Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

de
deweijer79 - 06-10-2011 14:49:56
Huishouden & Energie

Geen verzegeling Gasmeter Liander

Geachte lezers,

ik heb een woning gekocht met een gas/electra meter.
vanwege blokverwarming hoef ik dus geen stookkosten via gas zelf te regelen en koken doe ik electrisch.
hierdoor ga ik geen gas gebruiken en wilde een zegel op de meter laten plaatsen door de netbeheerder(liander)

van de medewerker kreeg ik te horen dat liander een intern besluit heeft genomen dit niet meer te doen, maar daardoor wel de consument verplicht is de vastrecht, transport en meterstanddienst per maand te betalen.

met zegel was dat niet het geval omdat je dan geen gebruik kan maken van gas.

alternatief indien men dat niet wil betalen is de meter te laten verwijderen, echter vraagt liander indien je hem na enkele jaren weer nodig zou hebben voor het plaatsen €750,-

nu komt het volgende, ik heb stoorm aangevraagd bij een leverancier, deze meld ook gas aan bij netbeheerder want anders wordt je afgesloten en kost het €117,- heraansluitkosten. nu zou je kunnen beslissen het niet te laten heraansluiten, maar dan geven ze het door aan een deurwaarder want je bent immers verplicht om alle kosten te betalen omdat zij hebben besloten geen zegel meer te plaatsen.

hierdoor betekend dus weer dat je ook verplicht uiteindelijk wordt om een gas contract bij je leverancier te hebben want anders wordt er geen ean code afgegeven aan de netbeheerder.

mijn vraag:

is dit legaal, mogen netbeheerders een bedrijfsbeslissing maken wat uiteindelijk een consument benadeeld?
andere netbeheerder verzegelen nog wel meters indien de klant geen gebruik wil maken van een product dus dan ook geen kosten krijgt per maand/jaar.

wat doet de nma of bij wie kan je hiermee te recht, gezien consuwijzer er ook niks mee kan zeggen ze.

hoop dat iemand hier al mee te maken heeft gehad en mij meer info kan geven.