Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 22-08-2005 14:03:05
Auto & Vervoer

Verschil ongelood

De cijfers staan voor het octaangehalte, tov het heptaangehalte.

euro 95 betekent 95 delen octaan en 5 delen heptaan, en 98, raad het
al. 98 delen octaan en 2 heptaan. heptaan is onstabieler en doet eerder
boem. het hangt van de motor af of je een snellere of juist langzamere
explosie (verbranding in de cilinder) nodig hebt. snellere auto' s
hebben vaak een hogere compressie nodig (dus minder heptaan om de boem
te veroorzaken)



als een motorfabrikant dus opgeeft dat zijn motor geschikt is om op
benzine met een octaangehalte van 95 octaan te lopen, wil hij dus
eigenlijk zeggen dat de mate waarin de brandstofdampen in deze motor
verdicht/samengeperst worden zodanig is, dat er geen hoger octaangehalte is vereist.



een benzine met een hoger octaangehalte gebruiken in je motor zal
hem  niet sneller en beter laten lopen, (tenzij je motor opgevoerd
werd en hij onder andere een hogere compressieverhouding heeft
gekregen.) met een benzine met een te laag octaangehalte rijden is
echter ten zeerste af te raden. dan maak je kans dat de motor de
benzinedampen tot zelfontbranding aanzet, met alle gevolgen van dien.



in duitsland heb je vaak 3 soorten normaal 91 bleifrei, super bleifrei 95 en super bleifrei 98. en alle v-powers etc...

 super 95 is dan de juiste keus en als die er niet is kan je beter de 98 nemen dan de 91.