Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

kl
klachtbolcom - 10-09-2014 11:45:33
Geldzaken & Recht

Cadeaubonnen Bol.com

In oktober 2013 kregen mijn partner en ik, van familie, ebook cadeaubonnen van bol.com met een gezamenlijke waarde van € 100,00.
het viel ons direct op dat de bonnen slechts korte tijd gelding waren, de vervaldatum was 1 januari 2014. dat zou betekenen dat wij binnen ongeveer tweeënhalve maand alle bonnen moesten besteden. dit vonden wij geen redelijke termijn voor een dergelijk bedrag dus,
heb ik destijds daarom direct telefonisch contact opgenomen en het probleem voorgelegd. de medewerker van de klantenservice van bol.com verzekerde mij dat het geen probleem was als wij de bonnen na de vervaldatum nog wilden gebruiken, wij hoefden dan slechts telefonisch contact op te nemen en de bon(nen) zouden opnieuw gevalideerd worden. ik heb nog geverifieerd of dit schriftelijk bevestigd kon worden maar daartoe was geen enkele noodzaak, werd mij verzekerd.

krap een vierde van de waarde van de cadeaubonnen hebben wij in de periode tussenliggende periode besteed en deze week wilden wij een nieuwe voorraad ebooks voor de naderende winter gaan bestellen. ik nam wederom telefonisch contact op met de klantenservice en deed mijn verhaal. de medewerkster gaf aan dat ik de codes van de cadeaubonnen het beste per mail aan bol.com kon sturen omdat het om meerdere codes handelde. dit heb ik direct gedaan en tot mijn grote verbazing ontving ik een email waarin stond dat eenmaal verlopen cadeaubonnen niet opnieuw gevalideerd konden worden.

ik heb hier uiteraard op gereageerd en aangegeven dat deze bonnen niet door onoplettendheid zijn verlopen maar dat ik verkeerd ben voorgelicht door bol.com. ook hierop kreeg ik per omgaande weer hetzelfde antwoord. bol.com zegt het vervelend te vinden dat ik verkeerd ben voorgelicht en ze begrijpen dat ik het vervelend vind dat de bonnen verlopen zijn maar ze kunnen verder niets voor mij doen. dit temeer daar niet te achterhalen wanneer de cadeaubonnen zijn aangeschaft.

dit laatste schets mijn verbazing nogal omdat de bonnen niet alleen een unieke code, samengesteld uit letters en cijfers, bevat maar ook nog eens een barcode heeft. mijns inziens zou in de systemen van bol.com dan toch een verkoopdatum terug te vinden moeten zijn. dit heb ik in een derde email aan de klantenservice gemeld.
tevens heb ik aangegeven dat dit soort discussie heel eenvoudig vermeden kan worden door cadeaubonnen van een uitgiftedatum te voorzien.
in dezelfde email heb ik mijn verbijstering uitgesproken over de laconieke houding die bol.com aanneemt ten aanzien van de grove fouten die hun klantenservice medewerkers begaan en heb ik mijn teleurstelling over de empathieloze bejegening geventileerd.

en ook op deze laatste email kregen wij weer razendsnel een reactie. nog korter dan de voorgaande; ‘onze excuses voor de foutieve informatie. uw bonnen kunnen niet opnieuw gevalideerd worden. sorry voor het ongemak. wij gaan er van uit hiermee voldoende geïnformeerd te hebben’.

al met gaat het om ongeveer € 80,00 dat bol.com ons afhandig maakt en het enige wat ze daarover te melden hebben is dat ze begrijpen dat wij dat vervelend vinden. erg kort door de bocht ons inziens. het lijkt er dan ook op dat het hier sprake is van bewuste misleiding en dat bol.com op deze manier een hoop geld opstrijkt. onbegrijpelijk dat zo’n groot bedrijf zich met dit soort praktijken in laat en hiermee z’n naam te grabbel wil gooien.

ik ben benieuwd naar vergelijkbare ervaring en advies over eventuele verdere stappen.