Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ol
oldeswamp - 13-12-2013 17:26:48
Computers & Telefonie

Etiketten in programma works 2010

Voor het kerstrondje in mijn woonplaats heb ik de volgende gebruiksaanwijzing geschreven:
(meer info op http://oldemarktsecc.wordpress.com/

installeer een office pakket

een gratis te downloaden office pakket is eenvoudig te downloaden en te installeren. hier is gekozen voor libreoffice dat uitstekende functies biedt en te vergelijken is met andere betaalde office pakketten zoals die van microsoft.
mocht je met microsoft aan de slag willen dan zijn daar goede youtube instructiefilmpjes van te vinden. de werkwijze lijkt overigens sterk op deze handleiding.


maak een database

om etiketten te printen wil je meestal gebruik maken van een bestaande database. om die te maken kunt u dat bijvoorbeeld doen door het adresboek van een e-mailprogramma te gebruiken of de lijst contactpersonen vanuit gmail of personen bij outlook.

ik ga in dit voorbeeld uit van gmail. selecteer daar contactpersonen en klik op meer, kies vervolgens voor:
exporteren als: csv-indeling van outlook.

csv staat voor comma separated value of komma gescheiden bestand.

er zijn verschillende keuzemogelijkheden.
voor ons doel is de outlook export de beste, dus ga ik in deze handleiding daarmee verder.
klik op de button exporteren en er wordt een exportbestand: contacts.csv opgeslagen. de standaardlocatie is de map downloads. zoek anders via start op naam contacts.csv waar het bestand op de harde schijf staat en zet het eventueel op het bureaublad zodat het eenvoudig te vinden is.


open dit bestand in het werkblad van libreoffice (calc) en vul het eventueel aan met ontbrekende gegevens. zorg dat het bestand op een plekje staat waar het kan blijven staan, want bij de volgende stap gaan we het bestand definiëren als database en het levert problemen op als je het daarna gaat verplaatsen op de harde schijf. ik noem dit bestand adressenbestand en sla het op in het standaardformaat of .xls (excel).


definieer het werkblad adressenbestand als database

ga als volgt te werk:
1. open een leeg tekstdocument.
2. klik op invoegen>velden>overig.
3. ga naar de tab database en klik bij type op standaardbriefveld.
4. klik nu op bladeren en selecteer daar uw eigengemaakte database.
5. hiermee registreert u deze database binnen het pakket.

in dit voorbeeld: adressen demo kerstrondje.
ga verder als volgt:

1. kies in een leeg tekstbestand, linksboven via bestand - nieuw - etiketten om het dialoogvenster etiketten te openen.
2. selecteer de opmaak van de etiketbladen die u wilt afdrukken op de tab etiketten (zie * onderaan deze bldz)
3. kies de database en tabel waaruit de gegevens moeten worden gehaald.
4. selecteer een databaseveld waarvan u de inhoud wilt afdrukken. klik op de knop die een pijl naar links weergeeft om het databaseveld in het vak labeltekst in te voegen. ga door met het selecteren en invoegen van databasevelden als u meer velden op elk etiket wilt. u kunt op enter drukken om een nieuwe regel in te voeren, en u kunt elk teken typen om vaste tekst in te voeren en spaties tussen de veldnamen. tussen de postcode en de woonplaatshoren bijvoorbeeld 2 spaties.
5. optioneel, als u meer tekst wilt typen, opmaak wilt toepassen, of afbeeldingen en lijnen wilt invoegen, zou u inhoud synchroniseren op de tab opties moeten inschakelen. als u dit inschakelt opent een klein venster met een knop synchroniseren als u het dialoogvenster labels verlaat. nu hoeft u alleen maar te werken met het eerste label in het labelsdocument, en klik dan op de knop synchroniseren om uw werk naar elk label van het document te kopiëren.
6. klik op nieuw document.
7. als u het etiketdocument bekijkt wilt u misschien tijdelijk beeld - veldnamen inschakelen. dit geeft de velden op een meer visuele manier weer, zodat u de inhoud van het etiket makkelijker kunt schikken en bewerken.
8. u kunt het etiketdocument dan opslaan en/of afdrukken.

als u er voor kiest om het document af te drukken, zult u gevraagd worden of u een standaardbrief wilt afdrukken. antwoord met ja om het dialoogvenster standaardbrief te openen. in het dialoogvenster standaardbrief kunt u de records selecteren waarvoor u etiketten wilt afdrukken.

als dit alles goed verloopt is het handig om het tekstdocument op te slaan onder de naam adresetiketten printen en op te slaan in dezelfde map waar het bestand adressenbestand staat.
wijzigingen in het bestand zullen automatisch worden meegenomen bij een volgende keer dat het wordt gebruikt.


*het formaat van de etiketten kan natuurlijk verschillend zijn en de juiste opmaak kan afhankelijk zijn van printer en formaat etiketten. een voorbeeld voor de opmaak instellingen staat hierboven:
maak eerst een proefafdruk en kijk of er nog aanpassingen nodig zijn. dit is sterk afhankelijk van type printer en etiketvellen. ik heb hier een voorbeeld van het merk jade 3x8 etiketten met een hp printer type deskjet 4580.