Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Bluesbarry
Bluesbarry - 28-09-2020 17:49:42
Vakantie & Reizen

Corona en Airbnb code rood

Op 27 augustus 2020 hebben mijn vriendin en ik voor 2 x 1 week een los huisje geboekt in de belgische ardennen via airbnb met een creditcard, periode 26-9 t/m 11-10. in beide huisjes was het aan de orde dat de eigenaren het verhuren hadden uitbesteed aan een commerciele tussenpartij (belvilla). 2 weken na boeking heeft onze minister helaas provincie noord-holland tot code rood verklaard. we hebben de situatie nog even aangekeken maar besloten dat we niet "illegaal" naar belgie wilden reizen. de tweede week konden we conform de voorwaarden van airbnb nog enigszins tijdig annuleren waardoor we de helft van ons geld terug hebben gekregen. de eerste week lukte dat niet meer en krijgen we 0 euro terug.
we hebben airbnb formeel daarmee op de hoogte gebracht en ook nog middels een bericht de situatie uitgelegd. tevens gevraagd naar de mogelijkheden voor een voucher o.i.d. beide gevallen kregen we een standaard mailtje terug van belvilla verwijzend naar de airbnb voorwaarden (ofwel nee we gaan je niet tegemoet komen). doorlopende annuleringsverzekering benaderd, antwoord: alles na 14 maart geboekt is op eigen risico. toen nog nog visa benaderd maar je kunt alleen iets betwisten als iets niet wordt terugbetaald terwijl de voorwaarden anders voorschijven. kortom 3x nul op request en 700 euro armer. ik snap dat alles in corona tijd een risico heeft maar op moment van boeken was deze reis nog prima mogelijk.
de situatie was ook nieuw voor ons, voorheen werden reisgebieden rood verklaard en moest de verhuurder wel annuleren. nu is het gebied van de reiziger rood en moet die annuleren. degene die de dienst afneemt kan niet meer leveren (opdagen) ipv dat de leveranier niet levert. moet ik dit nu maar gewoon accepteren (het zijn nu eenmaal de voorwaarden waarmee ik akkoord ben gegaan bij airbnb) of is dat te kort door de bocht en kan ik nog ergens voor mijn recht (en geld) opkomen? 
super bedankt voor het meedenken want ik kom er niet meer uit.
 
groet,
barry en danielle