Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ha
hanneke - 23-03-2012 17:03:31
Voeding & Gezondheid

Nieuwe sun verpakking imigran- ellende

[quote=ruitenboer schreef op vrijdag 23 mrt 2012, 16:05]wat mij niet helemaal duidelijk is?
werkt het vervangende medicijn wel?
het wordt een beetje vreemd als we voor de mooiere of betere verpakking meer aan premie gaan betalen met zijn allen.

uit ervaring weet ik dat als het vervangende medicijn niet goed werkt of bijwerkingen geeft je zo terug kunt naar het oude. wat ik dan weer niet begrijp is dat je meteen een verpakking voor 3 maanden krijgt en bij niet gebleken geschiktheid na één week voor bijna drie maanden weg kunt gooien want hergebruiken is er niet bij.
uw opmerking over of het middel wel werkt, en dat het volgens u alleen maar om een mooiere verpakking gaat, laat ik even aan me voorbij gaan. op vergelijkbare opmerkingen is al door meerdere mensen (waaronder mijzelf: vrijdag 23 mrt 2012, 15:16) gereageerd.

met betrekking tot het teruggaan naar de oude medicijnen: zoals aangegeven: dat kon voor 1 januari 2012 inderdaad redelijk makkelijk. maar sinds 1 januari is het wel een stuk moeilijker gemaakt, en moet de voorschrijvend arts echt met een specifiek verhaal komen naar de verzekeraar. het alleen maar op het recept zetten "medische noodzaak" (wat dus vroeger wel kon) wordt nu nog maar nauwelijks geaccepteerd.
(waarmee ik niet zeg dat het nooit wordt geaccepteerd, maar wel steeds minder.)

als je een nieuw medicijn meekrijgt, dan wordt er normaal gesproken maar voor maximaal 2 weken (15 dagen om precies te zijn) meegegeven. dit inderdaad om te voorkomen dat dure medicijnen moeten worden weggegooid als de patiënt bijwerkingen krijgt, of als het middel niet genoeg helpt (voor zover dat binnen 2 weken beoordeeld kan worden).
gek genoeg gebeurt dat inderdaad niet als je een doorlopend recept hebt, maar op last van de verzekeraar het merk wordt veranderd.
tegelijk kan ik me daar ook wel weer íets bij voorstellen: voor veel mensen zal het nauwelijks verschil maken welk merk ze gebruiken. en als een zorgverzekeraar plots zijn merkvoorkeuren wijzigt (wat ze regelmatig doen), en je dus misschien wel 2 of 3 keer per jaar een nieuw merk krijgt, is het wel lastig dat je dan ineens niet meer je normale driemaands voorraad meekrijgt maar slechts voor 2 weken. ik weet bijna zeker dat als ze dat zouden doen, daar ook weer veel klachten over komen van al die mensen die gaan mopperen dat ze veel vaker naar de apotheek moeten, en wat dat dan allemaal wel weer niet zal kosten aan apothekerskosten enzo.
elk voordeel heeft dus zoals altijd ook weer zijn nadeel.

en nogmaals voor de duidelijkheid: het zijn niet de apothekers die dit doen, zij moeten dit doen van de verzekeraars! apothekers zitten hier ook echt niet op te wachten.

agaat, in ieder geval veel sterkte! als mede-migraine-patiënt kan ik me een beetje voorstellen hoe het is... ik hoop dat je snel weer medicijnen krijgt die voor jou goed te gebruiken zijn!