Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 10-09-2012 14:25:27
Winkels & Webshops

Aldi

Oh, daar gaan we weer. mensen doen weer moeilijk om een paar centen.

het maakt mij niet uit of er wordt afgerond of niet, maar mensen denken echt dat het kapitalen kost, dat afronden. hou jezelf maar voor de gek, want dat is niet zo.

ik zal het proberen aan te tonen met een rekenvoorbeeld, zowel in het negatieve als in het positieve.

stel: je gaat wekelijks 1 keer boodschappen doen bij de supermarkt, en je moet steeds 2 cent afrondingsverschil betalen. dan kost je dat op jaarbasis 1 euro en 4 cent.


je kan ook het onwaarschijnlijke geluk hebben dat je steeds 2 cent afrondingsverschil niet hoeft te betalen. dan levert je dit op jaarbasis 1 euro en 4 cent op.

in de praktijk zal je de ene keer bij betalen, de andere keer heb je geluk, en valt het verschil in je voordeel uit.

wat betekent dit nu? niemand verdient erop, ook een supermarkt niet. want die moet in evenveel gevallen centen laten liggen als dat ze extra centen rekenen.

neem de proef eens op de som, en streep aan wanneer je 2 cent terug kreeg, en wanneer je 2 cent bij moest betalen. je zult zien dat de balans na een jaar, misschien al eerder, praktisch op nul valt.

ja, en daar gaat dit nu om, om die paar cent.

ik ken mensen die op hoge poten hun beklag doen bij de kassamedewerker, wanneer ze die twee cent bij moeten lappen. als hun kassabon echter 10,02 euro vermeldt, hoor je ze niet. dan moeten ze net zo principieel die 2 centen betalen, maar dat doen ze dus niet.