Rapporteren

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Qu
Quinten2019 - 03-01-2019 16:57:25
Auto & Vervoer

Tweede hands auto blijkt niet zo goed te zijn als de verkoper destijds beweerde

met het oog op gezinsuitbreiding heeft mijn zusje haar oog laten vallen op een mooie zwarte station. de auto wordt door de handelaar goed aangeprezen waarbij ze beloven dat de auto’s alleen bij dealers worden ingekocht, dat de volledige historie van de auto bekend is en dat ze uiteraard alleen kwaliteitsauto’s verkopen. ze zijn immers lid van de bovag.


mijn zusje is geen automonteur en vertrouwd op de woorden van de handelaar. ook weet ze dat een kilometerstand van 111 dkm net zo belangrijk is als het stralende uiterlijk van de auto.


rond de bevalling heeft de auto net als mijn zusje verlof en is tijdelijk zelf het vijfde wiel aan de wagen. op 2-januari strand de auto (+/- 120 dkm) op de snelweg met een gebroken distributieketting. bij een eerste inspectie op de brug blijkt dat de motor niet meer te repareren is en de auto bovendien wel heel erg roestig is. de garage vermoedt dan ook dat de kilometerstand van de auto niet klopt en fors is teruggedraaid.


de handelaar laat weten de auto niet terug te willen nemen omdat dit veel eerder gemeld had moeten worden; binnen zes maanden. bovendien stond op de bovag factuur met pen beschreven dat de bovag garantie niet van toepassing was.


mijn zusje heeft als leek een auto gekocht van een professioneel ogend bedrijf die van deze problemen op de hoogte had moeten zijn. vandaar mijn vraag wat we nu kunnen doen en of het reëel is om het aankoopbedrag terug te vorderen (of een groot deel daar van)?