Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 11-05-2012 14:50:31
Huishouden & Energie

Keukenblad ikea

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 14:29]je tenen staan toch werkelijk krom bij het zinloze gezwam van ikbenik.
bij welk onderwerp dan ook, het lukt iedere keer om onzin te spuien.
zelfs het dragen van een schort in de keuken vindt ons bijdehandje
niet normaal !
en van europese garantiebepalingen begrijpt ikbenik helemaal niets.


laat één ding heel duidelijk zijn:
de term "wettelijke garantie" slaat niet op de garantie die de verkopende partij en fabrikant geven, maar slaat op de conformiteitsbeginsel.

dus het is niet zo dat de verkopende partij verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken.

de europese richtlijn kent wel een twee jaar termijn, maar dat slaat niet op de minimale garantie die de winkelier moet verstrekken, maar slaat op dat de verkopende partij gedurende de eerste twee jaar aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het product op grond van die koopovereenkomst had moeten bezitten.

dat veel mensen de "wettelijke garantie" van twee jaar lezen als dat de winkelier wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken, moet je niet mij van alles beschuldigen!

dus als een winkelier maar één jaar garantie geeft is die niet in overtreding. andere mensen zeggen van wel, omdat de "wettelijke garantie" twee jaar is en daardoor de winkelier in overtreding is. die "wettelijke garantie" heeft betrekking op de conformiteitsbeginsel en niet op de garantie die de winkelier en fabrikant geven.

waarom is het zo moeilijk om dat te begrijpen?


de europese richtlijn omschrijft:

[quote]artikel 5
termijnen
1. de verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.

2. de lidstaten kunnen bepalen dat de consument zijn rechten niet kan uitoefenen dan wanneer hij de verkoper binnen een termijn van twee maanden na de datum waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, hiervan op de hoogte heeft gebracht.
de lidstaten stellen de commissie in kennis van het gebruik dat zij van dit lid maken. de commissie houdt de gevolgen in het oog die deze aan de lidstaten geboden keuzemogelijkheid heeft voor de consument en voor de interne markt.
uiterlijk 3 januari 2003 stelt de commissie een verslag op over het gebruik dat de lidstaten van dit lid maken. dit verslag wordt bekendgemaakt in het publicatieblad van de europese gemeenschappen.

3. manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de aflevering van de goederen, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van aflevering tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van de goederen of met de aard van het gebrek aan overeenstemming.

artikel 6

garanties

1. elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.

2. in de garantie:
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.

3. op verzoek van de consument moet de garantie schriftelijk of op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame drager beschikbaar worden gesteld.

4. de lidstaat waar de consumptiegoederen op de markt worden gebracht, kan, met inachtneming van de bepalingen van het verdrag, bepalen dat op zijn grondgebied de garantie wordt gesteld in één of meer talen die hij uit de officiële talen van de gemeenschap kiest.

5. indien een garantie inbreuk maakt op de voorschriften van de leden 2, 3 en 4, doet dat op generlei wijze afbreuk aan de geldigheid ervan en kan de consument zich er toch op beroepen en verlangen dat die wordt gehonoreerd.
bron: http://eur-lex.europa.eu/lexuriserv/lexuriserv.do?uri=celex:31999l0044:nl:html">europese richtlijn


"gebrek aan overeenstemming" betekent dus gebrek aan de overeenkomst. overeenstemming is een ander woord voor overeenkomst.

waar staat hierboven in de europese richtlijn dat de verkopende partij verplicht is om minimaal twee jaar garantie te geven???

nou????