Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Kl
Klavertjevijf - 08-02-2019 18:45:20
Winkels & Webshops

Consumentenbond: kwaliteit en betrouwbaarheid

De consumentenbond heb ik altijd als een nuttige vereniging gezien, met een doel waar ik achter kan staan. die mening heb ik nog steeds. en toch is er
iets beginnen te wringen, waardoor ik mijn lidmaatschap na 32 jaar heb opgezegd.
de reden daarvan ligt in het volgende. kort voor de afgelopen jaarwisseling begaf mijn vaatwasser het. op zoek naar een nieuwe raadpleegde ik natuurlijk de testgegevens van de consumentenbond op hun website. door ook naar websites van fabrikanten te kijken bemerkte ik dat allerlei gegevens van de consumentenbond daar niet mee in overeenstemming waren. dat is nogal wat. want afgaande op de testgegevens en specificaties op de website van de consumentenbond kun je direct doorklikken naar een winkel om het apparaat te bestellen. als de specificaties niet kloppen bestel je dus het verkeerde apparaat.

om erachter te komen hoe de vork nu werkelijk in de steel zat heb ik de consumentenbond een vraag gesteld. ik ontving daarop geen antwoord. daarop heb ik een klacht ingediend. de behandeling van de klacht ging op een manier die in de rubriek 'stekeligheden' van de consumentengids een mooie plaats had kunnen verdienen. uiteindelijk kreeg ik na meer dan een maand toch nog een antwoord. het antwoord was eenvoudig: de gegevens over de vaatwassers op de site van de consumentenbond klopten niet en waren te wijten aan slordigheid (zo werd het letterlijk benoemd).
voor mij was dit de aanleiding om mijn lidmaatschap direct te beëindigen. hoewel ik het prima vind om met mijn lidmaatschap ook acties in het algemeen
belang te ondersteunen, ben ik van mening dat het deel - de testgegevens en de consumentengids - waarvoor je ruim € 75 per jaar betaald (nieuwe leden
betalen nog meer) betrouwbaar moet zijn. de website met de doorklikfunctie naar winkels impliceert dit ook.
ik heb wat zoekwerk op het internet gedaan, maar kan toch maar nauwelijks negatieve reviews over de tests van de consumentenbond vinden. alleen op deze website van kassa trof ik een vraag aan uit 2011 van iemand die ook al zijn vraagtekens plaatste bij de betrouwbaarheid van de tests van de consumentenbond.

ik vraag mij dan ook af: zijn er meer ervaringen met de tests van de consumentenbond?