Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

sp
spamthejay - 09-05-2011 14:19:57
Voeding & Gezondheid

stopzetten fit 4 free automatisch incasso

Dik 2 jaar geleden heb ik mijn abonnement bij fit 4 free (fitnesscentrum) opgezegd. bij het abonnement zat een pasje waarmee je, naast entree tot het gebouw, ook korting ontving bij bepaalde winkels. na opzegging kwam ik er na enkele maanden achter dat er maandelijks 2,95 eur werd afgeschreven door fit4free.

bij navraag bleek dit voor het pasje te zijn. en het kon alleen worden stopgezet als ik het pasje inleverde (waar ze voor het gemak niks over gemeld hebben bij het beëindigen van het abonnement). dit had ik inmiddels al lang niet meer. ik legde uit dat het pasje nog nooit gebruikt was- en ook niet gebruikt werd. dit zouden ze zo kunnen opzoeken in hun database (het was zo'n pasje met magneetstrip). bovendien lijkt het me geen probleem om het pasje te blokkeren. dit bleek allemaal onmogelijk. nu zijn we al 2 jaar verder en ze schrijven nog steeds geld van m'n rekening af.

het blijkt dat ik er alleen af kan komen als ik nog eens 25 eur betaal (zonder het pasje in te hoeven leveren). dus dan is op magische wijze het pasje wel opeens onklaar te maken?

wat kan ik hier tegen doen? het gaat me puur om het principe van deze afperserij. ik heb al aangevraagd bij mijn bank om het automatisch incasso te blokkeren. de abn stuurt mij dan een zgn. "rode stopkaart" die ik naar fit4free kan sturen, zodat zij hier officieel van op de hoogte zijn.
wat betreft het pasje: hier de algemene voorwaarden. ik heb per mail een discussie met ze gevoerd over artikel 1g en 1h (http://fit4free.nl/media/medialibrary/2010/09/algemene_voorwaarden2_f4f.pdf">algemene voorwaarden f4f). die luiden:

"g. bij verlies of diefstal of anderszins in het ongerede raken van de fit for free pas, blijven de betalingsverplichtingen onverminderd van kracht. een vervangende pas kan tegen betaling van 25,- worden verkregen.
h. na beëindiging van het lidmaatschap kan de fit for free pas, die dan nog de functie van kortingspas heeft, behouden worden. met de kortingspas worden kortingen verkregen bij deelnemende bedrijven. de vergoeding hiervoor bedraagt 2,95 per maand. betaling dient maandelijks via automatische incasso te geschieden. deze betaling is verschuldigd tot dat de pas is ingeleverd bij de fit for free vestiging."

er is geen borg betaald voor het pasje. wat mij betreft staat hier dat ik in geval van een kwijtgeraakt pasje voor 25,- eur een nieuwe kan krijgen. maar die hoef ik niet. er staat niet expliciet dat ik verplicht ben 25,- eur te betalen bij verlies of diefstal, toch? zit er niet een hiaat in hun algemene voorwaarden, want zoals het er nu staat kan je dus nooit van die 2,95 eur per maand afkomen (behalve door een nieuwe te halen en die meteen weer in te leveren).

hoe kan ik het automatisch incasso stoppen en in m'n recht staan?