Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ge
geengehoor - 19-11-2011 09:00:32
Voeding & Gezondheid

Hoor toestel verloren in proeftijd

Beste maquelone,

zelf ben ik zelfstandig audicien met een klein bedrijfje.
heel af en toe komt het voor dat een klant van mij zijn of haar hoortoestel verliest. omdat de meetresultaten al zijn opgeslagen in de computer geef ik zelf meestal een coulance korting van zo'n 25% (behalve de hoortoestellen zonder eigen bijdrage omdat de bruto marges te klein voor zijn)

ook wil ik graag nog even reageren op vladja: je geeft aan dat prijzen kunstmatig hoog gehouden worden, waar baseer je dit op? een iphone 4 bijvoorbeeld kost ongeveer €600,-. hier hoeft geen medisch onderzoek voor verricht te worden, en ze gaan met tientallen miljoenen over de toonbank.

fabrikant phonak heeft een hoortoestel met soundrecover techniek. deze techniek verschuift hoge tonen die iemand niet meer waar kan nemen naar een lager gelegen frequentiegebied. de onderzoeksfase voorafgaand aan de daadwerkelijke toepassing in de hoortoestellen heeft ongeveer vijf jaar gekost.

de prijs die een gebruiker betaald voor een hoortoestel is gebaseerd op de inkoopprijs van een hoortoestel en de tijd die de audicien investeer. zelf ben ik in een proefperiode ongeveer acht uur tijd kwijt aan een aanpassing inclusief de administratieve afhandeling.

in mijn winkel werken we met 2,5 fte. we kunnen dan maximaal 300 hoortoestellen per jaar aanpassen. de gemiddelde hoortoestelprijs in nederland zit op €1000,-. we kunnen dus een omzet per jaar van ongeveer €300.000,- realiseren. brutomarge is dan €150.000,-. personeelskosten bedragen €90.000.

van de €60.000 die overblijft betalen we de huur, auto, reclamekosten, investeringen, accountant, arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioenopbouw enz....

als je suggesties hebt hoe we meer over kunnen houden.......