. men belt de huisapotheek
3. huisapotheek verwijst naar de huisartsenpost voor nieuw recept
4. huisartsenpost schrijft nieuw recept uit maar in zeer kleine hoeveelheid
5. recept dient zelf opgehaald te worden bij andere apotheek
6. recept is slechts voor 10 pilletje in plaats van voor 1 potje
7. yippie medicijn gehaald.

maandagochtend begint het feest van voren af aan !!

8. bel de specialist en/of huisarts voor een nieuw herhaalrecept
9. laat eigen apotheek het nieuw gefaxte recept uitleveren.
10. ik heb eindelijk het volledige medicijn.

in deze tijdlijn heb ik 7 verschillende mensen gesproken dan niet moeten lastig vallen om 1 potje medicijnen van 90 stuks. het heeft mij alles bij elkaar 6 telefoontjes gekost, 2 uur reistijd (met scootmobiel) en 1 uur wachttijd inclusief wachttijd aan de telefoon voordat jij de huisartsenpost bereiken kan.

vraag ik dit die bewuste maandag ook nog eens na bij de zorgverzekeraar vgz in dit geval en dan krijg je als verzekerde het volgende antwoord :

ja mevrouw maar u moet ook geen herhaalrecepten aanvragen tijdens het weekdeinde; nadat ik uitgelegd had wat er gebeurd was, bond de jongedame in en zei doodleuk : dat zijn de regels mevrouw.

ik heb maar gauw opgehangen want de stoom kwam letterlijk uit mijn oren en ik kan er nu nog wel eens boos om worden, echt waar, zelfs nog na een half jaar.

ik weet echt niet meer waarom ik als chronisch zieke zoveel premie moet betalen voor een service en zorg van lek mijn vestje.