Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

jo
jochemrkc - 29-05-2019 20:39:17
Geldzaken & Recht

Pakket uit het buitenland

goede avond,


 


ik heb een vraag namens mijn moeder.
ze heeft een poosje geleden op een nederlandse webshop die ook ingeschreven staat bij de kvk een product besteld.
hiervoor heeft ze netjes betaald en de verzending zou gratis zijn.
nou kreeg ze vandaag een brief van post nl dat het gaat om een product dat van buiten de eu afkomstig is en dat ze een betalingsbewijs moet leveren en dat er extra kosten aan verbonden zijn, omdat het pakket door de duane moest.
niet wetende dat het een product vanuit het buitenland.
het enige wat in de bevestigings mail stond na de betaling was: onze producten worden direct vanuit onze leverancier verzonden. door deze directe vorm van verzendingkunnen wij enorm besparen op zowel transport- als opslagkosten. dit is een van de redenen waarom wij onze producten tegen lagere prijs kunnen aanbieden. (nog steeds word hier niet in vermeld dat het om een buitenlands product gaat of buiten de eu).
reactie van de desbetreffende webshop was: 

na één en ander uitgezocht te hebben kan ik zeggen dat wij aan alles hebben voldaan om het voor postnl op een goede manier af te handelen. echter heeft postnl bij wijze van steekproef jouw pakket eruit gehaald en dat betekent dat ze meer informatie willen.

bij het geven van de informatie is de kans groot dat er nog kosten zullen voortvloeien voor de administratieve handelingen. helaas kunnen we dit niet voor je afhandelen.
voor de volledigheid verwijs ik je naar onze algemene voorwaarden; 

in de voorwaarden die hierboven vermeld stond dit: 

9. koper is zelf verantwoordelijk voor de invoer en het afdragen van de btw en de eventuele invoerrechten van de door koper afgenomen producten.

dus ze geven in de voorwaarden wel aan dat de koper de invoer moet betalen indien die er is, maar er is nergens aan gegeven dat het een product van buiten nl of de eu is.

mijn vraag aan jullie is:

is mijn moeder dit verplicht te betalen of kan ze het product terug laten sturen en het aanschafbedrag terug eisen?

mvg

jochem