Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

confix
confix - 06-02-2012 18:55:29
Auto & Vervoer

Schade oldtimer

Een kapotte startmotor (voor 12v) proberen aan de praat te krijgen met 24v is natuurlijk vragen om moeilijkheden.
kapot? dan draait hij op 12v ook niet meer. de oplossing van haagee kan dan nog iets opleveren.
draait hij wel, maar moeizaam? dan zakt de spanning van je accu te ver in (door het extra vermogen dat je nodig heb om de koude motor met stroop rond te draaien en het feit dat de accuspanning bij lage temperaturen en lage ladingstoestand sneller inzakt. een derde reden: een slechte aardaansluiting van de accu (dat heeft mijn start/accuproblemen na lang zoeken en twee nieuwe accu's, volledig opgelost, ook nu met deze winter! dus tip: maak de aardaansluiting aan je motorblok schoon, vervang hem evt. om moeilijkheden te voorkomen).
sluit je een extra accu aan dan los je dat inzakken deels op in de hoop dat je je motor toch aankrijgt en je normale accu voldoende kunt laden voor de volgende keer. twee accu's parallel kan ook, de spanning blijft dan nl. 12v, maar de capaciteit van de accu's neemt toe..
twee accu's in serie leveren samen 24v en dus gaat je elektrisch systeem op die spanning werken. je eigen accu gaat als een gek laden, immers de aangesloten spanning ligt boven de spanning die hij afgeeft (je dynamo is begrensd op ong. 14,4v, anders gaat de accu overladen en sneuvelt hij)) . de spanning die uiteindelijk op het totaal komt te staan hangt af van de weerstanden in het systeem, maar de kans is reëel dat die boven de 12v uitkomt en daar is dat systeem dus niet op berekend, met alle mogelijke gevolgen van dien. een 2x zo grote spanning levert nl. in componenten (je ventilator etc.) een twee keer zo grote stroom (als de weerstand constant is) en dus een 4x zo groot vermogen. dat kan niet elk apparaat of stuk draad hebben. warmte ontwikkeling is het gevolg.
bovendien zal je met die grotere spanning ook weer meer risico hebben dat je startmotor kapot gaat. kortom, vragen om moeilijkheden. ik zou dit zeker nooit doen, ook niet als mensen van de anwb dit (soms) schijnen te doen. dat lijkt mij nl. een sterk verhaal, tenzij ze een hele slimme truuk hebben om de spanning op het systeem tot 12v te beperken, een goede verzekering hebben, of om werk verlegen zitten. spanning en stroom zijn nl. andere dingen en je kunt niet zomaar de spanning verdubbelen (een lamp uit de usa. gaat in nl snel kapot, die is nl. gemaakt voor 110v)!

aan jou dus de taak te bewijzen waar de oorzaak ligt: heeft de monteur de accu's in serie aangesloten op je systeem? dan kán dat heel goed de oorzaak van dit knelpunt zijn. niet makkelijk lijkt mij. een analyse van wát er kapot is (alleen gesmolten draden, of ook componenten?) en op welke manier dat dan gebeurd is zal hierover uitsluitsel moeten geven. tijd voor een vakman!!

als een monteur je auto verkeerd behandelt lijkt mij dat de garage de schade herstelt. ik neem aan dat dat recht ook bij deze garage geldt (zeker als het een bovag garage is). het probleem is: wat is de oorzaak van de schade en erkent de garage zijn eventuele fout


succes, hopelijk komt er een oplossing.